نگاهی به فیلم سرهنگ ثریا اولین اثر لیلی عاج:

وقتی در برزخ ناآگاهی، عقلانیت ربوده شود!!!

توجه چهره برگزیده هنر انقلاب به تئاتر در هفتمین دوره

این سه نفر

شامگاه یکشنبه، حوزه هنری انقلاب اسلامی در ضیافت افطار با حضور جمعی از هنرمندان کشور به مناسبت هفتمین هفته هنر انقلاب، چهره‌های برتر هنر انقلاب در دو حوزه تئاتر و سینما را معرفی کرد.
کد خبر: ۱۳۶۱۷۴۹
اتفاقی که امسال از توجه ویژه حوزه هنری و مجموعه هنر انقلاب اسلامی را به نگاهی دوباره به جایگاه مهم و راهبردی تئاتر خبر می‌دهد می‌دهد. به گزارش خبرنگار جام‌جم، در این مراسم که پس از اذان مغرب و به صرف افطار برگزار شد، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه‌ هنری، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، اصغر همت، اتابک نادری، علیرضا دریابیگی، جلیل فرجاد، خیام وقار کاشانی، سیدجمال ساداتیان، محسن یزدی، حبیب ایل‌بیگی، جواد افشار، یزدان عشیری، هادی حجازی‌فر، سیاوش سرمدی، محمد سرشار، هادی مقدم‌دوست، محمدرضا مصباح، محمدرضا شفاه، محمدحسین مهدویان، مجدالدین معلمی، توحید معصومی، محمدحسین لطیفی، حسین پارسایی، محمدحسین قاسمی، نصرا... قادری، انوش معظمی، امیرحسین شفیعی، علی قربانی، محمد زرویی نصرآباد، کوروش سلیمانی، لیلی عاج، علی عطایی و هنرمندان و مدیران مختلف حوزه سینما و تئاتر حضور داشتند. در ابتدای مراسم، نماآهنگی متشکل از رویدادهای نمایشی حوزه هنری شامل تصاویر جشنواره سوره مهر نمایش داده شد. کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه این برنامه به دعوت از مجری روی سن آمد و ضمن خیر مقدم به مهمانان، گفت: «ممنونم در ضیافت افطاری ما حضور یافتید. امیدوارم امسال سال پر خیر و برکت و پر روزی باشد و پاندمی کرونا رخت بربندد و همه مردم دنیا از آن در امان و آرامش باشند. » پس از صحبت‌های زارعی، وی به همراه کاظم نظری از سه هنرمند انقلابی عرصه هنرهای نمایشی و سینما در سال ۱۴۰۰ تجلیل به عمل آمد. لیلی عاج، سعید اسماعیلی و دکتر نصرا...قادری در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی و محمد سرشار، سیاوش‌ سرمدی و هادی حجازی‌فر در حوزه سینما چهره‌های برگزیدگان هنر انقلاب در حوزه تئاتر و سینما بودند.
توجه ویژه به تئاتر
یکی از ایرادات و اشکالاتی که فعالان عرصه فرهنگ و هنر در دوره‌های پیش به مراسم و معرفی برگزیدگان چهره‌های هنر انقلاب وارد می‌کردند  درنظر نگرفتن بخش مستقل برای هنرمندان عرصه تئاتر بود و به این عرصه  کم توجهی می‌شد یا اگر هنرمندی در این بخش معرفی می‌شد، چهره‌ای مشترک میان سینما و تئاتر بود. امسال اما برخلاف سال‌های گذشته شاهدیم چهره‌های هنر انقلاب تئاتر، هنرمندان واقعی تئاتر هستند و از میان افرادی انتخاب شده‌اند که در اصطلاح خاک صحنه را خورده‌اند. همین قائل شدن به هویت مستقل تئاتر فارغ از سینما و تلویزیون، قدمی مثبت است که در خلال معرفی چهره‌های هنر انقلاب سال ۱۴۰۰ برداشته شد.
کارگردان پرتره آوینی
دکتر نصرا... قادری نویسنده، پژوهشگر، منتقد و کارگردان هنرهای نمایشی نیز برای نگارش دو پرتره شهید بهشتی و شهید آوینی سومین هنرمند برگزیده چهره هنر انقلاب سال گذشته‌بود. نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلوم‌ترین تنها» درباره زندگی شهیدبهشتی نگاشته شده‌ است. این نمایشنامه توسط سه زن روایت می‌شود و در هفت پرده برای اجرا نوشته شده‌ است.
روایتگر وقایع صدر اسلام
سعید اسماعیلی، دومین هنرمندی بود که در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی برای نمایش میدانی «فصل شیدایی» از او تجلیل به عمل آمد. اسماعیلی در این میان نیز خبر داد در کشور عراق استقبالی گسترده‌ از این نمایش به عمل آمده‌ است و هم اکنون گروه پیش تولید این نمایش، در حله عراق درحال آماده‌سازی شرایط اجرا در این شهر هستند. فصل شیدایی، روایت صدراسلام تا عصر ظهور با ۱۷۰ هنرمند به اجرا درآمده‌است.
کارگردان «بابا آدم»
لیلی عاج متولد سال ۱۳۵۷، نمایشنامه‌نویس و کارگردان، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی به اتمام رسانده و دوره ‎تکمیلی فیلمسازی در انجمن سینمای جوانان ایران را پشت سر گذاشته‌است. او برای کارگردانی نمایش«بابا آدم» که قصه آن حول محور مجاهدین خلق(گروهک نفاق) می‌گذشت و سال ۱۴۰۰ روی صحنه رفته‌بود، به عنوان یکی از چهره‌های برتر هنر انقلاب معرفی شد. عاج در این نمایش با تعریف این روایت تلخ، تلاش دارد زندگی زیر سایه یک ایدئولوژی غیرعقلانی را نمایان کند.  گروه فرهنگ و هنر جام‌جم سال گذشته در زمان اجرای این نمایش، درباره‌اش با کارگردان و عوامل آن گفت‌وگوی مفصلی انجام داده‌ بود.
یک مدیر فرهنگی مؤثر
محمد سرشار، اولین برگزیده معرفی شده در بخش سینما بود. به گفته حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، دلیل انتخاب محمد سرشار تاسیس شبکه پویا در سازمان صدا وسیما و کاشت نهال پرثمر و با برکت این شبکه تلویزیونی است که بیشتر خانواده‌های ایرانی نیز از آن استفاده می‌کنند. همچنین جعفریان در معرفی این چهره برگزیده نیز به این مساله اشاره کرد که تاسیس شبکه پویا توسط سرشار کاری جریان‌ساز و ارزشمند بود و دعای خانواده‌های ایرانی را بدرقه راهش کرد. محمد سرشار متولد ۱۳۶۰ داستان‌نویس، پژوهشگر و فعال فرهنگی است و البته چند سالی نیز مدیر شبکه‌های پویا و نهال صدا و سیما بود.
کارگردانی که «منصور » را زنده کرد
دومین هنرمند برگزیده در بخش سینما، سیاوش سرمدی بود. سرمدی که برای فیلم منصور به عنوان یکی از چهره‌های هنر انقلاب معرفی شد، پیش از این نام آشنای عرصه مستند بود و فیلم منصور اولین پرش او از قاب مستند به سمت سینماست. او برای ساخت مستندهایش نیز جوایز بسیاری را به نام خود کرده و در کارنامه کارهای مستندش؛ مستندهای ادوارد، امام موسی‌صدر، چمران به روایت دختر جبل‌عامل، ۸۰ سال مقاومت، داوطلب مرگ و... را دارد. منصور اولین تجربه سینمایی سرمدی است و حالا پس از محبوبیت منصور در اکران‌های مردمی، باید دید خیز بعدی و فیلم دوم سیاوش سرمدی چیست؟
کارگردانی که دینش را به باکری ادا کرد
سومین و آخرین چهره برگزیده هفته هنر انقلاب هم هادی حجازی‌فر برای کارگردانی فیلم سینمایی موقعیت مهدی بود. حجازی‌فر که یکی از چهره‌های جدید در یک دهه اخیر است و اغلب در کارهای مهدوی‌فر دیده شده‌بود، حالا شخصیت هنری مستقل خودش را با کارگردانی موقعیت مهدی به همه ثابت کرد و نشان داد کسی که استعداد و پشتکار و البته اخلاص در حرفه محبوبش داشته‌باشد؛ قطعا به موقعیت و جایگاه نهایی خود خواهدرسید و محبوبِ مردم نیز خواهدشد. حجازی‌فر پیشتر در یکی از گفت‌وگوهای خبری‌اش گفته‌بود داستان او و موقعیت مهدی از پیشنهاد سیمافیلم برای بازی در سریالی برای شهیدباکری آغاز شد اما او در پاسخ به این پیشنهاد گفته‌ بود، در صورتی پیشنهاد را خواهدپذیرفت که خودش نیز کار را کارگردانی کند. هرچند نسخه اصلی این پیشنهاد همکاری یک سریال سه قسمتی بوده اما حجازی‌فر در نشست خبری فیلمش گفته‌بود: از ابتدا تصمیم بر این بود که یک نسخه سینمایی نیز به جشنواره فجر برسانیم و قرار نبود چکیده سریال را برای مخاطب در جشنواره فیلم فجر ارائه کنیم. بعضی سکانس‌ها فقط برای نسخه سینمایی کار گرفته شده‌ است. همین سخن حجازی‌فر نشان می‌دهد او در همین ابتدای مسیر کارگردانی، مانند بازی‌هایش برای مخاطب احترام قائل است و حتی می‌توان احتمال داد قرار نیست کاری ضعیف و سطح پایین از او شاهد باشیم. این روزها نیز فیلم موقعیت مهدی با استقبال خوبی از سوی مردم در سراسر کشور مواجه است و تاکنون ۲۵۰ هزار مخاطب را به خود جذب کرده و توانسته‌ است ۵/۷ میلیارد تومان فروش برود. شاید دلیل استقبال و محبوبیت اولین تجربه کارگردانی حجازی‌فر همان است که خودش در نشست خبری این فیلم در جشنواره فجر گفت فیلم را با اعتقاد کامل و قلبم ساختم. حجازی‌فر توانست موقعیت خودش را در سینما با ساخت فیلم موقعیت مهدی نشان دهد و به چهره‌ برگزیده هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ تبدیل شود.
 
زینب مرزوقی - فرهنگ و هنر / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها