دومین دوره جشنواره کالا و محصولات فرهنگی در خراسان رضوی همزمان با هفتمین دوره جشنواره کشوری جایزه
دومین دوره جشنواره کالا و محصولات فرهنگی در خراسان رضوی همزمان با هفتمین دوره جشنواره کشوری جایزه "فیروزه" روز دوشنبه با معرفی برگزیدگان در مشهد به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۳۵۷۶۷۲
به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ،قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در این مراسم گفت: جشنواره کالا و محصولات فرهنگی در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و با هدف ترویج، تولید و مصرف کالاها و محصولات فرهنگی ایرانی و اسلامی و با نگاه ویژه به اقوام ایرانی، تشویق تولیدکنندگان به تولید کالاهای فرهنگی با اولویت و نیازهای کشور برگزار شده است.
یوسف امینی افزود: ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری در حوزه صنایع خلاق، رونق بازار و مصرف کالاهای فرهنگی داخل کشور و معرفی فعالان صنایع خلاق به جامعه و نهادهای خصوصی از دیگر اهداف برپایی جشنواره مزبور به شمار می‌رود.
وی کالاهای فرهنگی و هدایای فرهنگی را محور این دوره جشنواره عنوان کرد و افزود: در این دوره  ۴۶۵ اثر در سامانه جشنواره کالا و محصولات فرهنگی به ثبت رسید که نسبت به دوره گذشته افزایش ۲۴۷ درصدی را نشان داد.
وی بیان کرد: پس از چهار دوره داوری ۳ اثر به عنوان رتبه‌های برتر جشنواره و ۱۰ اثر نیز در مرحله استانی شایسته تقدیر انتخاب و معرفی شدند.
امینی افزود: همچنین تعداد ۶۰ اثر نیز برای شرکت در هفتمین دوره جشنواره جایزه فیروزه به تهران ارسال شد که ۲ اثر نیز شایسته تقدیر در سطح کشور قرار گرفتند.
قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به فرهنگ غنی و بومی جامعه ایران، یکی از رویکردهای جشنواره کشوری جایزه فیروزه بر اساس تنوع اقوام فرهنگی کشورمان برای تولید محصولات نوین و معرفی آن به دیگران در نظر گرفته شده است.
امینی با بیان اینکه در حوزه کلان فرهنگی کشور موضوع تولید محصولات فرهنگی و اقتصادی نوین به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است، افزود: بر همین اساس برای معرفی محصولات فرهنگی و بومی باید الگوهای جدید ارایه شود تا در نهایت به تولید انبوه برسد.
قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: وزارت ارشاد نیز در سالهای اخیر به این موضوع توجه ویژه‌ای داشت تا جایگاهی مناسب برای فرهنگ و اقتصاد تعریف شود و جشنواره فیروزه ، نگاه تلفیقی جدّی به این موضوع دارد زیرا جامعه پویا، نیازهای فرهنگی خود را می‌شناسند و برای آن برنامه تعریف می‌کند.
ارزیابی داوران با نگاهی ویژه به تولیدات اقوام ایرانی
عضو هیات داوران جشنواره کالا و محصولات فرهنگی نیز گفت: داوران با این نگرش آثار ارسالی به جشنواره را مورد ارزیابی قرار دادند که قابلیت ثبت و تولید در عرصه محصولات فرهنگی را داشته و موجب ترویج کالاهایی با هویت اسلامی و با نگاهی ویژه به تولیدات اقوام ایرانی باشد. 
لاله‌ خرازیان افزود: همچنین معرفی فعالان صنایع خلاق به جامعه و نهادهای خصوصی و رونق بازار مصرف کالاهای فرهنگی داخل کشور در داوری آثار رسیده مد نظر  قرار گرفت که با توجه به استقبال خوبی که در دومین دوره جشنواره فیروزه انجام شد، مطمئن هستیم که در سالهای آینده پربارتر نیز برگزار خواهد شد.
عضو هیات مدیره انجمن هنرهای تجسمی کشور با بیان اینکه داوران برای هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره نظرات خود را برای قضاوت آثار در بخشهای مختلف ارائه می‌دهند، بیان کرد: انتخاب اعضای هیات داوری با در نظر گرفتن موضوع زیباشناسی بصری و آشنایی با مولفه‌های فرهنگی ایرانی- اسلامی قابل تقدیر است.
وی اظهار کرد: رویکرد حمایت از تولیدکنندگان خلاق داخلی و ترویج تولید آثار سازگار با محیط زیست نیز از مزّیت‌های این دوره جشنواره محسوب می‌شود. 
به گفته وی، تفکر راهبردی، فرآیند دانایی، مشارکت گروهی و بسترسازی توسعه در تولیدات کاربردی آثار هنری لازمه توسعه و اشاعه فرهنگ ایرانی و اسلامی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها