آیا محل زندگی، شرایط زیستی، فرهنگ و قومیت ما در نوع رفتارمان با حیوانات موثر است؟

پرنده بی‌پرنده (+عکس)

کد خبر: ۱۳۵۷۵۱۴
جهاد تبیین، همان کنش مبتنی بر کشف و شناخت حقایق است که می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها به‌عنوان پیچیده‌ترین و کارآمدترین ابزار انتقال پیام به مخاطب اثرگذار شود. به عبارت دیگر در جهاد تبیین بار اصلی بر دوش رسانه‌هاست و مقدمه و پیش‌زمینه این اثرگذاری نیز شناخت حقوق مخاطب و توجه به ذائقه و نیاز‌های اوست.

از جمله حقوق مخاطب، حق دسترسی به اطلاعات است که باید متمرکز بر آگاهی‌رسانی و اطلاعات صحیح باشد و روشنگری و بیان حقایق در برابر ابهام‌آفرینی و پرده‌افکنی رسانه‌ای دشمن روی حقایق از مصادیق رعایت و به رسمیت شناختن آن به شمار می‌رود. نکته قابل توجه آنجاست که زنان به عنوان نیمی از پیکره بشری و بخش مهمی از مخاطبان رسانه‌ها حق دارند اطلاعات موردنیاز در حوزه‌های مرتبط با خودشان را از رسانه‌ها دریافت کنند و از اقدامات تبیینی آن‌ها بهره‌مند شوند.
 
در سال‌های اخیر، بحث حقوق زنان از جمله موضوعات چالش برانگیز در داخل و خارج از کشور بوده است و رسانه‌های بیگانه نیز در سایه نگاه گزینشی و عدم درپیش نگرفتن رویکردی جامع در تحلیل مسائل زنان از سوی رسانه‌های داخلی، تلاش کرده‌اند هدایت فکری مخاطب را در این حوزه در دست بگیرند و به کتمان حقیقت یا تحریف آن بپردازند.
 
به نظر می‌رسد رسانه‌های داخلی باید با رعایت حقوق مخاطب از تحلیل‌های سطحی از واقعیت‌های موجود در حوزه زنان پرهیز کنند و با بهره‌گیری از دانش صاحب‌نظران و اندیشمندان و استادان حوزه و دانشگاه، ضمن تبیین درست، به‌موقع و متقن از رویداد‌ها و واقعیت‌های مرتبط با موضوع یاد شده، ابتدا ضرورت‌های این عرصه را شناسایی کنند و سپس با انتخاب رفتاری هدفمند، فعال و آمیخته با عقلانیت، پیشتاز جهاد تبیین باشند. قطعا نقش زنان در جهاد تبیین بسیار مهم و اثرگذار است، زیرا زنان به دلیل نقش مهم اجتماعی و خانوادگی، اثرگذاری ویژه‌ای در این عرصه خواهند داشت.
 
ندا ملکی / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها