رئیس سابق سرویس اطلاعات مخفی انگلیس گفت که چشم انداز کی‌یف برای عضویت در ناتو هیچ وقت قوی نبوده و در بحبوحه تنش‌های فعلی ضعیف‌تر هم شده است.
کد خبر: ۱۳۵۵۰۱۹

به گزارش جام جم آنلاین، سر جان ساورز در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت: «چشم انداز پیوستن اوکراین به ناتو هرگز قوی نبوده است و پس از مناقشه جاری با روسیه احتمالاً کمتر از قبل خواهد بود.»

این مقام انگلیسی پیشنهاد کرد که کی‌یف می‌تواند در عوض «نوعی وضعیت بی‌طرف بین روسیه و ناتو» را انتخاب کند، مانند همان کاری که اتریش پس از جنگ جهانی دوم انجام داد.

ساورز رسیدن به یک سیاست بی طرفی برای کی‌یف را دشوار عنوان کرد و مدعی شد که روسیه ممکن است در امور همسایه خود دخالت کند. به ادعای رئیس سابق ام آی ۶، به احتمال زیاد پوتین در ادامه در امور داخلی اوکراین مداخله خواهد کرد.

ساورز آخرین مقام غربی است که از وضعیت بی طرفی کی‌یف به عنوان ابزاری برای خنثی کردن بحران امنیتی روسیه و ناتو یاد کرده است. ماه گذشته، دل دیلی، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا، از واشنگتن خواست تا استراتژی «تعادل» را به جای «محدود کردن» در قبال روسیه اتخاذ کند و از ناتو خواست اوکراین و گرجستان را از این بلوک دور نگه دارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز گذشته خواستار برگزاری همه‌پرسی درباره عضویت احتمالی در ناتو شد و آن را به عنوان اولویت به قانون اساسی این کشور اضافه کرد.

زلنسکی همچنین از آلمان و فرانسه خواست تا برای نزدیک‌تر کردن اوکراین به این ائتلاف بیشتر تلاش کنند.

در سال ۲۰۱۴ و پس از کودتای مورد حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا که دولت منتخب اوکراین را سرنگون کرد، کی‌یف از سیاست بی طرفی بلوک به سمت عضویت در ناتو تغییر مسیر داد.

روسیه بار‌ها نگرانی‌های شدید خود را در خصوص چشم انداز عضویت اوکراین در ناتو ابراز کرده و از غرب خواسته است که از فشار به شرق این بلوک دست بردارد.

باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها