افزایش ۲ میلی‌متری بارش نسبت به سال قبل

کشاورزان و عشایر هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و عشایر توصیه می شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.
کد خبر: ۱۳۴۸۳۰۳

به گزارش جام جم آنلاین، مسعود حقیقت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از بارش باران و برف در برخی نقاط خبر داد و گفت: امروز در استان های ساحلی دریای خزر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان، شمال فارس، کرمان، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و به شکل پراکنده در خراسان شمالی، تهران، جنوب مرکزی، شرق لرستان و ارتفاعات سمنان بارش برف و باران همراه با وزش باد انتظار می رود.

وی افزود: در شرق استان های یزد، کرمان، غرب خراسان جنوبی و بخش هایی از سیستان و بلوچستان احتمال وزش باد شدید و تندبادهای لحظه ای وجود دارد.

حقیقت ادامه داد: روز پنج شنبه در بخش هایی از استان فارس، کرمان و هرمزگان رگبار باران و وزش باد انتظار می رود که تا روز جمعه در ارتفاعات کرمان بارش پراکنده برف دور از انتظار نیست.

وی از کاهش دمای هوا ۷ تا ۱۴ درجه در شمال شرق خبر داد و گفت: امروز در استان های دامنه های دامنه های جنوبی البرز، نواحی مرکز و شرق کشور دما حدود ۶ تا ۱۲ درجه کاهش می یابد.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی با نوید بارش باران به کشاورزان بیان کرد: طی روزهای یکشنبه و دوشنبه با ورود سامانه بارشی در مناطق جنوبی، غرب کشور و دامنه های زاگرس از جمله استان های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و فارس به شکل پراکنده و در شمال غرب و غرب کشور شاهد بارندگی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بارش های هفته آینده در جنوب غرب منجر به رونق کشاورزی می شود، بیان کرد: براین اساس کشاورزان می توانند در مناطق جنوب ایلام و خوزستان کشت گندم و جو را هر چه سریع تر انجام دهند تا از این سامانه بهره برند.

حقیقت در توصیه ای دیگر به کشاورزان گفت: با توجه به ماندگاری هوای سرد در شرق کشور به کشاورزان توصیه می شود که از مصرف هر گونه کود و سم در مزارع اجتناب کنند چرا که مخاطره سرما را ۲ چندان می کند.

به گفته وی، طی هفته آینده عشایر از رفتن به ارتفاعات البرز و زاگرس اجتناب کنند چرا که احتمال برخورد صاعقه وجود دارد.

این مقام مسئول در توصیه ای به گلخانه داران بیان کرد: گلخانه داران شرق کشور به دلیل وزش باد و تند بادهای لحظه ای می توانند با طناب کشی و استفاده از کیسه های شن از سازه های گلخانه ای مراقبت کنند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی درباره آخرین وضعیت بارش بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش از ابتدای سال زراعی ۱۸ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۱۶ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۴.۵ میلی متر است که این امر افزایش ۲ میلی متری نسبت به سال قبل و کاهش ۶.۵ میلی متری نسبت به دوره نرمال را نشان می دهد.

حقیقت در پایان تصریح کرد: مدل ها نشان می دهد که در استان های سیستان و بلوچستان، اصفهان، مرکزی، یزد، مازندران، البرز، قم و گیلان بارندگی بالاتر از نرمال و مابقی استان‌ها نسبت به دوره بلندمدت کمتر از نرمال است که امیدواریم با سامانه پیش رو کم بارشی قدری جبران شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها