معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان گفت: با توجه به شرایط فعلی و تا پایان واکسیناسیون کامل دانش آموزان گروه های سنی ۱۲ تا ۱۸ سال و آماده سازی کامل مدارس، بازگشایی مدارس به صلاح نیست.
کد خبر: ۱۳۴۵۷۶۲

به گزارش جام جم آنلاین همدان، دکتر محمد خزایی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تشکر از همیاری همه اقشار مختلف جامعه اظهار کرد: ارتباطات حرفه ای و هم افزایی در کنترل کووید۱۹ و ارتقای سطح سلامت جامعه موثر بوده و امیدوار هستیم این تعاملات افزایش یابد.
وی در ادامه جزئیاتی در خصوص وضعیت وزارت بهداشت و امکانات موجود ارائه و تشریح کرد: در سطح دانشگاه علوم پزشکی همدان در حوزه بهداشتی ۵۰۴ خانه بهداشت ۱۱ پایگاه سلامت روستایی فعال هستند و ما در این زمینه جزء استان‌های برتر کشور هستیم.
معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه۱۶۹ مرکز جامع سلامت در سطح استان وجود دارد گفت: ۸۹ مرکز جامع خدمات سلامت روستایی و ۸۰ خدمات سلامت شهری داریم و در مجموع بیش از ۷۰۰ مرکز خدمت‌رسان سطح یک وجود دارد که نشان‌دهنده بدنه‌ای قدرتمند در حوزه سلامت استان است.
وی با بیان اینکه بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ نفر در حوزه بهداشتی مشغول ارائه خدمت هستند عنوان کرد: با همکاری و تعامل سازنده‌ای که بین مدیران و کارکنان بهداشتی دانشگاه وجود دارد در بسیاری از شاخص‌ها در کشور ممتاز هستیم و در پوشش ارائه خدمات به مردم عزیز استان در بسیاری از موارد از میانگین کشور جلوتریم.
**همدان پیشرو در نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک
دکتر خزایی در ادامه با اشاره به اینکه استان همدان در زمره ۸ استانی است که سامانه نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک را راه‌اندازی کرده عنوان کرد: خوشبختانه در این زمینه توفیقاتی به دست آوردیم و پلتفرمی ایجاد کردیم که دیگر استان‌ها از ما الگوبرداری کردند.
وی همچنین بیان کرد: از سال ۹۶ تاکنون ۲۹۸ پروژه در معاونت بهداشتی تعریف شده که ۲۸۰ مورد آن با اعتباری بالغ بر ۱۴۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و ۱۱ پروژه در دست اقدام است که تاکنون حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه در برداشته‌اند.
معاون بهداشتی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مدیریت بیماری‌های غیرواگیر اشاره و بیان کرد: در این زمینه و با در نظر گرفتن لزوم ارتقای سلامت عموم افراد جامعه در خصوص انواع بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت، سرطان و ... از ابتدای اپیدمی کوووید تاکنون ۲۰۰ هزار بسته آموزشی تولید، توزیع و ارسال شده است که ظرفیت‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد و وزارت بهداشت می‌تواند اقدامات بیشتری در این خصوص انجام دهد.
وی همچنین بر اهمیت سلامت روان در جامعه تأکید و تبیین کرد: در ۶ ماه نخست سال‌جاری ۳۸ درصد مشاوره سلامت روان با محوریت مشاوره سوگ از افراد دارای پرونده سلامت الکترونیک سلامت داشته‌ایم که رقم قابل توجهی است و نقش ائمه جماعات و همراهی که در این راستا داشتند قابل توجه است.

دانشگاه علوم پزشکی همدان در زمره ۳ دانشگاه برتر در ساخت پروژه‌های بهداشتی است

دکتر خزایی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در زمره ۳ دانشگاه برتر در حوزه ساخت و تجهیز پروژه‌های بهداشتی است گفت: در زمینه تأمین مکمل‌های دارویی مثل قطره آهن و ویتامین که یکی از وظایف معاونت‌ بهداشتی است به میزان ۲.۵ میلیارد تومان تأمین و توزیع مکمل‌ها در حاشیه شهر صورت گرفته و حدود ۴.۲ میلیارد تومان توزیع این داروها در مناطق روستایی انجام شده است و ۸.۸ میلیارد خرید دارویی جهت تامین داروی مراکز خدمات جامع سلامت در حوزه این معاونت صورت گرفته است.
وی در ادامه توضیحاتی در خصوص شرایط اضافه وزن و لاغری شدید در بین کودکان و نوجوانان در سطح استان ارائه داد و افزود: به طور کلی در موضوع اضافه وزن و چاقی آمار استان ۲.۴ درصد جمعیت است در حالی که در کشور این رقم ۷/۶ درصد جمعیت این گروه سنی است و از این نظر شرایط بهتری نسبت به کشور داریم اگرچه باید همین مقدار هم کنترل و مدیریت شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر بازدیدهای مداوم و با دقت روزانه از مراکز پرتجمع اظهار کرد: ۷ گروه از اماکن و مشاغل پر ازدحام از جمله سالن‌های ورزشی، رستوران‌ها، سینماها، شهربازی‌ها و ... در این بازدیدها توسط کارشناسان معاونت بهداشتی از نظر بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها به دقت مورد بازرسی می‌گیرند و لزوم بسته یا باز بودن آنها در ایام پیک کرونا نیز در این امر مورد توجه و تأکید قرار دارد که متاسفانه در دوره پیک پنجم علیرغم تلاش های زیادمعاونت بهداشت بسیاری از این امکنه فعال بودند.
وی خاطرنشان کرد: برخلاف موج چهارم کرونا که شیب کاهشی تندتری داشت در پیک پنجم روند کاهشی کند بود اما با این حال از میانگین کشور، شرایط بهتری بر استان همدان حاکم بود به طوری که روند فوت در استان برخلاف دیگر نقاط کشور از پیک چهارم کمتر بود و از حدود ۲۲ مورد مرگ در بالاترین نقطه آماری موج چهارم به ۱۶ مورد مرگ در موج پنجم رسیدیم.
**واکسیناسیون مؤثر و هدفمند از آمار مرگ و میر کرونایی کاسته است
دکتر خزایی واکسیناسیون مؤثر و هدفمند افراد بالای ۶۰ سال را مهم‌ترین علت مدیریت موج پنجم برشمرد و افزود: خوشبختانه با مدیریت درست و به جا در تزریق واکسیناسیون گروه‌های حساس نه تنها آمار فوت کاهش یافت بلکه در مراجعه به مراکز درمانی نیز اثرگذار بود و کمبودی در زمینه رمدسیویر، دارو یا سرم حاصل نشد.
وی در ادامه بر لزوم گسترش سطح تزریق واکسن در بین آحاد افراد جامعه تأکید و تبیین کرد: در حال حاضر ۶۵ درصد جمعیت استان در برابر بیماری کرونا یک نوبت واکسینه شده‌اند اما تا زمانی که این آمار به بیش از ۸۰ درصد نرسد هنوز موفق به شکست زنجیره انتقال ویروس نشده ایم.
معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه استفاده از ماسک در سطح کشور به ۴۹ درصد رسیده است، نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد و گفت: این میزان کاهش رعایت پروتکل‌ها نشان‌دهنده ساده‌انگاری افراد جامعه است که خطرناک و حساسیت‌برانگیز است.
وی از واکسینه شدن یک هزار و ۸۲۰ نفر از کارکنان کادر درمان در مرحله سوم تزریق خبر داد و اظهار کرد: ۸۳ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال در استان واکسن دریافت کرده‌اند و بیش از ۸۰۰ هزار واکسن در انبارهای دارویی استان دپو شده و ظرفیت ۸۵ هزار تزریق واکسن در روز وجود دارد که امیدوار هستیم سایر شهروندان و هم‌استانی‌ها نیز هرچه سریع‌تر نسبت به تزریق واکسن اقدام نمایند.
دکتر خزایی با بیان اینکه ۷۶ درصد جامعه دانش‌آموزی در استان دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند گفت: دست کم تا پایان آذرماه و تزریق هر دو دوز واکسن دانش آموزان بازگشایی مدارس به صلاح نیست چراکه آنها به مبتلایان و ناقلین بدون علامت تبدیل شده و احتمال انتقال ویروس به خانواده را افزایش می‌دهند.
وی در ادامه به اثرات مؤثر و قوی واکسن برکت اشاره و عنوان کرد: این واکسن آزمایش مراحل انسانی را هم با موقیت پشت سر گذاشت و وارد بازار شد و امروز روند تولید آن در کنار واکسن‌های معتبر دنیا در ژورنال‌ها و مجلات علمی جهان منتشر می‌شود و تحقیقات نشان داده میزان ابتلا در ۸۵ درصد کسانی که واکسن برکت تزریق کرده‌اند نسبت به کسانی که از دیگر واکسن‌ها استفاده کردند کمتر است.
وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر شرایط تأمین واکسن آنفلوآنزا در استان گفت: خوشبختانه امسال مورد فوتی از ابتلا به این بیماری ویروسی به ثبت نرسیده است و تا این زمان موفق شدیم ۳ هزار و ۷۷۳ نفر را در سطح استان نسبت به ویروس آنفلوآنزا واکسینه کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها