بررسی ظرفیت‌های موجود در کشور برای تحقق وعده تولید ۳میلیون خودرو در سال ۱۴۰۴ توسط وزارت صمت

تولید ۳ میلیون خودرو در سال چقدر واقعی است؟

جلوبندی خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در صورت نقص هرکدام از آن‌ها، کیفیت سواری خودرو به نحو چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۱۳۳۳۹۰۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا وسیما؛ دلایل آسیب به جلوبندی خودرو موضوع این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک است و از آنجایی که جلوبندی یا سیستم تعلیق خودرو یکی از مهم‌ترین ارکان فنی تمامی ماشین‌ها محسوب می‌شود، تصمیم گرفتیم تا دلایل آسیب به سیستم تعلیق خودرو را برای شما مخاطبین عزیز ذکر کنیم و توصیه‌های لازم در جهت ارتقاء طول عمر سیستم تعلیق ماشین را به اطلاع شما برسانیم.
 
علت آسیب دیدن جلوبندی خودرو

سیستم تعلیق یا جلوبندی خودرو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فنی ماشین است که پیوسته در حال تحمل ضربات مختلف از سمت جاده بوده و در عین حال وزن زیاد خودرو را هم در تمام طول مدت خدمت خود تحمل می‌کند. این سامانه از اجزای مختلفی مثل فنر، کمک‌فنر، انواع بوش‌های ضربه‌گیر، سیبک و… تشکیل شده که در صورت نقص هرکدام از آن‌ها، کیفیت سواری خودرو به نحو چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و حتی در موارد حاد ممکن است استفاده از اتومبیل غیرممکن شود.

دلایل آسیب دیدن جلوبندی خودرو عبارتند از:

عبور ناگهانی از روی چاله‌ها، ناهمواری‌ها، سرعت‌گیر‌ها و …

سیستم تعلیق و اجزای آن به گونه‌ای طراحی شده‌است که بتواند ضربات وارده از طرف ناهمواری‌های سطح جاده را تا حد امکان به خود جذب کرده و نیروی آن را به‌تدریج آزاد کند تا بدین ترتیب کوبش کمتری به سرنشینان کابین وارد شود و کیفیت سواری به میزان مطلوبی افزایش پیدا کند، اما اگر خودرو به طور ناگهانی وارد پستی بلندی‌های شدید شود یا به درون گودال‌های کوچک روی جاده بیفتد، ضربات مهلکی به اجزاء ضربه‌گیر سیستم تعلیق نظیر انواع بوش‌ها، فنرها، کمک‌فنر و سایر بخش‌ها وارد می‌شود که در صورت تداوم یا شدت بالای این ضربه‌ها، احتمال آسیب رسیدن به کل مجموعه سیستم تعلیق و جلوبندی افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین توصیه می‌شود تا حد امکان با حداقل سرعت از روی موانعی مثل سرعت‌گیر یا چاله‌های کوچک و به طور کل مسیر‌های ناهموار عبور کنید تا سیستم تعلیق بتواند نیرو‌های شدید وارده را به آرامی درون خود جذب کند، بدون آن‌که صدمه جدی به اجزای این سامانه مهم خودرو برسد.

تنظیم نبودن زاویه چرخ‌ها و عدم بالانس وزنی آن‌ها

یکی دیگر از دلایل آسیب به جلوبندی خودرو تنظیم نبودت زاویه چرخ‌ها و عدم بالانس آن است. اگر چرخ‌های خودرو از نظر زاویه و وزن در حالت بالانس قرار نداشته باشند، در این صورت فشاری نامعمول و غیرمتعادل به صورت مداوم به اجزای سیستم تعلیق وارد خواهد آمد و این مسئله موجب می‌شود تا ضمن خراب شدن آج لاستیک خودرو، فشار‌ها و لرزش‌های غیرعادی نیز به سیستم تعلیق اعمال شده که مسلما پس از مدتی خرابی زودتر از موعد اجزای سیستم تعلیق را به دنبال خواهد آورد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در طول بازه‌های زمانی چندماهه نسبت به تنظیم زوایای چرخ‌ها و همچنین بالانس وزنی آن‌ها توسط تعمیرکار ماهر اقدام کنید.

خرابی بلبرینگ چرخ‌ها

بلبرینگ چرخ‌ها حرکت روان رینگ و لاستیک روی سطح جاده را تضمین کرده و به عنوان تحمل‌کننده بخشی از نیروی وارده از سطح مسیر به سیستم تعلیق، نقش مهمی در سلامت جلوبندی خودرو ایفا می‌کنند. بدین ترتیب اگر این بلبرینگ دچار مشکل شود، فشار‌های نامتعادل زیادی از سوی چرخ‌ها به صورت لرزش و کوبش به سمت سیستم تعلیق و جلوبندی هجوم می‌آورد و باعث می‌شود تا اجزای سیستم تعلیق زودتر از موعد دچار خرابی شود. درصورتی‌که احساس می‌کنید از سوی چرخ‌ها سروصدای اضافی شنیده می‌شود و یا چرخ‌ها به حالت نامیزان و غیرمطمئن می‌چرخند، حتما باید خودرو را جهت بازبینی سلامت بلبرینگ‌ها و سایر اجزای سیستم تعلیق به یک تعمیرگاه متخصص جلوبندی برسانید تا از بروز حوادث ناگوار و آسیب به جلوبندی پیشگیری کرده باشید.

رعایت نکردن میزان بار مجاز خودرو

هر ماشین بر اساس نوع پلتفرم و میزان مقاومت سیستم تعلیق، مجاز است میزان معینی بار یا مسافر را جابجا کند؛ بنابراین اگر به طور گسترده از هر خودرو جهت حمل بار بیش از حد توان آن استفاده شود، فشار مضاعفی به جلوبندی خودرو وارد می‌شود. همین مسئله می‌تواند یکی از دلایل آسیب به جلوبندی خودرو باشد و توصیه می‌کنیم که تا حد امکان از حمل بار بسیار سنگین توسط خودرو، به‌ویژه انواع غیرتجاری و خانوادگی اجتناب شود تا جلوبندی آسیب و صدمه زودرس نبیند.

استفاده از رینگ و لاستیک غیراستاندارد و کاهش غیرمجاز ارتفاع خودرو

در مراحل طراحی و ساخت سیستم تعلیق هر خودرو، سایز رینگ و لاستیک و نوع آن‌ها توسط مهندسین شرکت سازنده در نظر گرفته می‌شود تا میزان فشار وارده بر سامانه تعلیق از حد استاندارد فراتر نرود. ارتفاع خودرو نیز در محاسبات طراحی سامانه تعلیق به عنوان یک متغیر مهم مدنظر کارشناسان قرار دارد و یک حد مجاز برای آن تعریف می‌شود؛ بنابراین اگر سایز رینگ و لاستیک و یا ارتفاع خودرو بدون رعایت استاندارد‌های شرکت سازنده تغییر یابد، آنگاه فشار مضاعف روی سیستم تعلیق وارد آمده و می‌تواند تاحدی روی خرابی زودتر از موعد سیستم تاثیرگذار باشد و باعث آسیب به جلوبندی خودرو شود.
 
علت آسیب دیدن جلوبندی خودرو

جمع‌بندی دلایل اصلی آسیب به جلوبندی خودرو

در پایان مقاله “ دلایل آسیب به جلوبندی خودرو ” توصیه داریم که در صورت بروز علائمی مثل شنیده شدن صدا‌های ناهنجار از سمت سیستم تعلیق، لرزش بیش از حد فرمان، کشیده شدن فرمان به یک سمت و سایر موارد مشابه، هر چه زودتر به یک تعمیرکار متخصص جلوبندی‌سازی مراجعه کنید تا هم ایراد احتمالی سیستم تعلیق را برطرف کرده باشید و هم خطر تصادف به دلیل عدم پایداری خودرو ناشی از خرابی جلوبندی را از خود دور سازید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها