گفت‌و‌گو با مهدی هاشمی تهیه‌کننده ویژه‌برنامه «یورو ۲۰۲۰» شبکه سه

فوتبال را حرفه‌ای ببینید

 در میان هیاهوی عوامل پخش برنامه، یک نفر آرام‌ترین است. او مهدی هاشمی است؛ تهیه‌کننده ویژه‌برنامه یورو ۲۰۲۰. با همان آرامش و خونسردی مثال‌زدنی حواسش به همه چیز هست.
کد خبر: ۱۳۲۵۶۲۸
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،حتی به ما که قرار بود در شب بازی ایتالیا - اسپانیا، مهمانان ناخوانده پشت‌صحنه آن باشیم. دغدغه‌های حاج مهدی را دوست داشتم. در هیاهوی یورو، از ایران می‌گفت و این‌که تمام تلاش‌شان این است که به دنیا بگوییم تبلیغات منفی علیه ما بی‌اثر است. وقتی اسون گوران اریکسن  روی خط می‌آید یا وقتی گایزکا مندی‌یتا حاضر می‌شود به استودیو صداوسیما در لندن برود یا وقتی والتر زنگا و پاتریک کلایورت و زلاتکو دالیچ روی خط برنامه می‌آیند ، این یعنی ایران بر‌خلاف تبلیغات منفی غرب، منزوی نیست.  در یکی از شب‌های نیمه‌نهایی با مهدی هاشمی تهیه‌کننده برنامه که سال‌هاست ساخت و تهیه برنامه‌های ورزشی از جمله «فوتبال برتر» را برعهده دارد به گفت‌و‌گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:


 عمده فعالیت شما در زمینه تهیه برنامه‌های ورزشی است؟
بله حدود ۲۰ سال است که در این زمینه فعالیت می‌کنم. البته در حوزه سیاسی و برنامه‌های انتخاباتی هم کار کردم. همچنین برنامه‌های اجتماعی هم کار کردم. اما به صورت تخصصی برای چند دوره المپیک برنامه ساختم. امسال هم برای اولین‌بار تهیه‌کنندگی ویژه‌برنامه یورو را پذیرفتم.
 فعالیت‌های شما برای تولید ویژه‌برنامه جام ملت‌های اروپا از چه زمانی آغاز شد؟
به طور کلی، پوشش یک رویداد بزرگ ورزشی همانند جام ملت‌های اروپا تنها با همکاری و تعامل بخش‌های مختلف سازمان، حمایت مدیران شبکه و فعالیت مستمر و مداوم یک گروه جوان و در عین حال کارآزموده میسر می‌شود. برای پوشش مسابقات با بالاترین کیفیت و جلب حداکثری رضایت مخاطبان، پیش‌تولید ویژه‌برنامه جام ملت‌‌های ۲۰۲۰ را از فروردین سال ۱۴۰۰ آغاز کردیم.
 اولین چالش شما در مسیر ساخت این برنامه چه بود؟
انتخابات ریاست‌جمهوری و برگزاری مناظره تلویزیونی بین کاندیداها باعث شده بود تا استودیوهای سازمان تقریبا از شروع سال در اختیار برنامه‌های انتخاباتی قرار بگیرند. در چنین شرایطی، طبیعی بود که استودیوی برنامه ما به خارج از سازمان منتقل شود. اولین چالش بزرگ تیم تولید برنامه در استودیوهای جدید، فراهم آوردن خطوط ماهواره‌ای برای ارتباط فرامرزی با چهره‌های بزرگ و شناخته‌شده دنیای فوتبال در قامت کارشناس بود. همچنین تعامل با خطوط برگشت سازمان پخش شبکه‌های ۳ و ورزش اهمیت بسیار بالایی داشت. خوشبختانه با حمایت‌های بی‌شائبه مديران شبکه سه سیما و تلاش شبانه‌روزی همکاران‌مان در واحدهای مختلف سازمان، کوچک‌ترین خللی در جریان پوشش روزمره این رقابت مهم ورزشی به وجود نیامد.
 انتخاب مهمانان خارجی که در برنامه داشتید بر چه اساسی بود؟
انتخاب مهمانان کار سختی بود. از این جهت که باید می‌دانستیم کدامیک زاویه دید مناسبت‌تری نسبت به ایران دارند تا برای حضور در یک برنامه تلویزیونی ایرانی پیشنهاد ما را بپذیرند. ضمن این‌که مراحل مختلفی را طی می‌کردند تا وارد برنامه شوند. به عنوان مثال باید برنامه را برایشان می‌فرستادیم تا بدانند در چه سطحی قرار دارد. حتی گرافیک برنامه هم برایشان مهم است.  مثلا برای همین آقای اریکسن، ما ۳ بار آیتم‌های برنامه را ارسال کردیم یا تصاویر مربوط به حضور سیدورف را ارسال کردیم تا بداند قبل از او مهمانان سرشناس دیگری هم در برنامه حضور داشتند.
بعد از آن به بحث مالی می‌رسیم. البته تجربه این شب‌ها به ما ثابت کرده بحث مالی برای آنها در اولویت نیست و بیشتر سطح کیفی برنامه برایشان اهمیت دارد. در واقع انگیزه اصلی آنها پول نیست و نمی‌شود با پیشنهاد رقم بیشتر، آنها را برای حضور در برنامه متقاعد کرد. در عین حال کار کردن با این افراد نیاز به تعهد و نظم خاصی دارد، چراکه  بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند.
 سازوکار قرارداد با کارشناسان خارجی به چه ترتیب است و آیا از قبل درباره آنچه پرسیده خواهد شد، توافق می‌شود؟
بعد از توافق‌های اولیه، قرارداد فی مابین بر اساس دقیقه امضا می‌شود و بعضا چون این افراد با تلویزیون‌های دیگر هم قرارداد دارند ما باید برنامه‌ریزی دقیقی برای تماس اسکایپی با آنها، در زمان‌های قبل از مسابقه، بین دونیمه و بعد از مسابقه داشته باشیم. اما در مورد سؤالات و موارد مورد بحث هیچ هماهنگی صورت نمی‌گیرد و آنها می‌گویند در مورد فوتبال پاسخگوی هر سوالی خواهند بود.
 دکور برنامه چطور طراحی و انتخاب شد؟
پس از برگزاری جلسات مستمر با طراحان دکور برجسته کشور، به این نتیجه رسیدیم که همانند بهترین برنامه‌های ورزشی روز دنیا از دیوار‌های تصویری یا به عبارتی ویدئو‌ وال به عنوان دکور برنامه بهره ببریم. دکور ویژه‌برنامه جام ملت‌ها با استفاده از یک تیم تخصصی در زمینه گرافیک به صورت مداوم با توجه به اتفاقات مسابقه و متناسب شرايط برنامه تغيير مى‌كند تا ببینده علاوه بر جذابیت بصری، بر تنوع در تصویر و تناسب دکور با هر مسابقه خاص، اطلاعات آمارى برنامه را دريافت كند.
 آیا فناوری‌های نوین در روند تولید برنامه دخیل بودند؟
بله، يكى از ويژگى‌هاى اين تورنمنت برای اولین‌بار استفاده از تکنولوژی گرافیکی جدیدی به نام AR است که یکی از به‌روزترین فناوری‌های استفاده شده در برنامه‌های تلویزیونی دنیا به شمار می‌رود. این فناوری مدرن به درک بهتر و روشن‌تر از آنالیز و آمار و اطلاعات مسابقات و بازیکنان منجر می‌شود. همچنین ما از این سیستم برای معرفی بهتر و زیباتر ورزشگاه‌ها و شهر‌های میزبان مسابقات بهره بردیم که بصورت سه‌بعدی طراحی شد و توسط تیم واقعیت افزوده ویژه برنامه یورو ۲۰۲۰ روی آنتن رفت. در کشورهای حوزه خلیج فارس، برای پیاده‌سازی این فناوری‌ از متخصصان خارجی استفاده می‌شود اما با افتخار بگویم در اين برنامه همه این فعالیت‌ها را جوانان متخصص و متبحر سازمان و خارج سازمان انجام داده‌اند.
 با توجه به تجربه شما در برنامه‌سازی فکر می‌کنم سر و شکل این کار متفاوت از سایر کارهایی است که تا به حال انجام داده‌اید؟
بله همانطور که پیش از این هم گفتم از فناوری گرافیکی AR در برنامه استفاده کردیم که قابلیت‌های بسیاری دارد. کار دیگری که امسال انجام دادیم و به آن اشاره کردم این بود که در دکور برنامه از ویدئو وال استفاده کردیم.
 فکر می‌کنید با توجه به کار حرفه‌ای که در این ویژه برنامه انجام می‌دهید، مخاطب متوجه این تفاوت گرافیکی برنامه و مسائل فنی آن و ویژگی‌های برنامه به نسبت سایر برنامه‌ها می‌شود؟
مخاطب امروز ما بسیار باهوش است. طبیعتا ما انتظار نداریم مخاطب در جریان خیلی از مسائل فنی کار و پشت صحنه قرار گیرد یا مطلع شود اما این‌که آیتم‌ها بی‌ربط نیست و برنامه چفت و بست و رنگ و لعاب دارد را خوب متوجه می‌شود. مردم از سختی‌های کار در پشت صحنه باخبر نیستند اما وقتی می‌گویند گرافیک برنامه چقدر خوب است یعنی متوجه تغییرات و تفاوت‌ها شد.
 با این روش شما توقع مخاطب را بالاتر می‌برید؟
به هر حال نمی‌توان عقب‌گرد کرد و باید در برنامه‌های بعد از فناوری‌های به‌روزتری در برنامه‌سازی استفاده کرد.
 به نظر می‌رسد این برنامه به نوعی راه را برای ورود گزارشگران جدید به عرصه گزارش باز کرده است. این طور نیست؟
گروه ورزش شبکه ۳ و تیم تهیه این برنامه سعی کرده است در کنار گزارشگران با‌سابقه و نام‌آشنای این حوزه، از گزارشگران جوانی که از استعداد‌های مسابقه آقای گزارشگر بوده و در این سال‌ها با گزارش مسابقات مختلف به کسب تجربه پرداخته‌اند نیز استفاده کند. در اين بخش نيروهاى جوان وتوانمندى براى آينده معرفى شدند.
 نظرتان در مورد ترجمه همزمان مصاحبه‌ها که بعضا انتقادهایی نیز به همراه داشت چیست؟
در روزهای گذشته صحبت‌هایی پراکنده در مورد ترجمه مصاحبه‌های سریع بعد از مسابقات در فضای مجازی مطرح شد که با توجه به حجم گسترده ترجمه همزمان فلش اینترویو‌ها و ارتباطات تصویری با کارشناسان خارجی برنامه و این‌که بخشی از مطالب به صورت مفهومی منتقل شود امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. از یاد نبریم که از زمان شروع جام بیشتر از صد مصاحبه به صورت لحظه‌ای روی آنتن برنامه رفته است. حجم زيادى از ترجمه‌ها قابل قبول بود و فقط در چند مورد از ترجمه‌هاى آخر مسابقه كه مصاحبه شونده غيراز زبان انگليسى صحبت كرده به دليل ترجمه دوباره و تاخير زمانى اشكالاتى وارد بود كه بلافاصله اصلاح شد. با این وجود ما به دلیل حساسیت بیشتر روزهای پایانی، چند مترجم ديگر از جمله مترجم سرمربی تیم‌ملی فوتبال را كه با اصطلاحات فوتبالى بيشتر آشنا هستند به گروه توليد برنامه اضافه کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها