مسئله حوزه تمدن اسلامی و گستره ی اقتصادی آن همیشه مورد دغدغه ی رهبری معظم انقلاب بود. این یادداشت بخشی از این دغدغه را تامین می کند.
کد خبر: ۱۳۱۱۴۱۳
دکتر جواد وکیلی پژوهشگر حوزه تمدن و پیشرفت؛
 
آنچه بار ها در فرمایشات مقام معظم رهبری هم راستا با لزوم اقتصاد مقاومتی و اهمیت تولید مورد تاکید و  تصریح قرار گرفته است توجه به جمعیت قابل توجه کشورمان و کشور های همسایه و منطقه غرب آسیا و  آسیای میانه است. آنچه مسلم است منطقه ای با جمعیت700 میلیونی و ویژگی های مکانی و جغرافیایی و منابع طبیعی و انسانی ، دارای بستر و ظرفیت های قابل توجهی در حوزه های تولید و تجارت و نهایت اقتصاد و منطقه ای می باشد.

وجود حوزه های تمدنی شامات، بین النهرین ، روم شرقی ، پارسی، ماوراءالنهر و شبه قاره هند و اتصالات و تعاملات این حوزه های تمدنی با تمدن های چین و روم و یونان تائید کننده ظرفیت های اقتصادی منطقه جغرافیایی غرب آسیا و آسیای میانه و جنوب آسیا است.

وجود و شکل گیری سازمان های منطقه ای و پیمان های تجاری و اقتصادی دوجانبه و چند جانبه اقتصادی و تجاری در میان کشور های منطقه مسبوق به سابقه است. لکن به نظر می آید عدم موفقیت این پیمان ها به دلیل نبود اهتمام دولت ها و فشار های قدرت های غربی برای عدم شکل گیری بستر مناسب تعاملات اقتصادی و تحکیم و انسجام روابط تجاری و اقتصادی در این منطقه  به دلیل راهبردهای تمدن غرب برای اضمحلال شرق و قدرت خواهی سرمایه مدارانه بوده است.

با توجه به تجارب تاریخی و ایجاد ظرفیت های فناوری و همچنین رشد و بالندگی نسل ها و آگاهی ملت ها و نخبگان به منافع و راهبردی های  ابر قدرت ها و قدرت های فرامنطقه ای در عدم پیشرفت شرق اکنون زمان آن فرارسیده است که با اقداماتی مانند :
-   به کارگیری دیپلماسی عمومی و دولتی تجاری و اقتصادی با کشور های منطقه غرب و جنوب آسیا،
-   پشتیبانی از تولید کنندگان متوسط و بزرگ منطقه،
-   بستر سازی ایجاد شرکت های منطقه ای تولیدی و توزیعی قدرتمند،
-    حذف موانع مقرراتی صادراتی،
-     انعقاد پیمان های دوجانبه پولی،
-     ایجاد ظرفیت های تهاتر کالا و مواد اولیه و ایجاد زنجیره های تولید منطقه ای در محصولات صنعتی و کشاورزی،
-     تبادل تجارب در حوزه های دانش بنیانی و سلامت عمومی و بهره برداری از ظرفیت های فنی و مهندسی  ایجاد تسهیلات گمرکی و ترانزیتی؛

نسبت به به تقویت رقابت پذیری محصولات تولیدی در منطقه غرب آسیا در برابر کالا های تولیدی اقصی نقاط جهان اقدام شود و علاوه بر رونق اقتصادی منطقه، شاهد افزایش امنیت و پایداری سیاسی و اقتصادی در کشور های منطقه و شکل گیری ظهور ایران در کنار برخی کشور های منطقه به عنوان  قدرت های نوین اقتصادی در غرب آسیا و جهان باشیم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها