راهکارهای مقابله با وهابیت

سفارشات اسلام در جهت حفظ فرهنگ اسلامی

شعبه ای از مسلمانان که در عربستان در ناحیه نجد توسط "محمد بن وهاب" تشکیل شده؛ به عقیده وهابیه تمام فرق اسلام از سنی و شیعه، مشرک و کافر، در زمره بت پرستان اند.
کد خبر: ۱۲۹۷۵۳۱

همیت پاسخ به شبهات از منظر امام جواد علیه السلام

به گزارش جام جم آنلاین؛ مسئول محترم 《مجمع جهانی نشر افکار شیعه》اعلام داشته که، در برخی از مناطق استان های سنی نشین ایران، فرزندان خانواده های بی بضاعت را به بهانه تامین هزینه آموزش، به مدارس غیرانتفاعی که از سوی وهابیت تاسیس شده، می‌برند و در طول آموزش دروس رسمی، مطالب فاسد وهابیت نیز به آنان آموزش داده می شود.

 

1. انتشار شبهات و نشر مطالب ضد شیعه در داخل کشور

جزوات متعددی توسط سید مصطفی طباطبایی (که افکار وهابیت را در ایران تبلیغ می‌کند و مبلغ وهابی تربیت می‌کند) در سطح وسیع چاپ و منتشر شده و نحوه نوشتار به طوری است که، خواننده ای را که از عقاید شیعه آگاهی کامل ندارد، تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین توسط وی هر هفته در شمال تهران - در منازل افراد - نماز جمعه غیرقانونی اقامه می‌کند و در خطبه‌های آن، افکار نورانی شیعه را مورد هجمه و تمسخر قرار می‌دهد و بلافاصله نوار آن، در سایت‌های اهل سنت و وهابیت قرار می‌گیرد!!!

 روزنامه ندای اسلام که در یکی از شماره های خود (پاییز ۱۳۸۲ رجب، شعبان و رمضان ۱۴۲۴ ) چاپ و منتشر شد، در رابطه با غدیر مطالب باطل و دور از حقیقت را به طور مرموز و شیطنت آمیز زیر سوال برده است.

 

در محیط برخی از دانشگاه ها جزوه ای از فردی به نام آقای فرهاد بهبهانی در پاسخ به ۴۰ تنی تکثیر و پخش شده که شبهات متعددی که در آن آمده، هر یک از آنها کافی است که افکار دانشجوی بی اطلاع و یا کم اطلاع از امور مذهبی را تحت تاثیر قرار داده و معتقدات وی را متزلزل کند.

 آقای حجتی کرمانی در مصاحبه خود که روزنامه ندای اسلام (در شماره ۴ سال اول خود چاپ کرد)، مطالب متعدد بی اساس و خلاف واقع در رابطه با موضوع خلافت و رابطه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام با خلفاء، همانند اختلاف مراجع تقلید معاصر ما با یکدیگر بود؛ در پایان فتوا می دهد که:《آنچه به وسیله صدا و سیما، روزنامه‌ها، کتاب ها و یا منابر، باعث جریحه دار شدن احساسات دینی اهل سنت می شود، حرام است و آیات قرآنی دلیل بر این حرمت است.》

همیت پاسخ به شبهات از منظر امام جواد علیه السلام

آقای واعظ زاده در مصاحبه خود با مجله هفت آسمان، (شماره ۱۰ و۹) مطالب بی‌پایه و اساس و مخالف ضرورت مذهب شیعه بیان کرده که، در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌شود:

《به طور کلی آن روایاتی که در باب ولایت داریم، عمدتاً ناظر به مسئله محبّت و نفی عداوت اهل بیت علیهم السلام است. ۵۰ درصد اگر حق با ماست، ۵۰ درصد یا کمتر نیز حق با آنان است. مسئله خلافت از فروغ است و نوعی ابهام در کار بوده و استناد گفتار خلیفه دوم، حجت تمام نشد، مردم نفهمیدند که مقصود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چیست؟ مثل این که پیغمبر یک دختر بیشتر نداشته است و دخترهایی که به تزویج عثمان در آمدند، دختر پیغمبر نبوده اند. الان به نظر می‌رسد یک نوع تشیع افراطی حتی در رادیو و تلویزیون مملکت ترویج می‌شود. این که یک عده جوان و زن آنچنان بی تابانه گریه می‌کنند، این چه تاثیری در جوانان و دانشگاهیان دارد؟》

البته در شماره ۱۱، ۱۲ و ۱۳ پاسخ‌های توسط حضرت آیت الله سبحانی و دیگر محققان نوشته و چاپ شد؛ و در مجله فصلنامه نهج البلاغه،(شماره ۴ و ۵ ) طی مصاحبه‌ای، بحث مشروعیت خلافت شیخین را مطرح ساخته و آنگاه از طریق "ترتب" و "ضرورت" در مقام اثبات آن بر می‌آید و در پایان نتیجه می‌گیرد که، راه رسیدن به وحدت میان شیعه و سنی قبول مشروعیت خلافت ابوبکر و عمر و دست کشیدن از خلافت منصوص علی علیه السلام است.

آیت الله معرفت در سمینار ولایت فقیه زاهدان (۴ شعبان ۱۴۲۴ ) گفته:《ما در خلافت ابوبکر هم با اهل سنت اختلاف نداریم، شیعه یعنی پیروان علی؛ علی با ابوبکر چه کرد؟ مگر بیعت نکرد؟ خوب اگر ما به عنوان شیعه در آن زمان بودیم، باید با ابوبکر بیعت می‌کردیم؛ و اینکه می‌گویند، علی در گود بود و ۲۵ سال خانه نشین بود، حرف غلطی است؛ علی ۲۵ سال منصب وزارت حکومت اسلامی را داشت.》

همچنین در کتاب "تفسیر الاثری الجامع" منهج تفسیری را بر سه قسم (منهج، صحابه، تابعین و اتباع تابعین) منحصر می کند و اشاره‌ای به منهج تفسیری اهل بیت علیهم السلام نمی کند؛ و متاسفانه صحابه را تا حد عصمت تمجید کرده و می نویسد :《 کان اعیان الصحابه کثره منتشرین فی البلاد کنجوم السماء و مصابیح الدجی و اعلام الهدی》(التفسیر الاثری، ۱۰۵/۱)

و در جای دیگر می نویسد:《 لایصدرون الناس الا عن مصدر الوحی الامین، و لا ینطقون الا عن لسانه الناطق بالحق المبین》(قزوینی، تهاجم گسترده ضد فرهنگ شیعه، ص۵)

همیت پاسخ به شبهات از منظر امام جواد علیه السلام

2. سخن امام جواد علیه السلام در اهمیت پاسخ به شبهات

امام جواد علیه السلام در سخنان پر ارج خود، رسیدگی به مستضعفین فکری و نجات گرفتار آن در دام شیادان عقیدتی را به مراتب، با اهمیت تر از هرگونه عبادت شمرده است.

در روایتی از امام جواد علیه السلام آمده:

《اِنَّ مَنْ تَكَفَّلَ بِأَیْتامِ آلِ مُحَمَّدٍ الْمُنْقَطِعینَ عَنْ اِمامِهِمْ، الَمُتَحَیِّرینَ فی جَهْلِهِمْ، اَلأَْسْراءِ فی اَیْدی شَیاطینِهِمْ وَ فی اَیْدِی النَّواصِبِ مِنْ اَعْدائِنا فَاسْتَنْقَذَهُمْ مِنْهُمْ وَأَخْرَجَهُمْ مِنْ حَیْرَتِهِمْ وَقَهْرِ الشَّیاطینَ بِرَدِّ وَساوِسِهِمْ وَقَهْرِ النّاصِبینَ بِحُجَجِ رَبِّهِمْ وَدَلیلِ اَئِمَّتِهِمْ، لَیُفَضَّلُونَ عِنْدَ اللّه ِ تَعالی عَلَی الْعابِدِ بِاَفْضَلِ الْمَواقِعِ بِاَكْثَرَ مِنْ فَضْلِ السَّماءِ عَلَی الاَْرْضِ وَالْعَرْشِ وَالْكُرْسِیِّ وَالْحُجُبِ [عَلَی السَّماءِ] وَفَضْلُهُمْ عَلی هذا الْعابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ لَیْلَةَ الْبَدْرِ عَلی اَخْفی كَوْكَبٍ فِی السَّماءِ》(به نقل از موسوعه الامام الجواد علیه السلام، ۳۶۷/۲)

 

 همانا کسی که در دوران غیبت، متکفل نجات اعدام آل محمد علیهم السلام می باشند (که دسترسی به امام ندارند،) در میان جهل و نادانی غوطه ور شده و اسیر دست شیاطین و نواصب و دشمنان اهل بیت علیهم السلام گشته اند، و آنان را از شر شیاطین نجات داده و هرگونه شبهات و وسواس را از ذهن آنان به هدایت و آنان حقانیت مذهب شیعه را با دلیل و برهان آموزش دهند؛ اینان نزد خداوند به مراتب، برتر از هر عابدی هستند، بیش از برتری آسمان بر زمین و عرش کرسی بر آسمان، و ماه شب چهارده بر ستارگان کم نور.》

همیت پاسخ به شبهات از منظر امام جواد علیه السلام

3. پاسخ های علمای بزرگ شیعی بر شبهات

شکی نیست که علما و اندیشمندان شیعه و پرچمداران سترگ ولایت در طول قرون، پاسخ‌هایی به سوالات و شبهات مخالفان داده‌اند. مانند؛

شیخ مفید (متوفای ۴۱۳)، رد و نقدی بر شبهات کتاب "العثمانیه" جاحظ (متوفای ۲۵۶)، و المسائل الصاغانیه و السروریه و...و بر شبهات مطروحه در عصر خویش نوشت. سید مرتضی (متوفی ۴۳۶ ) کتاب "الشافی فی الامامه" را در رد کتاب "المغنی" قاضی القضاه عبدالجبار (متوفی ۴۱۵ ) و علامه حلی در تقویت مبانی اعتقادی شیعه و رفع پاره‌ای از شبهات، کتاب "منهاج الکرامه" را نوشته. قاضی نورالله التستری، کتاب "علوم المهرقه" را در رد کتاب از "الصواعق المحرقه" ابن حجر مکی نوشت. وی همچنین کتاب "احقاق الحق" را در رد کتاب "ابطال الباطل" فضل بن روزبهان نوشته. میرحامد حسین، کتاب "العقبات الانوار" را در رد "التحفه الاثنی عشریه" عبدالعزیز الدهلوی نوشته است.

و علامه امینی در کتاب "الغدیر" نسبت به پاره ای از شبهات پاسخ داد.

ولی امروزه با گسترش علم و امکان استفاده از وسایل مختلف اطلاع رسانی مدرن، به ویژه شبکه‌های ماهواره‌ای و پایگاه‌های اینترنتی، هجمه بر ضد فرهنگ نورانی شیعه در سطح خیلی وسیع و گسترده، با روش‌ها و اسلوب جدید انجام می‌پذیرد. صدها کتاب و جزوه و مقاله در هجمه ی بی اساس بر افکار شیعه در عرصه بین الملل تالیف و منتشر می‌شود.

اگر مخالفان می بینند در که میان کتاب‌های شیعی، کتاب "المراجعات" باعث استبصار هزاران نفر از جوانان و پژوهشگران می شود، کتاب "البینات فی اباطیل المراجعات" توسط شیخ محمود الزعبی و کتاب "والحجج الدامغات لنقص المراجعات" توسط ابو مریم محمد الاعظمی نوشته و منتشر می‌کنند.

و یا اگر در رد فتوای شیخ جبرین مبتنی بر حرمت تزویج و تزوج با شیعه و همچنین نجاست ذبیحه و عدم جواز پرداخت زکات بر شیعه، مطالبی بس محکم توسط حضرت آیت الله سبحانی نوشته می شود، بلافاصله در پاسخ به آن، کتابی تحت عنوان " اماطه اللثام عن اعتقاد الروافض اللئام ردا علی احود الدجاجله الروافض المسمی (جعفر السبحانی) توسط مسلمه عبدالقادر، نوشته و در سایت های مختلف اینترنت قرار می‌گیرد.

اگر مخالفان می‌بینند که کتاب "ثم اهتدیت" از دکتر تیجانی موجب بیداری بسیاری از جوانان می شود،در رد او کتاب "ثم ضللت" توسط خالد العسقلانی می‌نویسد و با تیر تیتراژ خیلی وسیع منتشر می‌کند. بدیهی است که دانش پژوهان و محققان شیعه نیز در گوشه و کنار عالم در پاسخ به این شبهات قدم‌هایی برداشته اند.

 

ولی اولا؛ در برابر این سیل تهاجمات، از پاسخ‌های محدود و اندک، کاری آنچنان ساخته نیست، بلکه برای پاسخ مناسب به یک بسیج عمومی و استفاده از محققان در سطح گسترده نیازمند است.

- ثانیاً؛ هر یک از محققان با توجه به ذوق، سلیقه و استعداد علمی خود، به طور جداگانه بدون اطلاع از دیگر پاسخ های پژوهشگران، جواب هایی داده‌اند که در بعضی از موارد، پاسخ ها با هم متناقض هستند و این برای برخی از جوانان شیعه یا پویندگان راه حقیقت از آزاد اندیشان اهل سنت و یا شیعه شناسان غیر اسلامی، ایجاد تحیر می‌کند و چه بسا بعضی از پاسخ‌های ضعیف و یا تند موجب وهن فرهنگ اصیل اسلامی می گردد.

- ثالثا؛ با توجه به گسترش القاء شبهه در مراکز آموزشی دانشگاه ها و مدارس توسط مخالفان و بد اندیشان و ایجاد شک و حیرت در جوانان، مسئولیت دست اندرکاران امور فرهنگی کشور را بیش از پیش سنگین‌تر می‌کنند. در راستای مقابله با این همه هجمه های سنگین و گسترده، نیاز به مراکز قدرتمندی است با تمام امکانات مورد نیاز و همکاری تمام مراکز فرهنگی و پژوهشی کشور و ایجاد هماهنگی های لازم میان محققان و مراکز تحقیقاتی مرتبط، به امر پاسخ به شبهات، اقدام مقتضی به عمل آید. (قزوینی، تهاجم گسترده بر ضد فرهنگ شیعه، ص ۱۴)

 

هاجر طرفاوی مینابی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها