رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه:

اردوغان به صورت رسمی عذرخواهی کند

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس تاکید دارد که انتظار می رود رئیس جمهور ترکیه به صورت رسمی عذرخواهی کند.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس تاکید دارد که انتظار می رود رئیس جمهور ترکیه به صورت رسمی عذرخواهی کند.
کد خبر: ۱۲۹۳۹۲۷

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از خانه‌ملت، عادل نجف‌زاده با اشاره به شعرخوانی جنجالی رئیس جمهور ترکیه در جشن پیروزی جنگ قره‌باغ در باکو، گفت: مواضع اخیر اردوغان با تاریخ دیرینه صلح و دوستی بین ایران و ترکیه هیچگونه همخوانی ندارد در حقیقت چنین اقداماتی و اظهاراتی مداخله در وحدت و تمامیت ارضی کشور ایران است.

نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جریان استکبار و صهیونیستی به دنبال ایجاد رد پا در حوزه قفقاز است و گاها کشورهای منطقه را به عنوان ملعبه این امر قرار می دهند، همچنین حرکت و اظهاری را از طرف هر کشوری باشد و بخواهد به یکپارچگی ملی آسیب بزند را محکوم می کنیم.

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کسانی که چنین اظهاراتی و حرکات هایی را دنبال می کند از سیر تاریخ قفقاز که بخش اعظم آن جدا شده از سرزمین ایران است بی اطلاع هستند. توصیه می کنم برای یکبار هم شده تاریخ ایران را در بخوانند، تعهدنامه های بین المللی از جمله گلستان و ترکمنچای را مطالعه کنند و ببینند جدا شدن بخشی از قفقاز از پیکره ایران منطبق بر سیاست های استکباری و استبدادی تجزیه طلبانه انگلیس در آن زمان بوده و امروز همان سیاست های تجزیه‌طلبانه و ایجاد نقشه جدید در قفقاز در راستای سیاست های استعمارگرایانه و ایجاد منفعت برای کشورهای ثالث دنبال می شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم آگاهی کشور آذربایجان از تحولات قفقاز، نقش ایران در ثبات و پایداری سیاست های آذربایجان، گفت: دفاع  قدرتمند مقام معظم رهبری از خاک قره باغ به عنوان خاک اسلام و متعلق به آذربایجان، باید از طرف دولت آذربایجان مورد دقت و توجه خاص قرار گیرد.

نجف زاده در ادامه اظهار داشت: امروز اگر کشورهای دیگر در منطقه به دنبال کشور گشایی و پیروی از تفکرات خاصی که هدفشان ضربه زدن به یکپارچگی ملی ایران است بدانند که مردم ایران آگاهند آنها اگر تاریخ جمهوری اسلامی را بخوانند به آنها ثابت می شود در جنگ هشت ساله ایران و کشورهای استعماری، خون آذربایجان و فرزندان آذربایجان در خوزستان برای حفظ یک پارچگی ریخته شد و بسیاری از دلیرمردان از خطه خوزستان و شمال در کردستان شهید شدند، اگر اردوغان این تاریخ را بخواند خواهد فهمید یکپارچگی ملی ایران معقوله غیر قابل مداخله است و امیدواریم به صورت رسمی عذرخواهی کند.

وی تاکید کرد: روابط ایران و آذربایجان پیشنیه تاریخی دارد، در جنگ اخیر حمایت های استراتژیک ایران از آذربایجان در باز پس گیری سرزمین های اشغالی کم نبوده و این نشان از اعتقاد جمهوری اسلامی به وفاق است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: کسانی که برای منافع خودشان در منطقه  و ایجاد کوردیور های حمل و نقل و سایر موضوعات تلاش می کنند حرکت سخیف و در عین حال غیر قابل بخششی است که موجب تاثر خاطر دو ملت است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس بیان کرد: تا کنون روابط ایران و ترکیه حسنه و دوستانه بوده، دیدارهایی که با سفیر ترکیه داشتیم منطقی و مبتنی بر فعال سازی ظرفیت های دو کشور و هم افزایی بوده است اما امیدواریم چنین اظهاراتی که به نظر می رسد ناشی از عدم اطلاع از تاریخ قفقاز و تفاهمنامه هایی است که زمان آن به پایان رسیده می شود، موجبات تفرقه را ایجاد نکند./

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها