نگاهی به نامه‌های جلال آل احمد به همسرش، سیمین دانشور در روز تولد ۹۸ سالگی او

عاشقانه‌های جلال

خانه موزه‌ای در خیابان دزاشیب تهران قرار دارد که زمانی سیمین دانشور و جلال آل‌احمد در آن سکونت داشتند.
کد خبر: ۱۲۸۷۳۰۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل باشگاه خبرنگاران جوان ، خانه موزه‌ای در خیابان دزاشیب تهران قرار دارد که زمانی سیمین دانشور و جلال آل‌احمد در آن سکونت داشتند؛ نویسندگانی که هنوز هم آثارشان تجدید چاپ می‌شود و مخاطبان خاص خود را دارد، اما ماجرای ساخت این خانه چیست؟

خانه موزه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور، خانه شخصی این زوج نویسنده بود. جلال آل‌احمد پس از ازدواج، تصمیم گرفت خانه‌ای مسکونی در زمینی که مدت‌ها قبل در اراضی شمیرانات خریده بود، بسازد و همراه همسرش در آنجا زندگی کند. جلال آل‌احمد با بودجه‌ای کمتر از ۵ هزار تومان که ۳ هزار تومان آن را قرض گرفته بود، ساخت خانه را آغاز کرد.

خانه ای که رنگ و بوی دو هنرمند ماندگار به خود گرفته + عکس

جلال آل‌احمد در نامه به همسرش از درد دستانش به دلیل تراشیدن سنگ‌ها و آسیب‌های جسمی گفته است. تزئینات این خانه هنوز هم مثل زمانی است که جلال آل‌احمد و سیمین دانشور در آن زندگی می‌کردند. شهرداری تهران که می‌خواست خانه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور به موزه تبدیل شود، این خانه را خرید.

قرار بود از همان ابتدای تبدیل خانه جلال‌آل احمد و سیمین دانشور به خانه موزه، تزئینات و جایگاه اشیای خانه تغییر نکند و همانطور که از ابتدا بود، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد. الگوهای معماری خانه علاوه بر ارزش معنوی آن ارزش زیادی دارد.

خانه ای که رنگ و بوی دو هنرمند ماندگار به خود گرفته + عکس

در زمان ورود به خانه موزه جلال‌آل احمد، پس از گذشتن از حیاط با مجسمه مومی سیمین دانشور روبرو می‌شوید که رو به حیاط و حوض زیبای آن قرار دارد. گویی روی یک صندلی چوبی نشسته و هنوز منتظر است. سیمین دانشور در یکی از آثارش به نام جزیره‌ سرگردانی که پس از درگذشت همسرش به رشته‌ تحریر درآورد، نوشته است «احمد نمرده و هنوز زنده است!» این مجسمه و حالت انتظاری که در چشمانش است همین حس را به بازدیدکنندگان القا می‌کند.

خانه ای که رنگ و بوی دو هنرمند ماندگار به خود گرفته + عکس

در داخل منزل، در نیم طبقه‌ای که خود جلال آل‌احمد آن را ساخت، مجسمه مومی‌اش قرار دارد. گویی که او هم در حال فکر کردن برای نوشتن و خلق اثری جدید بوده است. البته در واقعیت هم این مکان جایی بود که جلال آل‌احمد به آن پناه می‌برد و آثارش را خلق می‌کرد.

خانه جلال و سیمین در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در این موزه، تمامی آثار نوشته شده و ترجمه آن‌ها گرد آوری شده است و در یک جا نگهداری می‌شود که توسط این دو نویسنده به‌نام کشور نوشته و ترجمه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها