نتایج نظرسنجی‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی، از بین رفتن حاشیه امنیت نتانیاهو را نشان می‌دهد

چند قدم تا سقوط‌!

نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس روزهای بسیار سختی را سپری می‌کند. انتشار نتایج نظرسنجی‌های سراسری اخیر در سرزمین‌های اشغالی، منجر به از بین رفتن حاشیه امنیت نتانیاهو در معادلات سیاسی و اجرایی تل‌آویو شده است. تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه معغر ماهوت نشان می‌دهد ائتلاف چپگرا به ریاست بنی‌گانتز برای نخستین بار طی یک سال اخیر می‌تواند حائز ۶۱ کرسی در پارلمان و اکثریت لازم برای تشکیل کابینه شود.
کد خبر: ۱۲۴۲۵۵۰

در این صورت، حزب آبی و سفید به رهبری گانتز و احزاب ائتلافی چپگرا می‌توانند بدون نیاز به کسب کرسی‌های حزب اسرائیل بیتنا به رهبری آویگدور لیبرمن، اکثریت کنست را به دست بیاورند. بدیهی است در این صورت، شاهد شکست همزمان نتانیاهو و لیبرمن و حذف این دو از مناسبات قدرت خواهیم بود.
روزهای پرتلاطم بی‌بی
نتایج این نظرسنجی در حالی منتشر می‌شود که نتانیاهو به‌واسطه چهار پرونده قضایی، در صورت خروج از قدرت باید روزهای پرتلاطمی را در دادگاه و احتمالاً بعداً زندان سپری کند. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس معتقد است خروج وی از قدرت، نه‌تنها مترادف با پایان تاریخ‌مصرف سیاسی وی، بلکه به معنای حضور او پشت میله‌های زندان خواهد بود. نمایندگان کنست برای سومین بار طی یک سال اخیر تصمیم به برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی گرفته‌اند.
آنها طرح انحلال بیست‌ و دومین دوره کنست را تصویب کرده و به‌این ترتیب انتخابات سراسری جدید در فلسطین اشغالی در تاریخ دوم مارس ۲۰۲۰ (دوازدهم اسفند ۱۳۹۸) برگزار خواهد شد. بدیهی است نتیجه این انتخابات، به سود نتانیاهو نخواهد بود! نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این انتخابات، دو گزینه بیشتر پیش روی خود ندارد: نخستین گزینه، پذیرش پیروزی ائتلاف چپگرا به رهبری گانتز خواهد بود. اگر ائتلاف چپ بتواند آرای لازم برای تشکیل دولت تک‌حزبی را به دست بیاورد، قطعاً گزینه تشکیل دولت ائتلافی با نتانیاهو و لیبرمن دیگر وجود خارجی نخواهد داشت.
از سوی دیگر، حتی اگر ائتلاف چپگرا نتواند آرای لازم را برای شکل‌دهی دولت تک‌حزبی به دست بیاورد، باید میان دو گزینه نتانیاهو و لیبرمن دست به انتخاب بزند. در این صورت، اگر انتخاب بنی‌گانتز و همراهانش حزب لیکود و نتانیاهو باشد، نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی به‌عنوان بازیگری وابسته به حزب آبی- سفید و با اختیاراتی بسیار محدود در قدرت باقی خواهد‌ماند.
بااین‌حال به نظر می‌رسد بنی‌گانتز در صورت عدم کسب اکثریت لازم برای تشکیل دولت تک‌حزبی ، ائتلاف با آویگدور لیبرمن را به ائتلاف با نتانیاهو ترجیح دهد.
در مسیر سقوط
نکته مهم‌تر این‌که در داخل حزب لیکود نیز زمزمه‌های گذار از نتانیاهو و سپردن سکان این حزب به دست فردی دیگری آغاز شده است. برخی اعضای حزب لیکود معتقدند سقوط احتمالی نتانیاهو از قدرت و محاکمه وی، به‌حیثیت سیاسی این حزب نزد ساکنان سرزمین‌های اشغالی لطمه وارد خواهد کرد. در این صورت، احیای حزب لیکود در معادلات سیاسی سرزمین‌های اشغالی، پروسه سخت و زمانبری خواهد داشت. بااین‌حال برخی دیگر از اعضای حزب متبوع نتانیاهو همچنان به حمایت از وی ادامه می‌دهند. وکلای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیراً اعلام کردند: «نتانیاهو که با اتهامات کیفری مواجه است، تا ابتدای سال 2020‌میلادی از همه سمت‌های وزارتی خود کناره‌گیری خواهد کرد و تنها در سمت نخست‌وزیر باقی می‌ماند.» بااین‌حال بسیاری از تحلیلگران معتقدند اصل ماجرا، یعنی حضور نتانیاهو در پست نخست‌وزیری کماکان به‌عنوان موضوعی چالش‌برانگیز فضای سیاسی سرزمین‌های اشغالی را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. آنچه مسلم است این‌که نتانیاهو در برهه فعلی، بیش از هر زمان دیگری خود را به نقطه پایان یا همان نقطه سقوط نزدیک می‌بیند!

زهرا ساختمانیان

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها