چه کسی فاتح تاج و تخت «گیم اواردز ۲۰۱۹» خواهد شد؟

اسکار بازی‌های ویدئویی؛ برداشت ششم

سازوکار صنعت بازی در زمینه جوایز و خط مشی آنها، تفاوت‌های قابل توجهی با هنر هفتم دارد. با این حال و با وجود تفاوت‌های ساختاری بسیار شاید بزرگ‌ترین تفاوت، ذائقه مخاطب صنعت بازی باشد. منظور از مخاطب، لزوما گیمرهای حرفه‌ای و عاشقانه سینه‌چاک این صنعت نیستند. گیمرها شامل اقشار بزرگ و کوچکی از جامعه می‌شوند که هر یک با توجه به زمان فراغت روزانه خود، بخشی از زمانشان را به بازی اختصاص می‌دهند. بین توده گیمرها و به‌خصوص آنهایی که علاقه‌مند به دنبال کردن تمام اخبار و حواشی نیستند، یک اصل وجود دارد: آنچه «گیم اواردز» و جف کیلی به‌عنوان بازی سال معرفی کنند، بدون هیچ شک و تردیدی «بازی سال» خواهد بود. اگرچه این دیدگاه درست نیست و چنین لقبی را می‌توان با توجه به مجموع جوایز یک اثر در طول بازه‌ای مشخص به آن اختصاص داد؛ اما هر چه باشد، آینه‌ای است برای بازتاب محبوبیت مجموعه جوایز «گیم اواردز». جوایزی که امروز تحت عنوان اسکار بازی‌های ویدئویی شناخته می‌شود و هر سال با اتفاقات کوچک و بزرگ خود، فعالان سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۴۰۰۸۸

سفر پرماجرای آقای کیلی
در یکی از ویدئوهای زنده پیش از «گیم اواردز ۲۰۱۸»، یکی از مخاطبان از جف کیلی پرسید: «آخرین باری که از رونمایی یک بازی ویدئویی غافلگیر شدی، کی بود؟» کیلی برای لحظاتی فکر کرد و با تردید پاسخ داد: «نمی‌دونم. غافلگیری؟ شاید بیست و چند سال پیش باشه!» این اعجوبه کانادایی عرصه اجرا و تهیه‌کنندگی شوهای اینترنتی، سال‌هاست به‌عنوان یکی از چهره‌های تاثیرگذار صنعت بازی شناخته می‌شود. ماه‌های پایانی سال ۲۰۰۳ میلادی کیلی طی همکاری با شبکه تلویزیونی اسپایک، اولین دوره «اسپایک ویدئو گیم اواردز» را به همه معرفی کرد. جوایزی که فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت‌سر گذاشت و در انتها پس از ۱۴ سال به کار خود پایان داد.
در این بازه، کیلی دنبال رویای بزرگ‌تری بود. رویایی که یک‌رویداد ـ شو اینترنتی بزرگ را به‌عنوان یک مرجع در صنعت بازی مد‌نظر داشت و حالا با رسیدن به ششمین ایستگاه، به نظر می‌رسد آقای روزنامه‌نگار از همیشه به هدف خود نزدیک‌تر باشد.

نبرد تایتان‌ها ادامه دارد
گیم اواردز ۲۰۱۸،‌ با رسیدن به بیش از ۲۶ میلیون بازدید، توانست رکورد دوره قبلی خود را با اختلاف بیش از دو برابر بشکند. آنهایی که گیم اواردز را به‌صورت زنده تماشا می‌کنند، فقط دنبال جوایز و شناختن برنده‌ها نیستند. کیلی هر سال و با همکاری بهترین‌های صنعت بازی از جدیدترین ساخته‌های آن رونمایی می‌کند. رونمایی‌هایی که از بازی‌های بزرگ و با بودجه‌های چند ده میلیون دلاری آغاز می‌شود و به عناوین مستقل و خوش‌ساخت با ایده‌های دیوانه‌وار ختم می‌شود. امسال هم مانند سال گذشته، «لورن بلف» افسانه‌ای همراه ارکستر خود قطعات بازی‌های بزرگ سال را اجرا خواهد کرد. علاوه بر این، تائید شده که چند عنوان از استودیوهای مایکروسافت در «گیم اواردز» حضور دارند و از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به نسخه جدید Ori که با پسوند Will of the Wisps شناخته می‌شود، اشاره کرد.
با نزدیک‌تر شدن به رویداد، بخش بیشتری از حاضران و رونمایی‌های آن مشخص خواهد شد؛ اما بدون شک دانستن فهرست برندگان امسال نیز خالی از لطف نخواهد بود. جایی که بیش از ۸۰‌چهره و رسانه تاثیرگذار در حوزه بازی‌های ویدئویی رای خواهند داد و در انتها بهترین‌ها از بین آرای همین اشخاص انتخاب خواهد شد. همچنان ورزش‌های الکترونیکی (eSports) مد نظر تیم برگزاری بوده است و کاندیداهای آن با جزئیات بیشتری نسبت به سال‌های قبل چیده شده‌اند. ساخته جدید هیدئو کوجیمای افسانه‌ای یعنی Death Stranding با ۹ نامزدی، Control از تیم رمدی با هشت نامزدی و Sekiro: Shadows Die Twice از میازاکی و استودیوی محبوب فرام‌سافتور با پنج نامزدی، از جمله بخت‌های اصلی امسال برای دریافت جوایز هستند. در بخش بهترین بازی سال و علاوه بر سه عنوان مذکور، شاهد حضور Resident Evil 2 از تیم کپکام هستیم و البته نقش‌آفرینی خوش‌ساخت آبسیدین یعنی The Outer Worlds نیز به‌عنوان پنجمین کاندید در این بخش شناخته می‌شود. تکمیل‌کننده فهرست بهترین‌های سال،
Super Smash Bros. Ultimate از نینتندو است. ۲۳ بخش اصلی برای جوایز امسال در نظر گرفته شده و به‌نظر می‌رسد رقابت در تمام بخش‌های آن داغ‌تر از همیشه باشد. چه کسی فاتح تاج و تخت «گیم اواردز ۲۰۱۹» خواهد شد؟ پاسخ را می‌توان پنج صبح ۲۲ آذر پیدا کرد؛ جایی که کیلی و تیمش یک بار دیگر، بزرگ‌ترین شو ـ جایزه صنعت بازی را روی صحنه Microsoft Theater می‌برند؛ آنجا که ششمین اسکار بازی‌های ویدئویی به وقوع خواهد پیوست.

امیر گلخانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها