برنامه تلویزیونی دست فرمون، یکی از برنامه‏هایی است که دیده نشده‎اند

برنامه مردانه ماشین‏سواری

پای همه روی پدال گاز است. به یکباره ماشین‏های رنگارنگ گاز می‏دهند، دوربین لانگ شات می‏گیرد و جاده خالی برای لحظه‏ای در قاب تلویزیون دیده می‎شود. بعد این ماشین‏ها هستند که در آرایشی زیبا، در کنار هم قرار می‏گیرند. کامبیز دیرباز با موتور گاز می‏دهد و ظاهر می‏شود. این تبلیغ برنامه «دست فرمون» است. برنامه‏ای که این شب‌ها از شبکه نسیم پخش می‎شود.
کد خبر: ۱۲۳۹۹۴۷

مشخصات برنامه تلویزیونی: دست فرمون در ردیف برنامه‎های سرگمی و مسابقه‎ای قرار دارد. عشاق رانندگی که دست فرمون خوبی هم دارند، می‌توانند در این برنامه شرکت کنند. این برنامه درواقع یک برنامه تلویزیونی مسابقه‎ای در رانندگی است. طراح آن بهنام صفاریان است و مسعود صنم کارگردان کار و محمود محمودی هم تهیه‎کننده مسابقه دست فرمون است.
زمان پخش برنامه: هشتم مهرماه بود این برنامه اعلام کرد دوستداران رانندگی و رالی به عنوان شرکت‎کننده در برنامه ثبت‎نام کنند. برنامه اما
از 25 آبان روی آنتن رفت و تا به حال، تا نگارش این گزارش، شش برنامه از آن پخش شده است. سه روز ابتدایی هفته، ساعت 23 و شبکه نسیم، برنامه دست فرمون پخش می‎شود.
چند دقیقه: حدود یک ساعت، زمان پخش برنامه زمان می‎برد. دقیق‌تر اما بدون درنظر گرفتن تبلیغات و میان برنامه‎ها، 53 تا 57 دقیقه‏ای برنامه دست فرمون، زمان آنتن را می‎گیرد. هرچند در برخی از قسمت‎ها، زمان برنامه بیشتر هم می‎شود.

مرور
مجری برنامه: کامبیز دیرباز، مجری - بازیگر برنامه است. البته به نظر نمی‌آید از توانایی‌های بازیگری‌اش تا شش برنامه‌ای که تا به حال پخش شده، استفاده کرده باشد. بار برنامه اما بیشتر بر دوش بهنام صفاریان است که طراح و کارشناس برنامه است و اوست که رقابت را داوری می‎کند.
خط زمان: برنامه با ورود دوربین در استودیو و با سلام و علیک سه چهار دقیقه‏ای دیرباز شروع می‏شود. بعد با نشستن مهمانان معروف پشت رل پیکان ادامه و با تعریف کردن خاطره‌ها و خوشمزگی‌های مهمان به اوج می‏رسد. اتفاقاتی که پنج، شش دقیقه‏ای وقت برنامه را می‎گیرد. بعد از این زمان، پیکان، از خیابان‎های شهر به استودیو راه پیدا می‏کند و مهمان هم از پشت رل بیرون می‏آید. خوش و بش دیرباز با مهمان، دو سه دقیقه‏ای زمان می‎برد. تا اینجای کار، مخاطبان، 8 تا 10 دقیقه از برنامه را تماشا کرده‎اند. آشنایی با شرکت‏کننده‎های برنامه هم سه چهار دقیقه‎ای زمان می‎برد. بخش اول مسابقه در استودیو برگزار می‏شود. قسمتی که صفاریان زمان می‏گیرد و شرکت‏کننده‎ها هم لاستیک‏ها را تعویض می‎کنند. تا دقیقه 16 تا 20 برنامه، مسابقه تعویض چهار‌چرخ ماشین است. رتبه‌بندی هم در این قسمت از برنامه انجام می‎شود. دقیقه 20 برنامه شرکت‏کننده‎ها داخل پیست می‎روند و از موانع عبور می‏کنند. تا
دقیقه 40 برنامه، چهار شرکت‏کننده با هم رقابت می‎کنند. تا اواخر برنامه هم برنده‎ها اعلام می‎شوند. دو نفر اول مسابقه به مرحله بعد نیمه‏نهایی راه پیدا می‎کنند. البته بعد از مسابقه چهار نفر شرکت‏کننده، مهمان برنامه هم در مسابقه رالی و موانع شرکت می‎کند و زمان او هم به همه اعلام می‏‎شود.

نقاط قوت
تا به حال در تلویزیون برنامه‌ای که تخصصی، به موضوع رانندگی بپردازد، پخش نشده است.
می‌توان گفت برنامه تلویزیونی دست‌فرمون، برنامه پر هیجانی است؛ بنابراین فرقی ندارد که به عنوان مخاطب پشت رل نشسته‎اید یا در حال تماشای برنامه‏اید، آدرنالین خونتان بالا می‏رود. اگر بخواهیم به هیجان این برنامه نمره‎ای دهیم، از 5، عدد 3.5 می‏تواند مناسب باشد.
آدم معروف‎ها، بازیگران، خواننده‎ها و ورزشکاران، خارج از نقش اجتماعی که به خاطرش معروف شده‏اند، پشت فرمان می‏نشینند و رانندگی می‏کنند. قانونمندی و حس نوستالژی و بیان خاطراتش از ماشین محبوب، پیکان می‎تواند جالب باشد. تا به حال، مهدی فخیم‏زاده، پژمان بازغی، کامران تفتی، حمیدرضا پگاه، مجید واشقانی و کمال کامیابی‏نیا، مهمانان برنامه بوده‌اند، کسانی که البته سابقه هیجان و انجام کارهای خارق‌العاده در زندگی شخصی هم داشته‌اند.

نقاط ضعف
هیجان، عامل جذب این برنامه است، اما ریتم هیجان در خیلی از مواقع می‎افتد. درواقع نمودار هیجان برنامه، مدام بالا و پایین می‏رود.
اجرای کامبیز دیرباز، برای برنامه‎ای هیجانی مناسب نیست. دیرباز خود از عشاق رانندگی و موتورسواری است و هیجان در خونش است اما اجرای تمیزی ندارد. در بسیاری از مواقع به نفراتی که از دور مسابقه بیرون افتادند، دلداری می‎دهد، اتفاقی که حداقل در یک برنامه تلویزیونی که تمی هیجانی دارد و با رانندگی و سرعت حتی خشن به نظر می‏آید، لطیف و لوس می‏شود.
دیرباز بعد از هر آیتم هیجانی، از توجه به راهنمایی و رانندگی و این که این کار خطرناک است و در جاده انجام ندهید، می‎گوید.
شش قسمت از پخش برنامه گذشته است و هنوز هیچ راننده خانمی در مسابقه شرکت نکرده یا شرکت داده نشده است، این در حالی است که در مشخصات برنامه آمده که هم خانم‎ها و آقایان می‎توانند در برنامه شرکت کنند و البته سن و سال هم برای شرکت در این برنامه مهم نیست. هر‌کسی با هر سنی هم می‎تواند پشت رل بنشیند! این شاید خود بدآموزی داشته باشد برای برنامه‌ای که مدام از توجه به علائم راهنمایی و رانندگی می‎گوید.

لیلا شوقی
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها