گوشت به بافت های عضلانی و اسکلتی گاو و گوسفند و طیور گفته می‌شود که قابل استفاده برای غذا و تغذیه باشد.
کد خبر: ۱۲۲۵۵۷۸
درباره خواص گوشت ها بیشتر بدانید!

گوشت ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • گوشت قرمز: که شامل گوشت گوسفند، گوشت گوساله و گاو، گوشت بز و شتر می‌‍شود.
  • گوشت سفید: که شامل گوشت مرغ و کلیه طیور و پرندگان اهلی از جمله بوقلمون، مرغابی و غاز است.
  • گوشت های دریایی: شامل انواع ماهی‌ها، میگو وخرچنگ و صدف می‌شود.

خواص گوشت قرمز

گوشت قرمز، از جمله گوشت گوسفند و گوساله از مهم ترین و اصلی ترین منبع های پروتئینی است. شاید تخم مرغ و لبنیات نیز دارای منبع غنی از پروتئین باشند اما پروتئین موجود در گوشت گوساله و گوسفند را به هیچ عنوان نمی توان منکر شد.

پروتئینی که در گوشت قرمز وجود دارد، دارای مقادیر زیادی از اسیدهای آمینه است که برای بدن ضروری است. گوشت قرمز منبع بسیار مهم و غنی از آهن، روی، فسفر، سدیم و کلر و منیزیم است. همچنین گوشت دارای ویتامین B2 و B12 است. بنابراین مصرف گوشت به طور طبیعی کلیه مایحتاج بدن را تامین می کند و نیازی به مصرف مکمل های غذایی نیست. اگر نیاز به انرژی در بدن دارید، گوشت مقدار زیادی چربی حیوانی دارد که انرژی شما را تامین می‌کند.

همانطور که گفته شد گوشت دارای آهن است. آهنی که در گوشت وجود دارد، کیفیت بالایی دارد و به راحتی جذب بدن می‌شود. آهنی که در سبزیجات و غلات وجود دارد به میزان کمتری جذب می‌شود و در حدود ۹۰ درصد آن هنگامی که وارد بدن می‌‌شود، به هدر می‌‌رود. گوشت گوسفند و گوساله نسبت به گوشت مرغ و ماهی آهن بیشتری دارد. با خوردن گوشت قرمز کمبود آهن تامین می‌شود. در غذاهای گیاهی به دلیل اسیدفیتیک‌هایی که وجود دارد، مانع از جذب کامل آهن در بدن می‌شود.

یکی دیگر از ویتامین‌های موجود در گوشت قرمز به خصوص گوشت گوسفند و گوساله روی است. گوشت ترکیباتی در خود دارد که روی را به راحتی در بدن جذب می‌کند. گوشت کم چرب، به دلیل مواد مغذی حیاتی که دارد، برای نوجوانان بسیار ضروری است. مصرف گوشت به ارتقای سلامتی، افزایش سطح ایمنی و رشد و نمو کمک می‌کند. با مصرف گوشت قرمز نوجوان قدی بلند و بدنی سالم دارد.

خواص گوشت سفید

همانطور که اشاره شد گوشت سفید شامل گوشت مرغ و کلیه طیور می‌شود. گوشت مرغ به دلیل چربی کمتری که دارد برای رژیم غذایی مناسب‌تر است و بیشتر ورزشکاران که دارای رژیم سخت غذایی هستند از سینه مرغ آب پز مصرف می‌کنند. این چربی کمی که در گوشت مرغ وجود دارد، باعث جلوگیری از چربی خون بالا، فشار خون زیاد، چاقی مفرط می‌شود. گوشت مرغ نیز منبع غنی از مواد معدنی و پروتئین است.

اگر به دنبال چربی کمتری در قسمت‌های مختلف مرغ هستید به طور حتم سینه مرغ نسبت به ران آن چربی کمتری دارد. با مصرف گوشت مرغ در هفته به صورت اصولی کلیه چربی‌های مضر از بدن شما خارج شده و جای آن را به چربی‌های مفید و خوب خواهد داد.

اگر پروتئین موجود در گوشت برای شما مهم است باید بدانید که پروتئین موجود در گوشت مرغ با پروتئین موجود در گوشت گوسفند و گوساله برابری می‌کند و در هر ۱۰۰ گرم گوشت مرغ ۲۴ گرم پروتئین وجود دارد. پروتئین برای هضم شدن در بدن به مدت زمان زیادی نیاز دارد، یعنی مدت بیشتری شما را سیر نگه خواهد داشت و از این رو برای کاهش وزن بسیار مناسب است.

پروتئینی که در گوشت مرغ وجود دارد، دارای مقدار زیادی نیاسین و میتونین است که برای تقویت سیستم دفاعی بدن، عضله سازی به هنگام ورزش و افزایش رشد مو و داشتن پوستی خوب مناسب است.

آنتی اکسیدان های موجود در گوشت مرغ در مقابله بسیاری از بیماری های ویروسی و میکروبی مناسب است، هم چنین با رادیکال های آزاد موجود در سلول های بدن مبارزه می کند و به سلامت قلب و جسم کمک می کند.

در گوشت مرغ ویتامین‌های A،B،D و غیره وجود دارد که برای سلامتی بدن مفید هستند و هرکدام از این ویتامین‌ها وظیفه خاصی را در بدن ایفا می‌کند. ویتامین B موجود در گوشت مرغ، به هضم بهتر غذا، ترشح آنزیم های معده، رشد پوست و مو و... کمک می کند.

آهن و روی موجود در گوشت مرغ به تقویت ریشه های موجود در ناخن و مو کمک می‌کند. از بیماری‌های کم خونی، مشکلات کلیوی و کبدی جلوگیری می‌کند.

به طور کل با خوردن مرغ به دلیل فسفر، پتاسیم، منیزیم و ... موجود در آن از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. فسفری که در مرغ وجود دارد، به رشد سلول‌های بنیادی مغز در کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

گوشت مرغ برای کودکان بسیار حائز اهمیت بوده و برای رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن، رشد استخوان ها، رشد سلول های مغزی، افزایش حافظه، افزایش قد، افزایش قدرت تکلم و ... بسیار مناسب است.

منبع: www.topica.ir

فروشگاه اینترنتی اُکالا (www.okala.com)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها