معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست،مطرح کرد:

همکاری با سازمان حفاظت محیط‌زیست فقط در حد حرف است

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به وجود مشکلات قانونی درباره حفاظت از محیط‌زیست گفت: علی‌رغم اهمیت محیط‌زیست در کشور بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای مرتبط فقط در حد حرف با سازمان حفاظت از محیط‌زیست همکاری می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۸۶۹۳۲
همکاری با سازمان حفاظت محیط‌زیست فقط در حد حرف است

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مسعود تجریشی، روز گذشته (سه‌شنبه) در برنامه «منشور تلاش» به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در رادیو گفتگو با حضور جمعی از اصحاب رسانه، به آخرین دستاوردها در عرصه محیط‌زیست پرداخت و گفت: امسال نسبت به سال گذشته ۳۸ روز هوای پاک داشتیم که ۵۰ درصد آن ناشی از اقدامات دستگاه‌های فعال در این حوزه بوده است.

تجریشی در این گفتگو اظهار داشت: سازمان محیط‌زیست از دو وجه حاکمیتی - نظارتی و اجرایی تشکیل‌شده است. معاونت محیط‌زیست طبیعی وظیفه اجرایی در سازمان را بر عهده دارد و معاونت محیط‌زیست انسانی، مسئولیت نظارتی و پایش بر عملکرد دستگاه‌ها را در حوزه‌های آب، خاک و پسماند بر عهده دارد. همچنین معاونت آموزش و پژوهش در این سازمان وظیفه فرهنگ‌سازی در بین اقشار مختلف مردم را دنبال می‌کند.

مناطق ممنوعه مالچ پاشی

وی در پاسخ به انتقادات در مورد مالچ پاشی برای تثبیت ریز گردها در جنوب کشور و عدم استفاده از فناوری نانوتکنولوژی در این زمینه، گفت: در ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشور دچار مشکل گردوخاک هستیم و از این وسعت تنها در ۵ تا ۱۰ هزار هکتار نیاز به مالچ‌های نفتی وجود دارد و مالچ هم در مناطقی کاربرد دارد که دارای شن‌های روان باشند.

این مقام مسئول با اشاره به گزارش‌هایی که به استفاده از مالچ‌های نفتی در مناطق زیست گوزن و دارای پوشش گیاهی به سازمان رسیده است، افزود: به همین خاطر به وزارت جهاد کشاورزی نامه زدیم و هشدار دادیم که این‌گونه اقدامات باعث نابودی پوشش گیاهی و درنهایت نابودی خوراک گوزن خواهد شد.

معاون بخش محیط‌زیست انسانی ادامه داد: خوشبختانه امسال دو بارندگی بالای ۳۰۰ میلی‌متر داشتیم و به سازمان جنگل‌ها و مراتع تأکید کردیم که قُرق انجام دهند تا مردم در این مناطق دخل و تصرف نکنند. ضمن اینکه ما طرحی را به‌صورت پایلوت در آذربایجان شرقی و غربی آماده و به مدت دو سال از فنّاوری استفاده کردیم اما متأسفانه هیچ‌یک از این فناوری‌ها در عمل مانع تولید گردوخاک نشدند.

تجریشی با اعلام اینکه مجلس در بودجه ۹۸، هزار میلیارد تومان برای تثبیت شن‌ها اختصاص داد افزود: با توجه به محدوده قابل‌استفاده از مالچ‌های نفتی، توصیه ما این است که تنها ۲۵۰ میلیارد تومان و در ردیف بودجه‌های وزارتخانه‌ها گذاشته شود.

وی با انتقاد از اینکه همکاری بسیاری از وزارتخانه‌ها با سازمان محیط‌زیست در مقام حرف است افزود: اگر دولت‌ها به اسناد بالادستی و تبعات اقدامات انسانی برای نسل آینده توجه کنند، محیط‌زیست حفظ خواهد شد. بسیاری از NGO ها نیز به دلیل شرایط سیاسی از همکاری با ما عقب‌نشینی کردند.

به گفته تجریشی در زمان تغییر ریاست سازمان محیط‌زیست ما ۲۲۵ پروژه داشتیم که تعدادی از آنها حتی از سال ۷۴ بودند. ما تمام این پروژه‌ها را شفاف‌سازی کردیم و مصوبه‌ای از ابتدای امسال داریم مبنی بر اینکه مجوز ایجاد پتروشیمی و فولاد را در داخل نمی‌دهیم.

نقص قانون

تجریشی در رابطه با اقدامات سازمان محیط‌زیست درباره آبخوان‌داری گفت: دولت سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق ارزی به آبخیزداری و آبخوان‌داری، کاشت نهال‌ها و جلوگیری از فرسایش زمین اختصاص داد اما عملکرد ما در آبخیزداری، آبخوان‌داری و کنترل و نظارت بر عدم بهره‌برداری‌های بی‌رویه عملکرد خوبی نبوده است.

وی در رابطه با سؤال در مورد طرح مخرب معدن‌کاوی در حوالی زیستگاه یوزپلنگ در دره انجیر گفت: طبق قانون صدور مجوز در مناطق حفاظت‌شده برای معادن بر عهده وزارت صمت بوده و این‌یک نقص قانونی است که باید اصلاح شود. ما اعتراض جدی به این موضوع کردیم که در صورت ادامه اجرای این قانون، مناطق حفاظت‌شده و محیط‌زیست کشورمان نابود خواهد شد.

این مقام مسئول در رابطه با ماجرای تخلیه سالانه میلیون‌ها تن پساب حاوی رادیواکتیو از کارخانه «کانسار خزر» به تالاب «اینچه برون» توضیح داد: این کارخانه مجوز خود را قبل از ارزیابی زیست‌محیطی گرفته و فعالیت کرده و به همین دلیل جلوی توسعه این کارخانه را گرفتیم. بسیاری از آلاینده‌های این کارخانه مواد رادیواکتیوی ندارند اما به دلیل اینکه برخی عناصر آن از حد مجاز بالاتر بود این کارخانه را ملزم به استفاده از بررسی دانشگاه و تهیه گزارش ارزیابی زیست‌محیطی به همراه مدیریت زیست‌محیطی کردیم.

معاون سازمان محیط‌زیست در رابطه با تعامل سازمان محیط‌زیست با شهرداری‌ها درباره دفن زباله‌ها گفت: طبق گفته مدیرکل، هفت شهردار به دادگاه معرفی‌شده‌اند زیرا زباله‌ها را به‌صورت غیراستاندارد مدیریت می‌کردند. ما در بودجه ۹۸ درخواست وام هزار میلیارد تومانی کردیم تا با استفاده از این مبلغ و کمک بانک‌ها به شهرها وام‌دهیم. هم‌اکنون این مبلغ به ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش پیداکرده و اگر در صحن علنی مجلس تأیید شود سال آینده تحولی را در مدیریت پسماند ایجاد خواهیم کرد.

تجریشی با اشاره به طرح «مپسا» در حوزه پسماند گفت: این طرح را در سه استان البرز، مرکزی و اصفهان شروع کردیم و دانشگاه‌ها نیز برای رفع آلاینده‌ها به کمک این استان‌ها می‌روند.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست انسانی با اشاره به دستاوردهای سازمان محیط‌زیست در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: ما نکات منفی زیادی در ارتباط با مسائل زیست‌محیطی داریم و از همه ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده نکرده‌ایم اما با کمک مردم و استفاده از تجربیات کشورهای دنیا می‌توان درصد بالایی از مشکلات زیست‌محیطی را حل کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها