کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: وقتی آمریکایی‌ها نتوانسته‌اند در زمینه طرح معامله قرن کاری انجام دهند بسیار بعید است که عمانی‌ها هم بتوانند نقشی در این زمینه داشته‌ باشند.
کد خبر: ۱۱۷۳۰۴۱
سفر نتانیاهو به مسقط هم نمی‌تواند طرح مرده معامله قرن را زنده کند

رضا میرابیان کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص دیدار محرمانه نتانیاهو با سلطان عمان اظهار کرد: در شرایطی که وزارت امورخارجه عمان اعلام کرده، دوشنبه قبل نتانیاهو درخواست کرده بود این دیدار انجام شود و پنجشنبه هم انجام شد به گفته دفتر نتانیاهو این سفر به دعوت سلطان قابوس انجام شده است.

میرابیان با اشاره به اینکه دوشنبه هفته قبل و پیش از دیدار نتانیاهو با سلطان قابوس، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان به مسقط سفر کرده بود اظهار کرد: چه این سفر به درخواست نتانیاهو بوده باشد و چه به دعوت سلطان قابوس براساس آن چیزی که در بیانیه سفر آمده موضوع مذاکرات روند صلح خاورمیانه اعلام شده تا به اصطلاح عمان نقش فعالی در این مساله داشته باشد.

وی با تاکید براینکه وقتی آمریکایی‌ها نتوانسته‌اند در زمینه طرح معامله قرن کاری انجام دهند بسیار بعید است که عمانی‌ها هم بتوانند نقشی در این زمینه داشته‌ باشند خاطرنشان کرد: طرح معامله قرن مرده بدنیا آمده است و برهمین اساس بعید می‌دانم که این سفر تاثیر عملیاتی در زمینه مذاکرات سازش و یا حتی روند روابط دو جانبه بین عمان و اسرائیل داشته باشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه براساس بیانیه دولت رژیم‌صهیونیستی، این دیدار نخستین سفر رسمی یک مقام اسرائیلی به عمان بوده است اظهار کرد: مضمون این بیانیه نشان می‌دهد که ممکن است قبلا سفرهای غیررسمی هم توسط مقامات رژیم صهیونیستی به عمان انجام شده است و این بیانیه تلویحا نشان می‌دهد که در گذشته چنین سفرهایی غیررسمی نه فقط در سطح نخست‌وزیر بلکه در سطوح مختلف انجام شده است.

وی در خصوص امکان اینکه عمان بتواند با تحریک اسرائیلی‌ها نقش هماهنگی بین کشورهای عربی برای اعمال تحریم‌های آمریکا برعلیه ایران را داشته باشد گفت: عمانی‌ها ظرفیت اینکه از کشور آنها اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام شود را ندارند ولی به نظر می‌رسد بحث همکاری آنها برای روند مذاکرات سازش بیشتر نزدیک به ذهن باشد.

میرابیان با اشاره به اینکه عمانی‌ها همیشه زمینه‌ساز مذاکرات بین کشورها در خصوص مسائل مختلف هستند بیان کرد: برهمین اساس بعید می‌‌دانم که عمان در این مساله نقشی میانجی‌گری را ایفا کنند، آنها بیشتر به دنبال این بوده‌اند که بستری برای مذاکرات فلسطین باشند و برهمین اساس است که محمود عباس دوشنبه گذشته در مسقط بوده است.

وی با در خصوص احتمال ورود حماس و جهاداسلامی به مذاکرات سازش با واسطه‌گری عمان اظهار کرد: حماس یا جهاد اسلامی از این مساله جدا هستند، آنها نه این مذاکرات را قبول دارند و نه به رسمیت‌ می‌شناسند؛ آن چیزی که اتفاق افتاده مساله‌ای بین نتانیاهو و محمود عباس است و به نظر می‌رسد عمانی‌ها سعی کرده‌اند بستری را برای نقل و انتقال پیام بین طرفین فراهم کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه اخیرا تشکیلات خودگردان و نتانیاهو ارتباط مناسبی با هم نداشته‌اند اظهار کرد: در شرایطی که دو طرف مواضع خیلی شدیدی نسبت به هم داشته‌اند و هم محمود عباس اظهارات تندی برعلیه نتانیاهو داشته و هم دولت افراطی رژیم صهیونیستی برعلیه تشکیلات خودگردان با تندی صحبت کرده است، براساس آن چیزی که از فحوای بیانیه دولت عمان بر می‌آید آنها می‌خواستند بستری را برای مذاکره دو طرف فراهم کنند.

وی در پایان در خصوص آینده سیاسی عمان بعد از واسطه‌گری برای مذاکرات سازش با اسرائیل اظهار کرد: این مساله تحفظ و ملاحظات کشورها، بالاخص جمهوری اسلامی ایران را در پی‌خواهد داشت و همانطور که دیدیم این اقدام از نظر جمهوری اسلامی ایران ناخوشایند و نامقبول بود و به همین خاطر سخنگوی وزارت امورخارجه کشور این اقدام را نکوهش کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها