فعالان مدنی حوزه جوانان همواره درباره میانگین سنی بالای بدنه مدیریتی کشور از دولت و دیگر نهادها گلایه داشته‌اند. البته این گلایه به معنی بی‌توجهی فعالان مدنی نسبت به لزوم توجه به تجربه در مدیریت نیست، اما چون جوانان به عنوان مهم ترین هسته توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور شناخته می‌شوند، لازم است مسئولان توجه ویژه‌ای به این قشر کنند. یکی از نمودهای این توجه نیز سپردن بخشی از مدیریت ارشد بخش‌های حاکمیتی به جوانان نخبه است.
کد خبر: ۱۱۲۶۷۴۰
جوانان در حاشیه برنامه‌های دولت

این در حالی است که میانگین سنی مدیران ارشد در دستگاههای حاکمیتی نشان میدهد موضوع واگذاری مسئولیتها به جوانان که بعضا در شعارهای مسئولان مطرح میشود، به فراموشی سپرده شده است و اگر هم گاهی جوانی در راس نهادی دولتی قرار گیرد به جای این که باعث خوشحالی مسئولان شود، موجب تعجب یا حتی انتقاد آنان میشود. در صورتی که مدل صحیح مدیریت این است که در اتاقهای فکر، از اندیشه افراد صاحب تجربه استفاده شود و اجرای امور در دست جوانان باانگیزه قرار گیرد. اما میبینیم با وجود برخی شعارها در زمینه سپردن امور به جوانان، در عمل چنین اتفاقی نمیافتد که این ناشی از بیتوجهی به جوانان در برنامهریزیهای کلان است.

بیتوجهی به آیندهسازان کشور در حالی رخ میدهد که از شش سال پیش تا امروز، یعنی از زمان تشکیل وزارت ورزش و جوانان، رسیدگی به امور این طیف از جامعه به معاونت ساماندهی امور جوانان در این وزارتخانه سپرده شده است. اما عملکرد چند ساله این وزارتخانه نشان میدهد موضوع جوانان، امری حاشیهای در برنامههای وزارت ورزش محسوب میشود. به همین دلیل نمایندگان مجلس به دنبال ارائه طرحی هستند که با تشکیل یک وزارتخانه مستقل به نام وزارت جوانان، پیگیری امور نیروهای جوان از دست وزارت ورزش خارج شود و نهادی جداگانه که هم بودجهای کافی در اختیارش قرار میگیرد و هم درباره عملکردش به مجلس پاسخگو باشد، در این زمینه ایجاد شود.

اما تصویب طرح تشکیل وزارت جوانان در مجلس، به تنهایی چاره کار نخواهد بود و برای حل مشکلات جوانان باید اقدامات دیگری نیز در دستور کار مسئولان قرار گیرد. از جمله این که لازم است جوانان نخبه و مستعد در سراسر کشور شناسایی و حمایت شوند. همچنین باید بانک اطلاعاتی منسجمی از این جوانان تشکیل شود تا اگر روزی بنا باشد جوانی شایسته برای سمتی دولتی در یک منطقه انتخاب شود، شناخت کافی نسبت به جوانان آن منطقه و توانمندیهایشان وجود داشته باشد.

دکتر زهرا سعیدی مبارکه

نایب رئیس فراکسیون جوانان مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها