جام‌جم در گفت‌و‌گو با کارشناسان بررسی کرد

ائتلاف منطقه‌ای، راه‌حل مقابله با ایران‌هراسی

منطقه غرب آسیا همواره و در طول تاریخ به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک خاص خود مورد توجه و نگاه قدرت‌های فرامنطقه‌ای بویژه آمریکا بوده است، حضور آمریکا در خاورمیانه را می‌توان برخلاف ادعاهایی که این کشور مطرح می‌کند برای تامین منافع نامشروع خودش عنوان کرد و نه برای آزادی و توسعه دموکراسی.
کد خبر: ۱۱۱۷۳۷۹
ائتلاف منطقه‌ای، راه‌حل مقابله با ایران‌هراسی

بر این اساس می‌توان به حمله این کشور به عراق همچنین نقش مخربش در سوریه اشاره کرد، همچنین نباید نقش برجسته آمریکا را در ایجاد گروه‌های تروریستی در منطقه نادیده گرفت. سیاست‌های آمریکا در طول دهه‌های گذشته انتقال بحران از یک منطقه به منطقه دیگر بوده است. این کشور از سال 2011 به طور مشخص نسبت به غرب آسیا توجه خاصی داشت و با آغاز خیزش‌های عربی، این کشور یک سلسله گروه‌های تروریستی را با همکاری عربستان و رژیم صهیونیستی برای بر هم زدن ثبات منطقه و جلوگیری از توسعه پایدار کشورهای اسلامی ایجاد کرد که برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد در طول هفت سال 130 گروهک تروریستی در سوریه و عراق ساماندهی شده‌اند.

ردپای آمریکا در بحران تروریسم

مداخلات ایالات متحده به صورت مستقیم در حمله به کشورهای منطقه، حمایت از گروههای تروریستی و پشتیبابی بیقید و شرط از اقدامات تجاوزطلبانه و تروریستی رژیم اشغالگر قدس طی دو سه دهه اخیر، این بخش از جهان را به یکی از بیثباتترین مناطق جهان تبدیل کرده است. اقدام رئیسجمهور آمریکا در انتقال سفارتخانه این کشور از تل آویو به بیتالمقدس نقض آشکار قطعنامههای سازمان ملل و نمونه دیگری از مداخلات سلطهجویانه در منطقه است.

طی هفته گذشته نیز بر اساس سیاستهای مداخلهجویانه آمریکا در منطقه شاهد سفر منطقهای مایک پنس معاون رئیسجمهور آمریکا و بازدید وی از اردن و سرزمینهای اشغالی به مدت چهار روز بودیم.

همچنین رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز چند ماه پیش سفری به خاورمیانه داشت که تحلیلگران از جمله اهداف سفر را بستن درهای جهان عرب به روی جمهوری اسلامی و مقابله با نفوذ روزافزون ایران در منطقه عنوان کردند. در همان مقطع نیز هربرت مکمستر، مشاور ترامپ، گفته بود آمریکا بر اساس راهبردی جدید به دنبال احیای ائتلاف با متحدان سنتی خود در منطقه است تا از این طریق تعادل قوا در این منطقه برقرار شود.

البته آمریکا به تنهایی در منطقه به اینگونه دخالتها اقدام نمیکند و در این زمینه با عربستان، رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورهای مرتجع منطقه علیه ایران در حال همکاری است.

ضرورت شکلگیری ائتلافهای منطقهای علیه آمریکا

با توجه به این اقدامات آمریکا در منطقه ضرورت ایجاد و شکلگیری ائتلافهایی از سوی کشورهای همسو و علیه این ائتلاف آمریکایی و البته حل بحرانها و مسائل منطقهای احساس میشود، ضرورتهای راهبردی برای امنیتسازی کشورها ایجاب میکند هر کشوری از قابلیتهای لازم برای مدیریت بحران استفاده کند. ایران نیز از چنین الگویی استفاده کرد و زمینه همکاری با روسیه و برخی مشارکتهای دفاعی و امنیتی با ترکیه را فراهم آورد.

در همین خصوص طی یک سال اخیر شاهد شکلگیری چنین ائتلافهایی میان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به منظور حل بحران سوریه در قالب مذاکرات آستانه بودهایم. ایران، روسیه و ترکیه براساس منافع مشترکی که تعریف کردهاند و مصلحتی که در کل منطقه میبینند همکاری جدی را دنبال میکنند و با توجه به پیچیدگی وضعیت در سوریه، رایزنیها و مشورتهایی دارند و هر جا که بتوانند اقدام مشترک هم خواهند داشت.

دور تازهای از ائتلاف میان ایران، روسیه و ترکیه را نیز در سوچی شاهد هستیم که با توجه به دوره پساداعش از اهمیتی ویژه برخوردار است. امروز با توجه به پایان حکومت داعش و تضعیف نیروهای تکفیری و تروریستی در منطقه، مبنایی جدید از همکاریها شکل گرفته و فضای منطقه را به سمت بلوکبندیهای جدید سوق میدهد. تحولات منطقه در شرایط فعلی به سمتی حرکت میکند که ادامه چنین ائتلافها و اضافه شدن کشورهای دیگر را به این ائتلاف و برای کارآمدتر شدن آن ضروری میسازد.همکاری ایران، روسیه و ترکیه در موضوع سوریه نشان داد کشورهای منطقهای میتوانند در هماهنگی با هم مشکل بزرگی را در منطقه حل کنند که فرمول جالبی به دست میدهد که حداقل در زمینههای خاصی مسائل را حل کنند و حتی در صورت امکان کشورهای دیگری نیز به این مجموعه اضافه شوند. این همکاری میتواند شامل کشورهای دیگری نیز شود و به این ترتیب با حضور کشورهای تاثیرگذار شاهد کاهش بسیاری از تنشها و موانع در مسیر توسعه همکاریها و در عین حال مقابله با ائتلاف آمریکایی باشیم.

ضرورت ائتلافسازی به روایت سردار صفوی

سردار صفوی، دستیار و مشاور ارشد فرمانده کل قوا نیز هفته گذشته پیشنهادی مبنی بر تشکیل ائتلافی مقابل ائتلاف آمریکا عنوان کرد و با اشاره به تلاش آمریکاییها برای دامنزدن به موضوع ایرانهراسی در جهت بهرهبرداری سیاسی، اقتصادی و نظامی خاطرنشان کرد: ایران با هوشمندی میتواند با تشکیل یک ائتلاف منطقهای که علاوه بر روسیه و سوریه شامل پاکستان و عراق نیز باشد، در مقابل ائتلاف آمریکاییها بایستد و همچنین وقتی نیروهایی مثل الحشدالشعبی در عراق تشکیل شده، ما در این ائتلاف میتوانیم از ظرفیت ملتها نیز برای تقابل با آمریکا استفاده کنیم.

گسترش همراهی و وفاق منطقهای

بر همین اساس منصور حقیقتپور در گفتوگو با جامجم گفت: یکی از شیوههای آمریکاییها بزرگ کردن دشمن فرضی است تا به این ترتیب توجیهی برای شیطنتهای خود داشته باشند.

وی با بیان این که ایجاد ایرانهراسی نیز یکی از شگردهای آمریکا در همین زمینه است، افزود: در همین ارتباط آمریکا ائتلافی همراه با عربستان و رژیم صهیونیستی علیه ایران تشکیل داده و البته جمهوری اسلامی ایران نیز میتواند در مقابل آن ائتلافی را با برخی کشورها از جمله سوریه، روسیه و عراق تشکیل دهد.

حقیقتپور در عین حال گفت: در حال حاضر نیز ائتلاف نانوشتهای میان برخی کشورها از جمله، ایران، ترکیه و روسیه در مورد حل و فصل سیاسی بحران سوریه در قالب مذاکرات آستانه و سوچی وجود دارد.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برای مذاکرات سوچی نیز از دولت عراق دعوت به عمل آمده است و شاهد گسترش کشورهای شرکتکننده در اینگونه ائتلافها هستیم.

تکرار شکلگیری ائتلافهای موجود منطقهای در موضوعات دیگر

حسن بهشتیپور نیز در گفتوگو با جامجم، با بیان این که سال 2017 شاهد همکاریهای موفق سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در حل بحران سوریه بودیم که نمونهای از آن را میتوان در قالب برگزاری نشستهای آستانه در جهت حل بحران سوریه نام برد، گفت: به طور معمول این تجربیات موفق میتواند در زمینههای دیگر هم تکرار شود.

این کارشناس مسائل بینالملل افزود: میتوان اتحادی میان ایران، عراق، سوریه و روسیه در جهت ادامه مبارزه با تروریسم و گسترش حوزه نفوذ آمریکا در منطقه نیز شکل داد. البته در این میان مولفههایی نیز مطرح است و باید از نظر واقعیتهای منطقهای بیشتر مورد بررسی قرار گیرد؛ ازجمله مباحثی ماننده آینده عراق و سوریه.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها