طی چند دهه گذشته خودروهای فرانسوی همیشه با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شده اند. از جمله این خودروها می توان به زانتیا اشاره کرد که در زمان تولید محبوبیت زیادی داشت و هم اکنون نیز با وجود اینکه سال هاست از خط تولید خارج شده، از طرفداران زیادی در بازار خودروهای دست دوم برخوردار است. با این حال، عمده خریداران زانتیا به دلیل نقاط ضعف و قوت فراوان آن در خرید این خودرو با تردید مواجه اند.
کد خبر: ۱۱۱۰۳۲۹
زانتیا بخریم یا نه؟

زانتیا خودرویی است که در زمان تولید خود در ایران از طراحی جذابی برخوردار بود و با توجه به فرم لیفت بک بدنه خود از دیگر محصولات تولید داخل یک سر و گردن بالاتر قرار می گرفت. این خودرو تا سال 1389 توسط شرکت سایپا تولید و عرضه می شد اما با ورود خودروهایی نظیر مزدا 3، رنو مگان و سایر خودروهای شرقی به بازار ایران، عرصه رقابت برای زانتیا تنگ تر شد تا مسئولان سایپا تصمیم به توقف تولید آن بگیرند.

نگاهی به نقاط قوت زانتیا

با وجود اینکه 6 سال از تولید آخرین مدل های زانتیا می گذرد، این خودرو همچنان در مقایسه با بسیاری از محصولات داخلی نظیر خانواده پژو، سمند و تندر 90 از ظاهری جذاب تر برخوردار است و آیرودینامیک قابل قبولی دارد. البته واضح است که این خودرو دیگر توان رقابت با خودروهای شرقی که این روزها در کشور تولید می شود را ندارد اما دست کم به نسبت خودروهای داخلی هنوز هم حرف هایی برای گفتن دارد.

به لحاظ فضای اتاقک، زانتیا خودرویی قابل قبول و راضی کننده است و صندلی های عقب آن نیز راحتی مناسبی برای سرنشینان فراهم می کند. همچنین فرمان این خودرو خوش دست و مواد به کار رفته در قسمت های مختلف داخل آن نیز از کیفیت خوبی برخوردار است.

به لحاظ مشخصات فنی، زانتیا در زمان تولید با دو موتور 1.8 و 2 لیتری عرضه می شد که پیشرانه 1.8 لیتری قدرتی معادل 112 اسب بخار تولید می کرد و شتاب صفر تا 100 آن 12 ثانیه بود. در پیشرانه 2 لیتری نیز به لطف قدرت 135 اسب بخاری، شتاب 10 ثانیه ای امکان پذیر شده بود. این اعداد حتی در حال حاضر نیز در قیاس با بسیاری از خودروها قابل توجه هستند.

از دیگر نقاط قوت زانتیا می توان به سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک آن اشاره کرد که در جذب ضربات عملکرد موفقی دارد و سواری نرمی را برای سرنشینان فراهم می کند. این سیستم تعلیق امکان حرکت با 3 چرخ را نیز برای زانتیا فراهم می کند. همچنین امکان تغییر ارتفاع خودرو نیز از دیگر قابلیت های زانتیا محسوب می شود که رانندگی در سطوح ناهموار را آسان تر می کند.

نگاهی به نقاط ضعف زانتیا

نخستین معضل زانتیا ایمنی آن است که در تست تصادف یورو انکپ در سال 1997 میلادی تنها 1.5 ستاره دریافت کرده است. همچنین بدنه این خودرو در سوانح استحکام کافی را ندارد و سینه، لگن، ران و زانوی سرنشینان در معرض آسیب قرار می گیرد. البته این موضوع در ایران با وجود خودروهایی نظیر پراید و پژو پارس چندان عجیب نیست اما در هر حال برای کسانی که به ایمنی خودرو اهمیت می دهند قابل توجه است.

افزون بر این، طراحی داخلی زانتیا نیز مربوط به 25 سال پیش است و طبیعی است که دیگر برای مشتریان امروزی چندان جذابیتی نداشته باشد. همچنین، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی این خودرو نیز با وجود کارایی و عملکرد فوق العاده به مراقبت زیادی نیاز دارد و تعمیر آن از عهده هر کسی بر نمی آید. علاوه بر موارد فوق، زانتیا از مصرف سوخت بالایی نیز برخوردار است به گونه ای که در تردد شهری 13 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر می سوزاند. این رقم در جاده 9 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

قیمت زانتیا

قیمت زانتیا با توجه به نوع پیشرانه و سال تولید از 20 تا 50 میلیون تومان متغیر است. همچنین قیمت زانتیا مدل 89 به عنوان آخرین مدل تولید شده از این خودرو در کشور، تا 54 میلیون تومان ارزیابی می شود. شما می توانید با استفاده از ابزار محاسبه گر آنلاین قیمت خودرو در سایت www.hamrah-mechanic.com از قیمت دقیق این خودرو و همچنین سایر خودروهای موجود در کشور آگاهی یابید.

درنهایت نظر می رسد که اگر از ایمنی ضعیف این خودرو چشم پوشی کنید و با هزینه های سوخت و قطعات آن مشکلی نداشته باشید زانتیا به نسبت خودروهای اقتصادی تولید داخل همچنان قابل قبول و راضی کننده است. با توجه به اینکه برای خرید خودرو زانتیا در بهترین حالت با خودرویی 7 ساله مواجه خواهید بود، انجام کارشناسی فنی و بدنه خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. شرکت همراه مکانیک به عنوان نخستین شرکت ارائه دهنده خدمات کارشناسی خودرو در محل می تواند این نیاز شما را مرتفع نماید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها