آنهایی که حلاوت ماه مبارک رمضان را درک کرده‌اند؛ روزهایش لب از خوردن و آشامیدن فرو بستند و شب‌هایش را زنده نگه داشتند و غنیمت شمردند برای خلوت با یار، بهتر از هر کسی می‌دانند و می‌فهمند تلخی روزهای بدون رمضان را؛ ایامی که دیگر نه از سکوت و چشم و گوش فروبستن و حتی کسالت و بی‌حالی دوست‌داشتنی روزهای آن خبری هست و نه از عطر ربنای افطار و چای و خرمایی که گواراترین خوراکی‌هاست و نه از دعای سحر و نیمه‌شب‌های عاشقانه‌اش. حال و هوایی که دوست داشتی اگر توانش بود، همچنان ادامه می‌یافت، اما نه توانش هست و نه پروردگار بیش از این برای جسم و جانت پسندیده است.
کد خبر: ۱۰۴۶۹۴۷
آنها که هنوز رمضان دارند...

ادامه رمضان!

اما جالب اینجاست درحالی که حال و هوای معنوی و ملکوتی و دوست‌‌داشتنی رمضان ذره‌ذره از فکر و ذهن و جان ما بیرون می‌رود، مردمانی هستند در این سرزمین که همچنان خیال دل کندن از این حال و هوا را ندارند و برای همین روزه‌داری را برای ایامی چند ادامه می‌دهند؛ گرچه با یک توقف کوتاه در روز عید. بسیاری از اهالی چند استان کشور از جمله ساکنان جنوب شرقی فارس همچون مردم لارستان، ساکنان شمال استان هرمزگان و مردم بوشهر، از روز بعد از عید فطر، روزه گرفتن را مجدد آغاز می‌کنند و آن را تا شش روز ادامه می‌دهند. از آنجا که مدت این روزه داری، 6 روز است، به «روزه ششه» معروف است. مردم این مناطق معتقدند که در این زمینه روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) بیان شده مبنی بر این‌که روزه شش روزه در ماه شوال، سنت بوده و نباید تعطیل شود.

ظاهرا معتقدین و عمل‌کنندگان به این سنت، بیشتر از هموطنان اهل سنت هستند و می‌گویند که روزه ششه یعنی این‌که پایان ماه مبارک رمضان، پایان روزه نیست و روزه مستحب می‌تواند ادامه داشته باشد. روزه ششه برای خودش اصولی هم دارد. به طور مثال گفته می‌شود که حتی اگر کسی نتوانست بلافاصله بعد از عید فطر روزه ششه بگیرد، این فرصت برای او باقی است که تا پایان ماه شوال این کار را انجام دهد. دیگر این‌که روزه ششه باید پشت سر هم و بدون توقف گرفته شود. همچنین این نکته که اگر کسی قضای رمضان بر او لازم است، بهتر آن است که ابتدا روزه‌های قضای خود را کامل کرده و سپس روزه شوال را بگیرد، زیرا اگر شش روز شوال بر روزهای قضا مقدم شود، با حدیث پیامبر(ص) که فرموده شش روز شوال بعد از تکمیل روزه ماه رمضان باشد، از نظر ترتیب مطابقت نمی‌کند.

و اما دلیل این‌که روزه ششه یک روز بعد از عید فطر گرفته می‌شود این است که روزه گرفتن در روز عید فطر حرام اعلام شده است و روزهای پس از آن مانعی ندارد. ساکنان این مناطق معتقدند روزهایی که طبق روایات برای روزه گرفتن مستحب اعلام شده، روزه روزهای دوشنبه، پنجشنبه، جمعه و برخی روزهای خاص سال و روزه شش روز پس از عید فطر است.

خلاصه این‌که هم‌اکنون مردمانی هستند در این سرزمین که همچنان در حال و هوای خوش روزها و شب‌های ماه مبارک رمضان غوطه‌ورند و حالشان حال شوریدگی و دلشان ملکوت آسمان‌هاست.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها