امروزه درآمد یک هزار و 250 میلیارد دلاری صنعت گردشگری جهان باعث داغ شدن میدان رقابت بین بسیاری از کشورهای جهان شده و دولت‌ها در این میان برای توسعه گردشگری کشور خود تلاش می‌کنند، آنها با شناسایی و حفظ میراث فرهنگ نیاکان خود و شناساندن آن به جهان به دنبال کسب درآمد هر چه بیشتر برای خود از کیک بزرگ گردشگری هستند.
کد خبر: ۹۷۸۷۴۳
گردشگری کردستان در بستر بیماری

اینچنین است که کشورهایی چون اسپانیا، یونان و ترکیه بیشترین درآمد ملی خود را از طریق جذب توریسم و گردشگرپذیری تامین می‌کنند.

در همین حال ایران باداشتن 32 هزار بنای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، 18 اثر ثبت شده یونسکو و بیش از یک میلیون مکان باستانی کمتر از نیم در‌صد بازار گردشگری جهان را به دست آورده که با مشاهده این آمار تنها می‌توان آهی از حسرت کشید و دولتمردان را به تکاپوی بیشتر و شناساندن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی اقصی نقاط ایران و بازکردن راه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت گردشگری در این نقاط فراخواند.

یکی از مناطق کشور که از گردونه توسعه گردشگری عقب‌مانده و به نوعی مظلوم واقع شده، استان کردستان است. زیبایی‌ها و چشم‌انداز‌های بی‌نظیر و طبیعت بکر و دست‌نخورده کردستان و شهری مانند مریوان با داشتن جاذبه‌های فوق‌العاده شاید نه‌تنها در طول چندین دهه از نگاه‌های گردشگران و ایران گردان علاقه‌مند به دور مانده است، بلکه این طبیعت زیبای خفته و مظلوم سال‌ها در سکوت خبری رسانه‌ها و علاقه‌مندان به صنعت درآمد‌زای گردشگری همچنان غبار بی‌توجهی و فراموشی بر پیکره نیمه‌جان خود را تحمل می‌کند.

استان کردستان و شهر گردشگری مریوان «نگین سبز کشور» به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری با داشتن جاذبه‌های گردشگری، طبیعت کم‌نظیر و برخورداری از دریاچه آب شیرین زریبار و داشتن کیلومترها مرز طولانی با کشور عراق می‌تواند برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری گزینه‌ای مناسب و قابل اعتماد باشد.

در همین حال داشتن برنامه‌ای تدوین شده در خصوص گردشگری، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان مریوانی را تضمین می‌کند.

اما بلافاصله این پرسش به اذهان متبادر می‌شود که آیا کارنامه سال‌های اخیر حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کردستان و مریوان پاسخگوی نیازهای لازم در این حوزه بوده است؟ نگاهی به اقدامات انجام شده دراین بخش هر چند نکات مثبتی را آشکار می‌کند، اما بوضوح نشان می‌دهد این استان از سرمایه‌گذاری مناسب برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری تا حد زیادی محروم مانده و نه دولت و نه بخش خصوصی تحرک کافی در این حوزه نداشته‌اند. این درحالی است که کردستان و مریوان تقریبا هیچ چیزی از نظر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و بخصوص فرهنگ زیبای مردم و مهمان‌نوازی مشهورشان کم ندارند.

لذا می‌توان به دولت و مدیران استانی پیشنهاد کرد اگر بتوانند در قالب برنامه‌ای مدون، استعدادهای گردشگری استان کردستان را معرفی و زمینه سرمایه‌گذاری برای آن را فراهم کنند، می‌توان به ایجاد اشتغال در استان که متاسفانه دارای یکی از بزرگ‌ترین نرخ‌های بیکاری درکشور است، کمک فراوانی کرد.

بهرام غلامی

جام‌جم کردستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها