قانون ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی‌سی ابطال شد

آزادی خودروهای مانده زیرآفتاب

در تاریخ 19 خرداد 93 طی مصوبه‌ای از سوی هیات وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی‌سی ممنوع شد. بر اساس این مصوبه از تاریخ مذکور به بعد خودروهای سواری با حجم موتور بیشتر از 2500 سی‌سی قابل عرضه به بازار نبودند و تنها امکان مرجوع کردن به خارج از کشور را داشتند، اما هیچ مشکلی برای واردات خودروهایی با کمتر از این حجم وجود نداشت.
کد خبر: ۹۴۵۳۰۷
آزادی خودروهای مانده زیرآفتاب

از آنجا که بر‌اساس مقررات امور گمرکی (مواد 24، 33 و 35) قوانین گمرکی مصوب سال 1390 چنانچه با توجه به برخی ممنوعیت‌ها، از ترخیص کالایی جلوگیری شود، صاحب کالا در صورت اعتراض می‌تواند به مراجع قضایی شکایت کند، پس از تصویب قانون ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی‌سی، افرادی که پیش از قانون مذکور اقدام به اخذ مجوز رسمی و ثبت سفارش خودرو برای عرضه به بازار کرده بودند و گمرک با استناد به این مصوبه از ترخیص کالای ذکر شده امتناع کرده بود، طی اعتراضی خواستار ابطال این تصویب‌نامه به دلیل نقض حقوق آنها در مغایرت با قوانین و مقررات کشور شدند. این شکایات پس از طی مراحل قانونی و ارائه مستندات از سوی معترضان و گمرک در جلسه مورخ 16 شهریور 95 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مطرح شد. بر‌اساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، مصوبه فوق صرفا برای افرادی که پیش از تصویب این قانون اقدام به واردات خودرو به داخل کشور کرده بودند و گمرک به اقتضای قوانین جدید از ترخیص آنها امتناع کرده بود برای مدتی ابطال شده است. این یعنی وارد کنندگان می‌توانند خودروهای 2500 سی‌سی که پیش از تاریخ 19 خرداد 93 به گمرک وارد شده بودند را ترخیص و در نهایت به بازار عرضه کنند و هنوز قانونی مبنی بر آزادسازی واردات خودروهای جدید با حجم موتور بالای 2500 سی سی ابلاغ نشده است. پس ممنوعیت ثبت سفارش این دست از خودروها هنوز هم به قوت خود باقی است.

اما چیزی که باز هم نگرانی‌ها را در مورد بازار خودروی داخلی افزایش می‌دهد، به وجود آمدن بازارهای کاذب و قیمت گذاری‌های سلیقه‌ای برخی از فروشندگان معلوم‌الحال روی خودروهایی است که در شرایط محدودیت به بازار کشور راه پیدا کرده‌اند. در واقع ناگفته پیداست در آینده شاهد تشکیل بازار سیاه برای خودروهایی هستیم که پس از ابطال قانون ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی (برای مواردی که از سال 2013 تا‌کنون در گمرک مانده‌اند) به کشور راه پیدا خواهند کرد که شاید تاثیرات کم یا زیادی روی بازار دیگر خودروها نیز بگذارد. اما مسأله نگران‌کننده دیگر این است خودروهایی که حدود سه سال زیر آفتاب، باد، خاک و باران در پارکینگ گمرکات خوابیده بودند، ممکن است دچار مشکلات عدیده‌ای از جمله سوختگی رنگ، اسیدی شدن روغن موتور راکد در پیشرانه، پوسیدن تایرها و... شده باشند! آیا واردکنندگان پیش از عرضه آنها به بازار نسبت به انجام سرویس‌ها و آماده‌سازی این خودروهای لوکس اقدام خواهند کرد؟

معید حمیدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها