عضو کمیسیون قضایی حقوقی مجلس گفت: باید کارگروه ویژه ای متشکل از مجلس، قوه قضاییه و قوه مجریه تشکیل شود که با هم اندیشی نخبگان حقوقی، اجرایی و دانشگاهی کشور که در حوزه بین الملل تخصص داشته باشند برای آینده حقوقی نظام ما تدبیر ویژه ای داشته باشند.
کد خبر: ۸۹۹۱۴۸
پرونده های کلان تری علیه ایران در راه است/ مجوز داشتن حضور در محاکم آمریکا بعید است

میر هادی رومیانی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، با اشاره به مصادره اموال ایران درآمریکا و انتقادی که نسبت به حضور وکیل ایران و شرکت در دادگاه آمریکا مطرح است، گفت: سناریوی حقوقی که در هدفگذاری ایران قرار داشت بررسی و رصد پرونده هایی که در دادگاههای آمریکا علیه ایران و در دادگاههای ایران علیه آمریکا مطرح بود است. هدفگذاری این پرونده ها در شورای عالی امنیت ملی انجام و پیگیری دقیق صورت می گرفت.

وی ادامه داد: مصوبه قانونی این شورا عدم حضور ایران در محاکم آمریکا بود و در حال حاضر نیز این مصوبه جاریست، بنده تا مقطع زمانی سال 89 که سرپرست امور بین الملل محاکم عمومی و انقلاب تهران بود و به عنوان عضو مدعو شورای عالی امنیت ملی حضور داشتم تا آن زمان مجوزی برای حضور ایران در دادگاه آمریکا از سوی شورای عالی امنیت ملی وجود نداشت بنابراین اگر بدون مجوز شورای امنیت ملی درگذشته ایران در دادگاه آمریکا شرکت کرده باشد تخلف عظیمی است.

قره سید رومیانی با اشاره به پیش بینی یکی از مجلات حقوقی غربی در سال 88 مبنی بر اینکه فارغ از مباحث هسته ای یکی از تنگناها عیله ایران در آینده پرونده های حقوقی است که در دنیا با سیاستگذاری غرب و آمریکا بر علیه ایران خواهد بود اظهار داشت: متاسفانه علیرغم تاکیداتی که در زمان شکل گیری برجام مبنی بر اهمیت به این پرونده ها و در نظر گرفتن آن در برجام داشتیم به این موضوع اهمیتی داده نشد.

نماینده مردم تبریز و اسکو در مجلس ادامه داد: در پرونده اخیری که در آمریکا مطرح است خسارت مادی و معنوی مربوط به انفجار ساختمان ها در 11 سپتامبر که مبلغ 100 میلیارد دلار است به ایران نسبت داده شده و علیه ایران رای صادر شده که دولت نباید از این پرونده غفلت کند.

رومیانی با اشاره به اینکه با تدابیر ویژه حقوقی می توانستیم مانع از وقوع چنین مسایلی شویم و در برجام هم می توانستیم اینگونه اتفاقات را پیش بینی کنیم تصریح کرد: در حال حاضر نیز باید کارگروه ویژه ای متشکل از مجلس، قوه قضاییه و قوه مجریه تشکیل شود که با هم اندیشی نخبگان حقوقی، اجرایی و دانشگاهی کشور که در حوزه بین الملل تخصص داشته باشند برای آینده حقوقی نظام ما تدبیر ویژه ای اندیشیده شود.

عضو کمیسیون قضایی حقوقی مجلس نهم افزود: این کارگروه پرونده های ما را در سازمان های بین المللی و محاکم بین المللی و محاکم کشورها پیگیری کنند و با توجه به نقض اصل مصونیت دولت ها که در 2008 توسط آمریکا انجام شد" قبل از آن این اصل به صورت مطلق بود و کشوری نمی توانست در دادگاههای خود کشور دیگر را مورد محاکمه قرار دهد"این اصل به صورت نسبی واقع شد ما هم باید در داخل آن را پیگیری کنیم.

قره سید رومیانی ادامه داد: در شورای امنیت ملی چنین کمیته ای وجود دارد اما می توان آن را تبدیل به کارگروه کرد و در مورد سایر پرونده ها بررسی صورت گیرد.

وی گفت: این نوع پرونده ها علیه کشورمان در دادگاههای آمریکا زیاد است و تا زمانی که به عنوان سرپرست امور بین الملل محاکم عمومی و انقلاب تهران بودم 55 میلیارد دلار علیه کشورمان رای صادر شده بود در حالی که در محاکم داخلی ما علیه آمریکا صرفا 15 میلیون دلار رای صادر شده بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: برای اینکه در آینده مانع حرکات حقوقی آمریکا علیه کشورمان باشیم باید کارگروهی تشکیل شود و پیش بینی های لازم صورت گیرد.

این عضو کمیسیون قضایی حقوقی مجلس خطاب به مسئولان دولتی تاکید کرد: رای اخیر دادگاه آمریکا صرفا یک پرونده بود در حالی که پرونده های کلان تر در راه است؛بنابراین باید کارگروه ویژه در جایی متمرکز شده وتشکیل جلسه دهد تا پرونده های مدنی علیه ایران لحظه به لحظه رصد شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها