نوروز امسال پروازهای ایرانیان به امارات 18 درصد و به ترکیه 10 درصد کاهش داشت

سفر به ترکیه و امارات از سکه افتاد

مدیرکل صدا و سیمای مرکز لرستان می‌گوید:

معرفی جاذبه‌های گردشگری اولویت شبکه‌های استانی

سال 1328 هجری شمسی، نخستین فرستنده رادیویی در خرم‌آباد راه‌اندازی و به‌دنبال آن سال 1331 پخش مقطعی برنامه‌های رادیویی محلی آغاز شد. رادیو لرستان سال 51 به‌طور رسمی شروع به کار کرد. دوران اوج رادیو لرستان به ایام جنگ تحمیلی برمی‌‌گردد که نقش مهمی در ترغیب و تشویق جوانان در دفاع مقدس داشت.
کد خبر: ۸۹۱۸۴۹
معرفی جاذبه‌های گردشگری اولویت شبکه‌های استانی

شبکه رادیویی و تلویزیونی استان، سال 1376 فعالیت خود را آغاز کرد. شبکه مستقل سیمای استان نیز با عنوان شبکه افلاک سال 81 راه‌اندازی شد و در حال حاضر محمد بازوند، کارشناس ارشد جامعه شناسی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز لرستان است. با بازوند درباره فعالیت‌های این مرکز گفت‌وگو کردیم.

در حال حاضر وضعیت برنامه‌های مرکز به لحاظ جذب و میزان رضایت مخاطبان چگونه است؟

براساس آخرین نظرسنجی در پاییز 94، میزان مخاطب رادیو 7/25 درصد با رضایت 5/99 درصدی و میزان مخاطب تلویزیون 2/76 درصد با رضایت 7/74 درصد و میزان اعتماد به خبر صدا 7/99 درصد و اعتماد به خبر سیما 3/98 درصد است.

برنامه صبحگاهی (سلام لرسو) و عصرگاهی (ایواره تو وخیر) رادیو و برنامه شبانه (شب سپید) در تلویزیون از پرمخاطب‌ترین برنامه‌ها ست و علاوه بر مردم لرستان، تمامی هموطنان لُر ساکن در استان‌های دیگر نیز مخاطب برنامه زنده شبانه افلاک هستند.

از گویش محلی لری در برنامه‌ها استفاده می‌کنید؟ با توجه به ظرفیت‌های غنی فرهنگی و تاریخی استان چه برنامه‌هایی برای حضور در شبکه‌های سراسری دارید؟

میزان استفاده از گویش محلی لری در تولید سیمای استان و رادیو 50 درصد در هر کدام است. در برخی برنامه‌ها مانند برنامه روستا در رادیو و تلویزیون علاوه بر گویش لری از گویش لکی نیز با توجه به جمعیت مخاطب استفاده می‌شود. با توجه به وجود ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی فراوان در استان همچون ابنیه‌ و پل‌های تاریخی، آبشارها و مناظر طبیعی زیبا، طبیعت سرسبز، محیط زیست و موسیقی غنی و فاخر حضور در شبکه‌های سراسری یک فرصت گرانبها ست تا از این طریق مردم اقصی نقاط ایران با آداب و رسوم و خرده فرهنگ‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان آشنا شوند. هم اکنون نیز تله فیلم آشیانه در باد به کارگردانی اصغر نعیمی و بازیگری دانیال حکیمی و همچنین مستند حیات‌وحش لرستان به تهیه‌کنندگی فرشاد افشین پور با قابلیت پخش در شبکه‌های سراسری در مراحل پایانی تولید است.

در حال حاضر وضع پوشش ماهواره‌ای و دیجیتال مرکز چگونه است؟

90 درصد استان از پوشش دیجیتال برخوردار است.

آیا در سیگنال‌رسانی شبکه‌های استانی و سراسری به استان مشکلی ندارید؟

در شرایط فعلی تمام شبکه‌های ملی و استانی از طریق ماهواره ایران‌ست یا بدر در اختیار مرکز قرار دارد. سیگنال رسانی زمینی 20 شبکه ملی و شبکه استانی افلاک از طریق stm1 در مرکز فراهم شده و با نصب لینک و DRD در ایستگاه‌های مهم حدود 40 درصد جمعیت استان از سیگنال رسانی ایمن زمینی بهره‌مندند. افزایش سیگنال‌رسانی زمینی تا 85 درصد جمعیت استان در دست اقدام است که در برخی موارد پیشرفت کار تا 95 درصد نیز افزایش پیدا می‌کند. 15 درصد باقیمانده به دلیل نداشتن دید مستقیم به ایستگاه‌های مادر، نیازمند اجرای فیبر نوری و همکاری مخابرات است.

به نظر شما شبکه تلویزیونی «شما» چه تاثیری در تولیدات سیمای مراکز دارد؟

با راه‌اندازی شبکه شما و فرصت‌هایی که در جدول پخش این شبکه برای استان‌ها تعریف شده، سعی بر این است که با تولید برنامه‌های فاخر و در طراز سراسری، حضوری پررنگ و اثر بخش در معرفی توانمندی‌ها و قابلیت‌های استان در زمینه گردشگری، فرهنگی، خوداتکایی اقتصادی، داشته‌های فرهنگی و موسیقی فاخر لرستان داشته باشیم.

شبکه شما موجبات رقابت صحیح و مثبت میان مراکز استان‌ها را برای بروز و ظهور و ارائه توانمندی‌های استان به وجود آورده است. جوانان علاقه‌مند و بااستعداد در زمینه هنرهای نمایشی چگونه در استان شناسایی و در تولیدات مشارکت داده می‌شوند؟

برای شناسایی استعدادهای جوانان، باشگاه خبرنگاران جوان کانونی مطمئن و مورد اعتماد است که نوجوانان و جوانان هم استانی علاقه‌مند به یادگیری برای شکوفایی، بروز و ظهور توانایی خود به باشگاه مراجعه می‌کنند و مأموریتی که برای مدرسان باشگاه تعریف شده، شناسایی استعدادها ست. همچنین انجمن‌های فرهنگی و هنری و گروه‌های تئاتر و مراکز خصوصی تولید انیمیشن نیز از جمله کانون‌هایی هستند که ضمن شناسایی، از آثار آنها استفاده می‌شود.

در زمینه ساخت مستند و انیمیشن چه اقداماتی صورت گرفته است؟

مستند معرفی فرهیختگان و علمای استان و سرداران شهید و همچنین توانمندی‌های اقتصادی استان در دستور کار جدی مرکز قرار دارد و در همین خصوص مستند شیخ نحوی (آیت‌الله آدینه‌وند)، مستند جلوه کمال (آیت‌الله کمالوند)، مستند خلبان شهید چاغروند با عنوان پرواز تا عرش و رویش آرزو در زمینه کشاورزی استان تولید شده است. همچنین مجموعه انیمیشن جنگل آبشار بیشه در 13 قسمت 11 دقیقه‌ای و مجموعه عامو چرچی نیز در 13 قسمت 11 دقیقه‌ای با تکنیک دو بعدی و سه بعدی تولید و از شبکه کودک و نوجوان سراسری نیز بارها پخش شده است.

برای تحقق افق پنجساله صداوسیما چه برنامه‌هایی طراحی کرده‌اید؟

براساس راهبردهای رسانه ملی و اقتضائات استانی، برنامه‌های تئوری و نظری، عملیاتی و همچنین سیاست‌ها و ضوابط اجرایی تدوین شده است. در افق پنج ساله بیش از هر چیز توجه به پیام و محتوا مد نظر ماست و تلاش رسانه برای پیشرفت متوازن و همه جانبه با توجه به قابلیت‌های بالقوه و توانمندی‌های بالفعل استان است. برنامه‌ریزی برای مقابله صحیح، منطقی و مستدل با هجمه فرهنگی دشمن و بهره‌گیری از صاحبان فکر و اندیشه برای ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی و حفظ و تقویت هویت ایرانی، اسلامی و ترویج فضایل اخلاقی و آداب و رسوم پسندیده و ترویج فرهنگ کار و تلاش و کارآفرینی از دیگر اهداف به شمار می‌روند که در همه این موارد، سیاستگذاران، تصمیم‌گیران و برنامه‌سازان در نقش سربازان مقابله با جنگ نرم نقش ایفا می‌کند.

برای محقق کردن برنامه‌هایتان در صدا و سیمای استان با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

مشکل جدی رسانه در سطوح ملی و استانی به نامهربانی و کم‌توجهی لایحه بودجه کشور به رسانه‌ای مربوط است که به تعبیر سربازان و سرداران مقابله با جنگ نرم از لسان رهبر معظم انقلاب مفتخر شده و بدون شک اعتبارات مالی و ریالی در حوزه‌های مختلف رسانه خودنمایی می‌کند. برای مثال مرمت راه‌های دسترسی به ایستگاه‌های تلویزیونی و FM که به‌طور کامل در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور واقع شده‌اند یا اتصال ایستگاه‌هایی با پوشش جمعیتی بالا به فیبر نوری برای سیگنال زمینی ایمن نیازمند تخصیص اعتبار است.

فرشید شکیبا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها