کاهش شدید قیمت نفت، که بخشی از عوامل آن به لجاجت عربستان سعودی برمی‌گردد، جنگ افروزی در منطقه بویژه جنگ تجاوزگرانه علیه یمن و دخالت در پرونده‌های سوریه و عراق، موجب کاهش ذخایر مالی ریاض شده و حال خبر می‌رسد که حاکمان سعودی برای جبران کسری بودجه خود تصمیم گرفته اند برای اولین بار از بازارهای بین المللی استقراض کنند. این درحالی است که کارشناسان پیش بینی می‌کنند در صورت تداوم این سیاست‌ها، عربستان در معرض فروپاشی قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۸۷۸۸۷۸

به گزارش ایرنا و به نقل از راشاتودی، رژیم عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک با کسری بودجه بی‌سابقه‌ای روبه‌روست؛ بحرانی که این رژیم را ناچار به استقراض خارجی برای اولین بار در تاریخ پادشاهی سعودی کرده است.

بنابراین گزارش، ناظران اقتصادی می‌گویند عربستان سعودی در مرحله اول قرار است حدود پنج میلیارد دلار وام خارجی بگیرد. ریاض همچنین تصمیم به تدابیر گسترده‌ای برای کاهش هزینه‌های عمومی‌گرفته است.

روزنامه رای الیوم روز سه‌شنبه با اشاره به اعلام تمایل عربستان برای همکاری با روسیه و دیگر کشورها برای بالا بردن قیمت نفت نوشت: «این امر به معنای اعتراف عربستان به اشتباه خود در جریان نفت و آمادگی این کشور برای عقب نشینی از سیاست‌هایی است که تاکنون 500 میلیارد دلار به مردمان کشورهای عربی و اسلامی ضرر زده است.»

ناقوس خطر

عربستان روز سه‌شنبه با اعلام کاهش میزان ذخیره ارزی خود به پایین‌ترین حد آن طی چهار سال اخیر، ناقوس خطر را به صدا درآورد. این مطلب را روزنامه السفیر در گزارشی اعلام کرده است. براین اساس ذخیره ارزی عربستان به حدود 600 میلیارد دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی به حدود 500 میلیارد دلار برسد. این به معنای آن است که اگر کاهش قیمت نفت ادامه یابد، ذخیره صندوق ارزی عربستان طول پنج سال آینده تمام خواهد شد.

در اکتبر گذشته، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد عربستان برای جبران کسری بودجه به ذخیره ارزی خود متوسل شده و برای جبران این کسری همچنین 30 میلیارد دلار اوراق قرضه داخلی منتشر کرده است. مجله «فارین پالیسی» نیز اخیرا در گزارشی نوشت: هزینه بالای سیاست خارجی و جنگ علیه یمن درکنار کاهش قیمت‌ نفت، عربستان را مجبور خواهد کرد ماهانه 12 تا 14 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی خود برداشت کند. در همین زمینه شرکت سعودی «امکان سنجی سرمایه‌گذاری» روز سه‌شنبه برآورد کرد ذخیره ارزی در پایان سال 2015 میلادی کشور به 9/611 میلیارد دلار کاهش یافته است. این کمترین میزان ذخیره ارزی از سال 2011 میلادی است. این ذخیره در پایان سال 2014 میلادی 732 میلیارد دلار بود.

بحران‌های اقتصادی و سیاسی

پیشتر عربستان سعودی اعلام کرده بود در سال 2015 با کسری بی‌سابقه
98 میلیارد دلاری در بودجه روبه‌رو بوده است. این کشور پیش‌بینی کرد سال 2016 میلادی کسری بودجه معادل 87 میلیارد دلار داشته باشد اما برخی منابع دیگر می‌گویند کسری بودجه عملی عربستان در سال 2016 میلادی به بیش‌از 107 میلیارد دلار خواهد رسید.

یک ماه پیش هیات وزیران سعودی اقدامات ریاضت اقتصادی و کاهش یارانه کالاهای مواد اساسی نظیر سوخت، آب و برق را برای درآمدزایی و تأمین کسری بودجه در دستور کار قرار داد. عربستان همچنین تصمیم گرفت هزینه‌های سالانه خود را کاهش داده و قیمت حامل‌های انرژی در داخل را نیز تا 50 درصد افزایش دهد.

بحران اقتصادی عربستان سعودی در حالی است که درهیات حاکمه این کشور نیز کشمکش‌های زیادی بخصوص بین ولیعهد و جانشین او که پسر سلمان است، وجود دارد.

در همین رابطه «اوراسیا گروپ»، بزرگ‌ترین مرکز ارائه‌کننده خدمات مشاوره در زمینه مخاطرات سیاسی، در گزارشی با اشاره به اختلافات داخلی در خاندان حاکم عربستان سعودی، پیش‌بینی کرد رفتارهای متجاوزانه این رژیم در سراسر خاورمیانه با خشونت بیشتری ظاهر شود.

در بخش دیگر این گزارش تأکید شده است: «تهدید اختلافات درون خانواده پادشاهی عربستان، رو به فزونی است و سناریوی درگیری‌های علنی که قبل از رسیدن ملک سلمان به قدرت در ژانویه 2015 غیرقابل تصور بود، اکنون، کاملا واقعی شده است.»

پیام یک نظامی‌اسیر سعودی

یک نظامی ‌عربستان که به دست ارتش یمن به اسارت گرفته شده است، در پیامی‌ به مقامات سعودی از آنها خواست فوراً جنگ علیه یمن را متوقف کنند. شبکه تلویزیونی المسیره سخنان این نظامی ‌ارتش عربستان را پخش کرد. وی با ستایش از نحوه رفتار ارتش یمن و کمیته‌های مردمی‌ با خودش افزود: خداوند را از این بابت شکرگزارم، پیامی‌هم برای مقامات سعودی دارم و آن این است که به این جنگ پایان دهند، عربستان سعودی و یمن باید دست به دست هم بدهند و با هم متحد باشند، باید در برابر دشمن واقعی خود متحد باشیم، دشمن ما یمن نیست، هر چه باشد، ملت و مردم یمن دوستان و برادران و همسایه‌های ما هستند، ان‌شاءالله تا ابد با هم برادر باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها