سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اقدام ایران در نشان دادن تصاویر تفنگداران آمریکایی را نامناسب توصیف کرد.
کد خبر: ۸۷۲۸۰۹
از دیدن تصاویر تفنگداران آمریکایی لذت نبردیم

به گزارش جام جم آنلاین ، جان کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا انتشار تصاویر تفنگداران آمریکایی باعث نگرانی یا تحقیر آمریکا شده است یا نه؟ گفت: منظور شما از این سوال این است که وقتی ملوانان (تفنگداران) ما زانو زده اند و تفنگ ها به سوی آنان نشانه رفته است باید نگران باشیم؟ هیچ کشوری به اندازه آمریکا در خاورمیانه نیرو ندارد، غیر از آمریکا، بعد از جنگ جهانی دوم در این منطقه نیز حضور دریایی ندارد، البته صحبت من نیروهای خارج از منطقه است و حتی ایرانیان نیز به اندازه آمریکا قدرت نظامی ندارند.

وی افزود: حضور ما در منطقه قدرتمند است و قرار نیست از میان برود. این آمریکاست که نه فقط با داعش درگیر است بلکه ائتلافی از شصت و پنج کشور را ایجاد کرده است.

کربی ادامه داد: این به عهده نیروی دریایی است که درباره تصمیم این نیروها (که به اسارت ایران در آمدند) تصمیم بگیرد و این کار را می کند. همانطور که گفتم، کسی دوست ندارد این تصاویر را ببیند و ما نیز در اینجا از دیدن آنها لذت نبردیم. قطعا نیروی دریایی نیز چنین حسی نداشت ولی اجازه بدهیم آنها روی این موضوع کار کنند، ببینند چه روی داده و بعد موضوع را پیش ببرند.

وی افزود: وظیفه ما در وزارت امور خارجه، تمرکز و پیشبرد دیپلماسی قوی در منطقه در خصوص مسائل عمده بسیاری است. برای ما جای خرسندی است که توانستیم با ابزارهای دیپلماتیک، این موضوع را خیلی سریع و با امنیت خاتمه دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره گفته اش مبنی بر اینکه «ما در حال جنگ با ایران نیستیم و موضوع اجرا شدن کنوانسیون ژنو، بحث انگیز است» نگرش وزارت خارجه است یا نه؟ گفت: البته من وکیل نیستم و نمی دانم این کنوانسیون می تواند اجرا شود یا نه ولی روشن است که این کنوانسیون برای دوران جنگ است و ما در حال جنگ با ایران نیستیم.

کربی بار دیگر تاکید کرد: ما در حال جنگ با ایران نیستیم و از این رو دشوار است تصور کنیم که چگونه کنوانسیون ژنو در این خصوص اجرا می شود؛ اگر چنین اتفاقی روی دهد، می توانیم موارد و نگرانی های مربوطه را در این خصوص به اجرا بگذاریم ولی به هرحال ما با ایران در جنگ نیستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: البته شکی نیست که این اقدامی بی فایده است و ما آن را اقدامی مناسب نمی دانیم. این کار، باعث کاهش تنش ها نمی شود و استفاده از آن به عنوان ابزاری تبلیغاتی، اقدامی نادرست است. از این رو می توان این سخن را با اطمینان گفت زیرا کسی نمی خواست شاهد چنین چیزی باشد.

وی درباره اینکه ممکن است با انتخابات در آمریکا، رابطه بین ظریف و کری که به گفته وی بسیار مفید است، با آمدن دولت جدید در آمریکا از میان برود و باید کاری برای نهادینه کردن آن انجام داد گفت: البته نمی توان انکار کرد که این مساله ممکن است ولی با توجه به نبود روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا، نمی دانم باید چگونه به این سوال پاسخ بدهم. این کانال ارتباطی بسیار مفید است و در این خصوص ( تفنگداران آمریکایی) بسیار مفید بود.

کربی افزود: تصمیم گیری ها درباره انتخابات در اینجا (آمریکا) یا تصمیم گیری ها درباره انتخابات در آنجا (ایران) به عهده مردم این کشورهاست و پیش بینی پیامدهایی که این انتخابات به مسائلی فراتر از جمله روابط ایران می گذارد، دشوار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر در پاسخ به سوال خبرنگاری که می گفت در متن کنوانسیون، صحبتی از جنگ نشده است. گفت: کنوانسیون ژنو در زمان جنگ بین کشورها کابرد دارد و ما در حال جنگ با ایران نیستیم. از این رو دشوار است که بدانیم چگونه بندهای کنوانسیون ژنو می تواند در اینجا به اجرا درآید یا موضوع نقض آنها را مطرح کنیم. ما در حال جنگ با ایران نیستیم. اگر ما در حال جنگ با ایران بودیم، در این صورت پاسخ مثبت بود.

کربی افزود: شکی نیست که برجام کانال هایی را ایجاد کرده است که توانسته ایم از آن بهره ببریم ولی هدف، این نبود. همانطور که پیشتر نیز گفته ایم اگر توافق ایران باعث تغییر رفتار ایران و تبدیل این کشور به عضوی مسئول تر و سازنده تر در منطقه شود، این اتفاق خوبی است و ما نیز آن را دوست داریم البته ما به هیچ روی نشانی از تغییر در رفتار این کشور در منطقه مشاهده نکرده ایم. اگر چنین اتفاقی روی بیفتد، کانالی گشوده شود و همکاری هایی به خاطر توافق ایران به دست آید، این نه فقط به سود مردم ایران بلکه به سود مردم منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: شکی نیست که توافق باعث شده است کانالی برای بحث بین کری و ظریف ایجاد شود ولی اشتباه است که فکر کنیم ما با هدف چنین کاری یا داشتن چنین کانالی وارد گفتگو با ایران شدیم.

وی مدعی شد: همه هدف گفتگوها با ایران، یک هدف بود و آن بستن همه راه های منتهی به ساخت بمب اتمی در برنامه اتمی ایران، وقتی ما به روز اجرا برسیم که خواهیم رسید، به هدف خود دست یافته ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها