در حال حاضر ورزش بانوان در سطح بالایی در دنیا پیگیری می شود و بانوان سراسر دنیا در رشته های مختلف همگام با مردان فعالیت می کنند.
کد خبر: ۸۵۹۸۵۴
خوشامد گویی رینگ بوکس ، تشک کشتی و تخته وزنه برداری  به بانوان

به گزارش گروه ورزشی جام جم آنلاین ، اما بوکس، وزنه برداری و کشتی سه رشته ای که شاید بسیاری از مردان علاقه ای به حضور در آن نداشته باشند و این دو رشته را خشن بدانند،مورد استقبال زنان ورزشکار دنیا قرار گرفته است. در ایران نیز بسیاری از بانوان ورزشکار در این دو رشته فعالیت می کنند اما به دلیل کمبود امکانات و نگاه های منتقدانه به حضور زنان در این رشته های به ظاهر خشن، فضا برای پیشرفت بسیار محدود است.با این حال مدتی است که کشتی بانوان با سبک آلیش یا "کشتی با کمربند" در ایران طرفدار پیدا کرده است و پس از سالها فعالیت زیر نظر فدراسیون ورزش های همگانی،اکنون تحت پوشش فدراسیون کشتی قرار گرفته و بانوان کشتی گیر ایران در مسابقات آسیایی و بین المللی به رقابت می پردازند.اما درباره بوکس وضعیت متفاوت است و هنوز حضور رسمی ورزشکاران زن در این رشته تصویب نشده است با این حال زنان علاقه مند دست از تمرین نکشیده و امید دارند که روزی بتوانند به طور رسمی برای قهرمانی مشت بزنند. وزنه برداری نیز حرکت خاموش اما جدیدی در ورزش بانوان ایران دارد.

در حالی که کشتی بانوان هنوز در ابتدای راه خود است، وزنه برداری هنوز حالت رسمی برای بانوان پیدا نکرده و از سویی آمار بوکسورهای آماتور زن ایرانی روز به روز بالاتر می رود بررسی اینکه این نوع ورزش های مردانه چه تاثیری بر روی سلامت جسمانی و روحی زنان و دختران دارد موضوعی بسیار مهم تلقی می شود.

*بوکس برای بانوان؛ خوب یا بد؟!

علت مخالفت بسیاری از کارشناسان ورزش بانوان با رشته هایی همچون بوکس این است که این ورزش ها را برای سلامت بانوان مضر می دانند و معتقدند که بوکس ورزش سنگینی به حساب می‌آید و با روحیات لطیف بانوان سازگار نیست. این در حالی است که ورزش‌های بسیار خشن‌تری از بوکس نیز وجود دارد که بانوان در آن رشته ها مشغول فعالیت هستند، با وجود این اگر مسوولان ورزش در مورد بوکس به یک جمع‌بندی برسند، با رعایت موازین اسلامی می توان بوکس را بعنوان یک ورزش بی خطر به خانم های ورزشکار معرفی کرد چرا که این استعداد در سطح کشور وجود دارد و متقاضیانی دارد که به محض رسمی شدن این رشته آماده حضور در رینگ هستند. هر چند درباره بی خطر بودن این رشته برای بانوان باید با احتیاط تر سوال کرد.

اما بوکس واقعا رشته خشنی است. نگین آقاباشی روان شناس ورزشی در این رابطه به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: « به مسائلی همچون تمایل بانوان به رشته های خشن مردانه نباید احساسی نگاه کرد. نباید بگوییم ورزش نباید از زنان دریغ شود، در اینجا باید بررسی های فراوانی داشته باشیم. از نظر علمی ثابت شده است که برخی از رشته های ورزشی با توجه به حجم تحرک بدنی باعث ترشح هورمون هایی در بدن می شود. این هورمون ها در بدن زنان باعث می شود که ظاهر آنها هر چند به صورت جزئی تغییر کند. البته صحبت کردن دراینباره باید بر اساس مطالعات دقیق تری باشد اما روی هم رفته باید بگویم رشته هایی همانند بوکس و به خصوص وزنه برداری مناسب فیزیک بانوان نیست چرا که سلامت جسمانی آنها را مورد تهدید قرار می دهد.»

*بانوان مشت زن در انتظار رینگ بوکس

هرچند تاکنون فدراسیون در این زمینه هیچ برنامه‌ای تدوین و تبیین نکرده است و این چندمین بار است که درباره حضور بانوان ایرانی در رشته بوکس اخباری تایید،تکذیب و بعد فراموش می شود با این حال با توجه به استعدادهایی که به طور غیر رسمی مشغول به فعالیت و مشت زنی هستند انتظار می رود در آینده ای نزدیک اتفاقات عجیبی در این زمینه بیفتد هر چند در این زمینه از همین اکنون مخالفانی وجود دارد. احمد دلاوری پیشکسوت عرصه بوکس در این رابطه گفت: «ما که مرد هستیم بدترین آسیب ها در بوکس دیدیم. به نظر من راه اندازی بوکس بانوان عاقلانه نیست. البته من دختران بوکسوری را می شناسم که حتی در سالن اختصاصی تمرینات تیم ملی بوکس هم تمرین کرده اند اما این ورزش را به خانم ها توصیه نمی کنم چون خیلی سنگین است.»

*محبوبیت کشتی در بین بانوان ورزشکار

تصور کنید دختر خانمی را که بینی منحرف، چشمانی کبود شده و لبانی متورم شده دارد. شاید ابتدا افکار دیگری به ذهن تان بیاید اما قطعا یک درصد هم به خود راه نمی دهید که او ممکن است یک بوکسور باشد. با این اوصاف طبیعی است که رییس فدراسیون بوکس خود شخصا با راه اندازی بوکس بانوان مخالفت کند.

اما شرایط در کشتی بانوان نسبت به بوکس بسیار بهتر است تا جایی که چندی پیش با حکم رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی، "بدرالملوک کهرنگی" بعنوان مسئول امور کشتی با کمربند بانوان،منصوب شد تا بدین ترتیب کشتی بانوان در مسیری جدی بیفتد. این برای نخستین بار در تاریخ فدراسیون کشتی ایران است که رسما کشتی بانوان در چارچوب فعالیت های این فدراسیون قرار می گیرد. البته سابقه حضور بانوان بر روی تشک های کشتی به سالهای قبل برمی گردد و بسیاری از زنان کشتی گیر، این رشته را برای سلامت و قدرت بدنی خود مفید می دانند. بسیاری از بانوان گوش شکسته ایرانی معتقدند کشتی بدن آنها را قوی کرده است و حتی در تحمل درد زایمان در هنگام تولد فرزندانشان به آنها کمک فراوانی می کند، ادعایی که به هیچ عنوان تایید شده نیست.

راضیه فولادوند 21 سال دارد و حدود دو سال است که کشتی کار می کند. او نیز به جام جم آنلاین گفت: «در شهر ما مشهد اصلا چیزی به نام کشتی بانوان وجود ندارد. در باشگاهی که جودو کار می کردم چند دختر برای رقابت های کشوری کشتی با کمربند تمرین می کردند و من هم علاقه مند شدم. بالاخره موفق شدم با کمک یک کشتی گیر با کمربند تمریناتم را شروع کنم. برای من که خودم رزمی کار بودم کشتی با کمربند اصلا مشکل نیست.»

این کشتی گیر مشهدی خاطر نشان کرد:« شاید برای برخی خنده دار به نظر برسد اما چه اشکالی دارد خانم ها هم به ورزش های مورد علاقه خود بپردازند. مردم به کشتی بانوان می خندند. اصلا نامش خنده دار است. همین رفتارهاست که ورزش زنان کشور چندان پیشرفت نمی کند. من خودم مدرک مربی گری جودو دارم اما کشتی با کمربند برایم جذاب تر و جالب تر است.»

فولادوند با بیان اینکه کشتی با آلیش به هیچ عنوان به سلامت بانوان لطمه نمی زند گفت: «استقبال از کشتی در مشهد و سایر شهرها از سوی بانوان بالاتر می رود. مطمئن باشید آینده بسیار درخشانی در انتظار بانوان کشتی گیر است. »

*حضور بانوان آزادکار در گرو توافق پوشش اسلامی

از سال های گذشته مسابقات کشتی آلیش بانوان (کشتی با کمربند) تقریبا با همین شکل و شمایل زیر نظر فدراسیون ورزش های همگانی فعالیت می کرده است اما این برای اولین بار است که فدراسیون کشتی ایران به مقوله کشتی بانوان ورود پیدا می‌کند و پس از سالها فعالیت این رشته، برای نخستین‌بار در تاریخ فدراسیون کشتی ایران، کشتی بانوان رسما در چارچوب برنامه های این فدراسیون قرار گرفته است. پوشش بانوان در "کشتی با کمربند" تقریبا مانند جودو است و مشکلی از لحاظ پوشش برای بانوان ایرانی وجود ندارد .اما درباره کشتی بانوان آزادکار،در ماه‌های اخیر بحث‌های زیادی در مورد تغییر پوشش کشتی آزاد بانوان در “اتحادیه جهانی کشتی” مطرح شد اما هنوز مشخص نیست آیا فدراسیون کشتی ایران و“اتحادیه جهانی کشتی” بر سر نوعی پوشش که دختران ایرانی بتوانند با آن در مسابقات کشتی آزاد بانوان شرکت کنند، به توافق می‌رسند یا خیر هر چند اردیبهشت امسال بانوان کشتی گیر در یک تورنمنت بین المللی در روسیه شرکت کردند.

بانوان زیر پولاد سرد

این یکی دیگر از بقیه عجیب تر است. تصور اینکه خانم ها وزنه های سنگین را مهار می کنند خیلی سخت است هر چند هم اکنون در سطح دنیا معتبرترین رقابت های وزنه برداری اعم از جهانی و المپیک برای بانوان برگزار می شود. اما این رشته در ایران بخش سازمان یافته ای برای بانوان ندارد و فعالیت ها چراغ خاموش پیش می رود. آخرین آمار از فعالیت حداقل 25 وزنه بردار زن فقط در تهران و کرج حکایت دارد.

نیلوفر صفری زاده 28 ساله یکی از همین وزنه بردارانی است که در کرج فعالیت می کند. او برای راه اندازی این رشته لحظه شماری می کند اما شاید نمی داند که هیچ برنامه ای برای این موضوع وجود ندارد. وی با اینکه به این رشته علاقه زیادی دارد اما هر کسی را به این رشته تشویق نمی کند. او گفت: «هیچکس نمی تواند بدون پیش زمینه ورزشی وزنه بزند. من اگر قبلا خودم ورزشکار نبودم هرگز نمی توانستم وزنه بزنم. اگر ورزشکار بدنی ورزیده و آماده داشته باشد و تغذیه اش هم مناسب باشد می تواند در این رشته فعالیت داشته باشد. در غیر اینصورت وزنه برداری برای یک خانم خیلی خطرناک است.»

اما این رشته ورزشی برای بانوان توصیه شده است؟ پاسخ به این سوال آن هم در حالی که آمار دختران وزنه بردار در ایران روز به روز بالاتر می رود خیلی مهم است.

ایمی آیانا اورت کارشناس و مربی بین المللی وزنه برداری بانوان در این رابطه مقاله ای تهیه کرده است. در این مقاله آمده است:« فیزیک بدنی یک زن نسبت به مرد متفاوت است بنابراین در وزنه برداری بسیاری از موارد در میان وزنه برداران زن و مرد متفاوت است. الگو برداری از وزنه برداری مردان هرگز نباید انجام شود چرا که فیزیک بدنی مردان قوی تر است و آنها می توانند وزنه های سنگینی را مهار کنند که مهار آنها از سوی یک زن باعث به وجود آمدن آسیب های جدی می شود. از سویی وزنه برداری برای بانوان ممکن است اگر خارج از استانداردهای تعریف شده باشد به زن آسیب هایی جدی وارد بیاورد که این آسیب ها بنا به دلایلی جبران شدنی نیست. »

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها