پس از مواضع همسوی روسیه و ایران در نشست وین درباره سوریه، رسانه‌های عربی و غربی به صورت هماهنگ عملیات روانی جدیدی را علیه متحدان سوریه به‌منظور القا و ایجاد اختلاف میان متحدان دولت سوریه به راه انداخته‌اند. یکی از موضوعاتی که این رسانه‌ها سعی در القای آن دارند این است که روسیه برخلاف ایران روی شخص بشار اسد حساب باز نکرده و ابقای وی در قدرت را مساله مهمی نمی‌داند.
کد خبر: ۸۵۳۴۲۳
اختلاف میان روسیه و ایران یا حامیان تروریست‌ها

این موضع رسانه‌های عربی و غربی در شرایطی است که مقامات ارشد روسیه از جمله ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه طی چهار سال گذشته همواره گفته‌اند، سرنوشت سوریه را باید مردم این کشور تعیین کنند و بدون ذکر نام از بشار اسد تاکید کرده‌اند هر فردی را که مردم سوریه تشخیص دهند، مورد تائید کرملین خواهد بود و این موضع تا حدود زیادی منطبق با اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران درباره آینده سوریه است.

شبکه‌های العربیه و الجزیره نیز هفته گذشته در خروجی خود این خبر فوری را منتشر کردند که وزارت خارجه روسیه گفته است، حضور بشار اسد در قدرت را مساله‌ای اجتناب‌ناپذیر نمی‌داند و با بزرگنمایی این ادعا که بین تهران و مسکو در زمینه باقی‌ماندن بشار اسد در قدرت و چگونگی حل بحران سوریه اختلاف به‌وجود آمده است، سعی در القای اختلاف میان ایران و روسیه داشتند. سپس این ادعای رسانه‌های مغرض غربی ـ عربی در رسانه‌های روسی و شبکه المیادین رد و تاکید شد، موضع روسیه همان اصولی است که از ابتدای بحران سوریه به آن پایبند بوده است. همچنین دنبال کردن خط سیاسی القای اختلاف میان روسیه و ایران در قبال سوریه از طرف رسانه‌های غربی ـ عربی مخالف دولت قانونی سوریه در حالی ادامه دارد که پس از نشست هفته گذشته در وین روزنامه روسی نزاویسمیا گازتا نوشت: بحران سوریه هفته پیش شاهد دو پیشرفت اساسی بود؛ یکی حضور ایران در مذاکرات چندجانبه وین و دیگری تمدید اختیارات بشار اسد به عنوان رهبر سوریه بود.

از دیگر محورهایی که رسانه‌های غربی و عربی در دور جدید جنگ تبلیغاتی خود برای ایجاد اختلاف بین ایران و روسیه در قبال سوریه به‌‌کار گرفته‌اند، تفسیر به‌ رای سخنان سرلشکر جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است. در این جهت روزنامه انگلیسی تلگراف و خبرگزاری رویترز در گزارشی با عنوان «موضع روسیه در مورد بشار اسد نشانگر اختلاف‌نظر با ایران است»، نوشت: فرمانده سپاه پاسداران انقلاب ایران به‌طور تلویحی به تضاد فزآینده منافع روسیه و ایران بر سر سرنوشت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه اشاره کرده و گفته است، هدف مسکو از مداخله نظامی در سوریه تامین منافع روسیه است.این خط تبلیغی نیز در شرایطی از سوی رسانه‌های مغرض عربی ـ غربی دنبال می‌شود که هم‌اکنون ایران و روسیه در همکاری با دولت سوریه و مشارکت برای مبارزه با تروریسم در این کشور در اوج هماهنگی و همکاری هستند و به‌طور هماهنگ نیروی هوایی روسیه اهداف مشخص شده از طرف ارتش سوریه را هدف قرار می‌دهد و ارتش سوریه نیز با کمک مستشاری ایران به پیشروی زمینی ادامه می‌دهد.

الکساندر یوشچنکو از اعضای مجلس روسیه نیز درباره نتایج نشست وین، روند آتی صلح را در سوریه «نقطه عطفی» دانست که چهره تروریست‌ها را در میان صفوف گروه‌های مخالف سوری آشکار خواهد کرد و شاهد انشقاق در جبهه مخالفان دولت سوریه و حامیان آنها خواهیم بود. اینها نشان می‌دهد حامیان گروه‌های مخالف دولت سوریه که از ایجاد تغییر در تحولات میدانی بعد از ورود نظامی مستقیم روسیه به جنگ با تروریست‌های تکفیری‌ها و دیگر مخالفان مسلح در سوریه ناامید شده‌اند، اکنون تلاش‌های خود را بر ایجاد اختلاف و شکاف در جبهه متحدان سوریه متمرکز کرده‌اند تا شاید از این طریق بتوانند تغییراتی را به‌نفع خود ایجاد کنند و قدرت چانه‌زنی خود را در مذاکرات سیاسی افزایش دهند که این هوشیاری بیش از پیش حامیان دولت سوریه را به‌‌خصوص در عرصه تبلیغاتی و رسانه‌ای می‌طلبد.

برمک بیات

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها