سالخوردگی و تحدید نیروی جوان سرانجام در مجلس جدی گرفته شد و نمایندگان کلیات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را تصویب کردند؛ طرحی با حدود 50 ماده که سعی در حمایت از خانواده و تشویق زوج‌های جوان به فرزندآوری دارد. این اتفاق یعنی تصویب طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده پس از حدود دو سال در مجلس را باید به فال نیک گرفت؛ زیرا کارشناسان حوزه جمعیت بر این باورند که برای مقابله با بحران کهنسالی نباید زمان را از دست داد به همین دلیل نمایندگان مجلس باید هرچه زودتر جزئیات این طرح را تصویب کنند تا بتوان به رفع خطر پیری جمعیت که آینده کشور را تهدید می‌کند، امیدوار بود.
کد خبر: ۸۵۲۴۴۱
طرح عبور از پیری جمعیت

به گزارش جام جم آنلاین ، کهنسالی، نبود حامی برای افراد سالخورده، نبود نیروی مولد، کاهش نیروی کار، اوضاع آشفته اقتصادی و ده‌ها عامل دیگر را می‌توان از عواقب جدی‌نگرفتن بحران پیری جمعیت دانست؛ عواقبی که اگر برای رفع آنها تلاش جدی صورت نگیرد به طور حتم آینده کشور را با چالش رو به رو خواهد کرد.

پیامدهای این اتفاق ناگوار را در برخی کشورها می‌توان دید. برای نمونه سیستم‌های بازنشستگی کشورهایی که جمعیت افراد کهنسال آنها از جمعیت جوان پیشی گرفته به بن‌بست رسیده است؛ به بیان ساده تر آنها برای نگهداری از سالمندان خود نیز با مشکل روبه‌رو شده‌اند. افزون بر این چنین کشورهایی برای تامین نیروی جوان مورد نیازشان ناچار به قبول مهاجر هستند، اما ورود بیش از حد مهاجر همواره برای بومیان این کشورها چالش‌های تازه‌ای را پدید آورده است.

طرحی برای حمایت از خانواده

با توجه به وضع جمعیتی و کاهش زاد و ولد در ایران پیش‌بینی آینده‌ای دشوار برای کشور کار سختی نیست، به‌خصوص وقتی جمعیت نیروی جوان کشور به حداقل برسد؛ زیرا کشورهای در حال توسعه به‌شدت نیازمند نیروی جوان هستند.

فرج‌الله عارفی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی کشور در گفت‌وگو با جام‌جم درباره تصمیم تازه مجلس اظهار می‌کند: برای این که آینده کشور با چالش رو به رو نشود، مجلس باید دست به کار می‌شد؛ زیرا دولت نیز تاکنون دراین باره اقدام مناسبی انجام نداده به همین دلیل نمایندگان مجلس با تصویب کلیات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده موافقت کردند.

وی تاکید می‌کند: چنانچه زمان را برای رفع مشکلات جمعیتی از دست بدهیم نسل آینده ما را نخواهد بخشید.

نقش کلیدی زمان در بحران جمعیت

در این میان شاید برخی نمایندگان و کارشناسان مخالف افزایش جمعیت باشند؛ چون به نظر آنها هنوز رشد جمعیت در کشورمان متوقف نشده، این در حالی است که باید یادآور شد برای داشتن نیروی جوان در آینده باید اکنون از ظرفیت جمعیت جوان کشور بهره برد. در واقع کشور این روزها با فرصتی روبه‌روست که آن را پنجره جمعیتی می‌نامند. به زبان ساده‌تر جمعیت کشورمان در سال‌ های اخیر از مرحله جوانی به مرحله میانسالی وارد شده به این شکل که اکنون حدود 40 درصد جمعیت کشور را میانسالان و 31 درصد را نیز جوانان بین 15 تا 29 سال تشکیل می‌دهند.

بنابر این چنانچه سیاست‌های جمعیتی در کشور جدی گرفته نشده و براساس آینده کشور دنبال نشود، جمعیت ایران در آینده نزدیک به سمت سالمندی می‌رود. افزون بر این باید یادآور شد کشورمان از لحاظ جمعیتی سومین کشور منطقه است؛ اما از لحاظ نرخ موالید در بین کشورهای همسایه در جایگاه هشتم قرار دارد.

مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس و یکی از مخالفان این طرح درباره ایرادهای طرح به جام‌جم می‌گوید: برای افزایش جمعیت باید به فکر بحران‌هایی مانند آب و بیکاری نیز باشیم؛ زیرا ما جزو کشورهای کم‌آب دنیا هستیم. علاوه بر این، با توجه به آمار جمعیت بیکار کشور، هنگام برنامه‌ریزی برای افزایش جمعیت باید به فکر نیازهایی مانند اشتغال نیز باشیم.

وی خاطرنشان می‌کند: کمیسیون فرهنگی این طرح را آماده کرده به همین دلیل بیشتر به ابعاد فرهنگی این موضوع پرداخته است، در حالی که باید از همه جوانب به این موضوع نگاه کنیم.

این در حالی است که برخی کارشناسان دلیل وقوع مشکلاتی نظیر بحران آب و اشتغال را نبود مدیریت درست منابع می‌دانند. به باور این افراد چنین مشکلاتی را می‌توان با مدیریت درست رفع کرد بنابراین نباید نگران افزایش جمعیت بود.

زمان نداریم

احمد آریایی‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: با توجه به شرایط کشور تقریبا تا 15 سال آینده با افزایش جمعیت کهنسال روبه‌رو خواهیم شد.این در حالی است که جوانان جمعیت مولد و خلاق کشور هستند و چنانچه جمعیت آنها کم شود، قطعا با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

آریایی‌نژاد درباره مسائلی مانند بحران بیکاری و ازدواج که برخی مخالفان افزایش جمعیت مطرح می‌کنند، تاکید می‌کند: باید برای اشتغال و ازدواج جوانان نیز به فکر راه‌حل باشیم، اما این دلیل نمی‌شود که مشکل امروز آنها سبب شود به فکر آینده‌شان نباشیم؛ زیرا نسل امروز در آینده با چالش کهنسالی دست به گریبان است.

احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در موافقت با این طرح عنوان می‌کند:‌ ایراد مخالفان بیشتر درباره جزئیات است که هنگام تصویب جزئیات در کمیسیون می‌توان به آنها پرداخت.

وی درباره بار مالی این طرح نیز یادآور می‌شود: جلسات متعددی با آقای نوبخت و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط داشته‌ایم. اعتبارات 35 ماده آن از محل اعتبارات تامینی دستگاه‌ها تامین می‌شود و 15 ماده نیز نیازمند تسهیلات مالی پیش‌بینی شده است.

به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی بار مالی این طرح کمتر از 5000 میلیارد تومان است. هرچند دیروز نمایندگان مجلس کلیات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را تصویب کردند، اما از هم‌اکنون آنها باید به فکر تصویب جزئیات این طرح و رفع برخی مشکلات احتمالی باشند، زیرا زمان در حل بحران تحدید جمعیت نقش کلیدی دارد افزون براین باید از هیات دولت نیز خواست نماینده‌ای برای حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس در نظر بگیرد تا هنگام بررسی جزئیات این طرح همکاری دولت و مجلس بتواند از بار مالی آن بکاهد.

آوید طالبیان - روزنامه جام جم

برای مطالعه اخبار بیشتر از جام جم آنلاین به اینجا کانال تلگرام این سایت مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها