پژوهشگران درتلاشند بدانند چه چیزی باعث زیبایی چهره می‌شود و چرا تعیین این فاکتور مناقشه‌برانگیز است. یک باور قدیمی رایج در میان مردم ریشه دوانده که می گوید زیبایی در چشم بیننده است. اکنون علم توانسته بعد از گذشت سال‌ها صحت این باور کهن را تائید کند.
کد خبر: ۸۴۸۶۷۸
چرا نظر افراد درباره زیبایی یک چهره متفاوت است؟

به گزارش جام جم آنلاین، مطالعه اخیر نشان می دهد که ادراک یک فرد از جذابیت و خوشرویی در اغلب موارد بیشتر از آن که به عامل ژنتیک وابسته باشد تحت تاثیر محیط و تجربه‌های شخصی است. به طوری که مشاهده شده حتی دوقلوهای همسان نیز در انتخاب این که کدام چهره جذاب‌تر است، اختلاف نظر دارند. یک چهره ممکن است در نظر یک فرد زیبا جلوه کند، حال آن که همان چهره احتمال دارد در نظر یک فرد دیگر اصلا قابل توجه نباشد. با آن که عامل تقارن یکی از اولیه‌ترین مشخصات جذابیت چهره است، به نظر می‌رسد جز این عامل که تقریبا همه به آن اعتقاد دارند، انتخاب سایر عوامل بیشتر امری فردی و سلیقه‌ای است.

در این مطالعه، پژوهشگران سلیقه ۳۵۰۰ نفر را که در یک پرسش و پاسخ آنلاین درباره جذابیت چهره اظهار نظر کرده بودند تجزیه و تحلیل کردند. به علاوه ۵۴۷ جفت دوقلوی همسان ( با۱۰۰ درصد دی‌ان‌ای مشابه) و ۲۱۴ جفت دوقلوی غیرهمسان (با ۵۰ درصد دی‌ان‌ای مشابه) نیز بررسی شدند تا مشخص شود سلیقه آنها تاچه حد در انتخاب فاکتورهای زیبایی چهره به عامل ژنتیک مربوط می‌شود. از شرکت‌کنندگان دوقلو خواسته شد تا میزان جذابیت ۹۸ چهره مرد و ۱۰۲ چهره زن را براساس ادراکی که از زیبایی دارند ارزیابی کنند. در مجموع، پژوهشگران می‌خواستند بدانند تعریف هر فرد از زیبایی چقدر از دیگران متفاوت است.

مشاهده شد که در صورت انتخاب تصادفی دو شرکت‌کننده، آنها به طور میانگین در ۴۸ درصد موارد در ارزیابی زیبایی چهره اتفاق نظر و در ۵۲ درصد موارد اختلاف نظر خواهند داشت. نتایج حاکی است که ترجیحات افراد در انتخاب عوامل جذابیت چهره به عامل ژنتیک وابسته نبوده و از عوامل محیطی نشأت می‌گیرد.

منظور از عوامل محیطی این نیست که در چه خانواده‌ای بزرگ شده‌اید و وضع مالی‌تان چگونه است. یا این که با چه کسانی در همسایگی خود معاشرت دارید و به کدام مدرسه می‌روید. بلکه منظور از عوامل محیطی آن دسته از تجربه‌های شخصی است که فقط خود فرد آن را تجربه می‌کند و نه لزوما کل خانواده.

تفاوت سلیقه در دوقلوهای همسان که هر دو در یک خانواده رشد کرده‌اند ثابت کرد که ارزیابی زیبایی چهره به تجربه‌های فردی بستگی دارد. پژوهشگران می‌گویند فقط کافی است به عشق اولتان فکر کنید تا یادتان بیاید که تا سال‌ها چهره آن شخص خاص و هر کس دیگری که کوچک‌ترین تشابهی به آن داشت در نظر شما زیبا جلوه می‌کرده است.

پژوهشگران یادآور می‌شوند این که تا چه حد یک چهره در خاطرتان باقی می‌ماند به عامل ژنتیک وابسته است. به این معنی که اگر والدینتان چهره‌ها را دیر از خاطر می‌برند شما نیز به طور ژنتیک همین‌طور خواهید بود. گفته می‌شود در مطالعات آینده نقش عواملی که باعث می‌شود یک فرد به یک چهره خاص یا حتی چیزهای دیگر مثل موسیقی تمایل پیدا کند به طور مشخص‌تر بررسی خواهد شد.

منابع: Perfect Science و Daily Mail

صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها