مقام نظامی ارتش سوریه تشریح کرد

نقاط اصلی درگیری و مناطق تحت کنترل ارتش سوریه

سرتیپ علی مقصود یک مقام نظامی ارتش سوریه ضمن تشریح نقاط اصلی درگیری در خاک این کشور و مناطقی که در کنترل ارتش سوریه است، پیش بینی کرد، تغییر و تحولی در نقشه های نبرد به نفع ارتش سوریه روی دهد.
کد خبر: ۸۳۷۶۲۴
نقاط اصلی درگیری و مناطق تحت کنترل ارتش سوریه

«علی مقصود» سرتیپ ارتش سوریه و کارشناس مسائل نظامی در گفت وگو با تسنیم در دمشق در خصوص آخرین تحولات در میدان نبرد و میزان و دامنه گستره حضور نیروهای ارتش سوریه بر روی خاک سوریه سخن گفت و معتقد است در روزهای آتی دگرگونی کلی در نقشه تمرکز نیروهای ارتش سوریه به نفع ارتش صورت گیرد و بخصوص این دگرگونی را پیش بینی کرد در حومه شمالی حلب و در شهر ادلب روی دهد.

وی همچنین بر این عقیده است که سیطره ارتش سوریه بر چاه های نفتی جزل در حومه حمص باعث شد تا تمام مسیرهای مواصلاتی و تدارکاتی و حمایت از داعش در داخل شهر تدمر قطع شوند.

60درصد از شهر حلب در اختیار ارتش سوریه است

سرتیپ علی مقصود همچنین اعلام کرد: بی شک شهر حلب یکی از بیشترین شهرهای سوریه بود که با محاصره و حملات سازماندهی شده تروریست ها رو به رو بوده است، چرا که این شهر به منزله پایتخت اقتصادی سوریه به شمار می آید و اگر بخواهیم نقشه نبرد در میدان جنگ سوریه را ترسیم کنیم و آن را از شهر حلب آغاز کنیم می توانیم بگوییم که گروه های مسلح تروریست در حلب کنترل 40 درصد از بخش های شهر را به دست دارند، اما باقی بخش ها یعنی 60 درصد باقی مانده در تصرف و کنترل ارتش سوریه و نیروهای امنیتی قرار دارند.

وی همچنین افزود: در خصوص حومه شمالی هم باید بگویم گروه های مسلح تروریست بر بخش های وسیعی سلطه دارند و میزان آن می تواند از 75 درصد تا 80 درصد از این منطقه جغرافیایی را در برگیرد.

اوضاع فرودگاه نظامی "کویرس" در حومه حلب

این کارشناس نظامی سوریه درباره اوضاع مربوط به فرودگاه نظامی "کویرس" که در حومه حلب واقع شده گفت: با توجه به این مساله که این فرودگاه در حومه شمالی شرقی شهر حلب واقع شده است باید بگوییم این فرودگاه توسط داعش محاصره شده است و این درحالی است که چندین نوبت هم مورد حمله قرار گرفت و سعی داشتند در آن رخنه کرده و آن را منهدم کنند و هم اکنون حضور گروه های مسلح داعشی و دیگر گروه های همسوی با آنها در فاصله 8 کیلومتری از شهر حلب است.

وی پیش بینی کرد ظرف روزهای آتی و تا پایان ماه دهم میلادی یک تغییر و تحول ریشه ای در این نقشه نبرد روی دهد و همه چیز به نفع ارتش سوریه تغییر کند، چرا که ارتش سوریه در یک حمله سرنوشت ساز نه تنها به شهر حلب بلکه به حومه شمالی آن به صورت کامل انجام خواهد داد.

98 درصد حسکه در کنترل ارتش سوریه است

این کارشناس مسائل نظامی در ادامه گفت: اگر این نقشه را برای مناطق و شهرهای شرقی سوریه هم در نظر بگیریم، همچون الحسکه باید بگوییم که ارتش سوریه در داخل این شهر بر 98 درصد از این شهر کنترل و اشراف دارد و هیچ حضور مسلحی در داخل شهر وجود ندارد و گروه های مسلح تروریست تنها در الشدادی و برخی روستاهای اطراف شهر الحسکه حضور دارند و این مناطق محور جبل عبدالعزیز یا الشدادی یا تل ابیض را در بر می گیرد.

وی افزود: سیطره و کنترل گروه های مسلح تروریست بر مساحت جغرافیایی مربوط به حسکه و حومه آن تنها در حدود 15 درصد خلاصه می شود و الشدادی مرکز حضور آنهاست.

سرتیپ علی مقصود درباره دیرالزور هم گفت: کنترل گروه های مسلح تروریست بر حومه دیرالزور در حدود 60 درصد است اما کنترل ارتش سوریه به صورت کامل بر 40 درصد محقق شده است، ولی در داخل شهر دیر الزور این میزان متفاوت است و 60 درصد از مساحت داخل شهر دیرالزور در کنترل ارتش سوریه و 40 درصد در تصرف گروه های مسلح تروریست است که حضور آنها بیشتر در مناطق العرفه و الجبیلیه و السیاسیه است.

وضعیت دمشق

در خصوص شهر دمشق و حومه آن هم این کارشناس نظامی اعلام کرد: درباره شهر دمشق به عنوان یک شهر باید بگویم هیچ حضور مسلحی برای گروه های تروریستی وجود ندارد مگر در حومه جنوبی آن، آنهم در اردوگاه الیرموک القدم و الحجر الاسود، اما در خصوص دیگر مناطق باید گفت در شهر دمشق مثلا در یلداو ببیلا نمی توان گفت گروه های مسلح سلطه دارند بلکه حضور دارند، با دولت برخی از تسویه ها صورت گرفته است و ممکن است در این باره نقض هایی از سوی گروه های مسلح صورت گیرد، اما شهر دمشق به عنوان شهر باید بگویم که 95 درصد از آن در کنترل و سیطره ارتش است.

اما در اطراف و حومه شهر دمشق این کارشناس نظامی ارتش سوریه اعلام کرد: ارتش سوریه بر 20 درصد از این مناطق سلطه دارد خواه در روستاها باشد و خواه بر مناطقی از الغوطه الشرقیه یا در حومه جنوب غربی خان الشیخ و زاکیه .

حومه شمالی شهر لاذقیه

درباره حومه شمالی شهر لاذقیه هم سرتیپ مقصود گفت: طی روزهای گذشته ارتش سوریه حملات گسترده ای بر مراکز حضور گروه های مسلح تروریست در روستاهای متعددی از حومه لاذقیه داشت که شمار زیادی از تروریست ها نابود شدند، هم اکنون هم ارتش سوریه به صورت گسترده ای برای کامل کردن حلقه محاصره گروه های تروریستی انجام می دهد، تا حومه شمال غربی منطقه سهل الغالب و حومه شمال شرقی شهر لاذقیه را محقق سازد.

وی افزود: در صورت تحقق این امر ارتش سوریه خواهد توانست بر 90 درصد از حومه لاذقیه کنترل و سلطه یابد، و تنها چیزی که می ماند اطراف روستای سلمی و بعضی از تپه های متصل به آن است، این گام ها در واقع مقدمه ای برای آماده شدن به منظور انجام عملیات بزرگ آزاد سازی جسر الشغور و شهر ادلب است و با ادامه این حملات بخش شمالی سوریه به صورت کامل و مستقیم آزاد خواهد شد.

سلطه ارتش سوریه بر چاه‌های نفت منطقه "جزل"

درباره شهر "حمص" درمرکز سوریه این کارشناس نظامی ارتش سوریه توضیح داد: سلطه ارتش سوریه بر چاه های نفت منطقه جزل راهبردی در حومه شرقی حمص بسیار مهم بود، و دو بعد راهبردی دارد، نخست این که این چاه ها با جب البشیر و دره ابیض و دره الذکاری در ارتباط است و همچنین این منطقه کوه های الشومریه را بهم وصل کرده و در مسیر جب الجراح قرار دارد، که سلطه ارتش سوریه بر این مناطق و کنترل این چاه ها باعث شده است تا راه های مواصلاتی و تدارکاتی تروریست های داعش قطع شوند زیرا منابع نفتی عاملی قوی برای حمایت مالی از عناصر داعش بود، مساله دوم زمانی که ارتش سوریه توانست بر این چاه ها سلطه یابد، به تهدیدهای مستمر و مداوم داعش مبنی بر منفجر کردن این چاه ها هم پایان داده شد، در اطراف این چاه ها لوله های انتقال گاز هم بوده و از این طریق از بار فشاری که بر شهروندان می توانست تحمیل شود کاسته شد، چرا که با قطع مداوم جریان برق این روزها شهروندان سوریه با کمبود گاز هم مواجه هستند.

سرتیپ مقصود در پایان گفت: اهمیت راهبردی سلطه بر چاه های جزل و مناطق اطراف آن در این است که ما توانستیم راه های امدادرسانی و مواصلاتی داعش در داخل شهر تدمر را قطع کنیم و این مساله در دو مسیر روی داد :در حومه شرقی حمص و حومه شمالی یعنی در رقه و دیر الزور و به صورت همزمان تدارکات و حمایت از داعش زیان بسیاری دید و به بعد اقتصادی و مالی داعش در این مناطق صدمات بسیاری وارد آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها