گفت‌وگو با مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی

مخاطبان بومی سرمایه اصلی شبکه‌های استانی

اواخر سال 1359، مرکزی رادیویی در شهرستان اراک افتتاح شد و با وقفه‌ای در فعالیت، سال 62 دفتر خبری در شهرستان اراک آغاز به کار کرد. صدای مرکز سال 75 با بهره‌برداری از دو استودیوی تولید و پخش، کار خود را با تولید روزانه 2 تا 3 ساعت ارتقا داد. سال 79 شبکه استانی صدا و سال 82 سیمای استانی مرکزی با عنوان سیمای آفتاب افتتاح شد و هم‌اینک صدای مرکز، با قریب 24 ساعت و سیمای مرکزی با 15 ساعت پخش در خدمت مخاطبان است.
کد خبر: ۸۳۶۰۰۳
مخاطبان بومی سرمایه اصلی شبکه‌های استانی
حمید قربانی‌جم، مدیرکل صداوسیمای استان مرکزی، بیش از 12 سال فعالیت و تجربه در عرصه تهیه‌کنندگی، کارگردانی، اجرا و گزارشگری، معاونت صدای مراکز قزوین و قم و مدیر تولیدی مرکز زنجان را در کارنامه خود دارد. در گفت‌وگو با قربانی‌جم وضعیت تولیدات و مشکلات پیش روی مرکز را بررسی کرده‌ایم.

مهم‌ترین عناصر و مولفه‌های بومی، محلی استان مرکزی چیست تا به وسیله آن، هویت شبکه استانی آفتاب شکل یابد؟

استان مرکزی پیش از آن که قطب صنعتی باشد، خطه پرگهری است که در طول تاریخ، خاستگاه نامدارترین فقها، علما، پرچمداران اجتهاد و مرجعیت، مشاهیر، مفاخر و بزرگان است و امروزه از این دیار به بهشت مفاخر نام می‌برند. این سرزمین به واسطه طلوع آفتاب انقلاب حضرت امام خمینی(ره) به سرزمین آفتاب شهره و شبکه استانی نیز به این نام مزین گشته و ستارگان پرنور و درخشان فراوانی دارد که نه‌تنها مردمان این دیار که ایرانیان به داشتن چنین بزرگانی بر خود می‌بالند. همچنین وجود امامزادگان و بقاع متبرکه، بناهای فرهنگی و تاریخی و جاذبه‌های گردشگری و آداب و رسوم و باورهای عمیق دینی نشانه هویت غنی این استان است.

سهم شهرستان‌های استان در برنامه‌های صداوسیما به چه شکلی دیده می‌شود؟

در برنامه‌های شبکه به 12 شهرستان و 34 شهر توجه ویژه می‌شود، به گونه‌ای که بسیاری از برنامه‌های پرمخاطب شبکه طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته با حضور مردم نقاط مختلف استان تولید و پخش می‌شود؛ از جمله برنامه چهارسوق همدلی، رادیو محله، اینجا آبادی و شهر به شهر. خوشبختانه توجه به مجموعه برنامه‌های استان، رضایتمندی بسیار خوبی به همراه داشته است، ضمن این که در مناسبت‌های ویژه سال همچون محرم و ماه مبارک رمضان، تمام شهرهای استان در شبکه حضور دارند. از مهر نیز ان‌شاءالله با طراحی صورت گرفته 34 خبرنگار در 34 شهرستان فعالیت گسترده خود را آغاز خواهند کرد، ضمن این که با همت همکاران فنی سازمان و مرکز توانسته‌ایم در پوشش دیجیتال استان از 90 درصد عبور کنیم و اکنون تمام شهرهای استان و 900 روستا دارای پوشش دیجیتال هستند که درصد پوشش‌ها تا پایان سال افزایش پیدا خواهد کرد.

با وجود واحدهای صنعتی فراوان همچون شهر صنعتی کاوه و بیش از یکصد هزار دانشجو، به نظر شما سهم برنامه‌های صنعتی، اقتصادی و کارگری در جدول پخش شبکه‌های صداوسیمای آن رعایت شده است؟

در مرحله اول تولید و پخش، برنامه‌های ویژه‌ای ازجمله «جهش»، «ما می‌توانیم» و «راه‌روشن» نمایانگر سیمای یک استان صنعتی است. بجز برنامه‌های مذکور، در برنامه‌های دیگر شبکه صنعتگران موفق، تولیدکنندگان، کارآفرینان و واحدهای تولیدی معرفی می‌شوند. مخترعان و فعالان اقتصادی در برنامه‌های جوان، خانواده‌های آنها در برنامه‌های خانواده و گزیده موفقیت‌هایشان در گزارش‌های خبری نمود دارد که بیشتر آنها از شبکه‌های سراسری پخش می‌شود و مسائل و مشکلات ایشان از طریق برنامه‌های پاسخ، دوربین پنج و گفت‌وگوی ویژه خبری انعکاس می‌یابد.

شبکه استانی آفتاب چه شعاری را برای خود انتخاب کرده است؟

شعار شبکه استانی، فرهنگ، صنعت، زندگی است و تلاش می‌کنیم فرهنگ و صنعت استان را در زندگی مردم نشان دهیم. بتازگی تولید مستندهایی را از فرآیند کار کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی در دستور کار قرار داده‌ایم تا ان‌شاءالله با مشارکت و همراهی مسئولان استانی و بویژه صاحبان صنایع، ضمن تبیین فرهنگ کار و تلاش در جامعه، توجه به تولیدات داخلی و ارتقای سطح کیفی آن و نیز بررسی مشکلات صنایع و پیشگیری آن از جانب رسانه در جهت توسعه همه‌جانبه استان گام‌های بلندی برداریم و بویژه نقش خود را در جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و تاکید معظم‌‌له به فرهنگ کار، رشد اقتصادی و در مجموع اقتصاد مقاومتی ایفا کنیم.

تعامل هنرمندان بومی استان با شبکه آفتاب چگونه است؟ برای ارتباط بیشتر هنرمندان بومی استان چه برنامه‌هایی دارید؟

درخشش شبکه آفتاب مانند دیگر شبکه‌های استانی، ماحصل هنرنمایی هنرمندان ارزشمند است. بجد معتقدم هرگونه تولید در شبکه‌های استانی، زمانی معنی بومی پیدا می‌کند که هنرمندان آن استان در فرآیند تولید آن نقش موثری داشته باشند. خوشبختانه به این مهم در نظارت و ارزیابی معاونت امور مجلس و استان‌ها توجه جدی می‌شود. لذا با این اعتقاد، تلاش کرده‌ایم از ظرفیت بسیار خوب هنرمندان استانی استفاده کنیم. بنده اعتقاد دارم، با وجود استعدادهای فراوان استان، شبکه‌های استانی نباید از مجریان، گزارشگران یا دیگر عوامل شبکه‌های ملی استفاده کنند. هرچند همه عضو یک خانواده‌ایم، اما مراکز استان‌ها سرشار از استعدادهای درخشان و فرهیختگان و هنرمندان برجسته است و خوشبختانه استان مرکزی نیز هنرمندان مختلفی در بخش‌های مختلف دارد، بویژه این که گروه هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک هر ساله فارغ‌التحصیلانی با گرایش‌های مختلف هنری دارد که ظرفیت بسیار خوبی است.

استان مرکزی صاحب چهره‌ها و شخصیت‌های بزرگ روحانی، علمی، انقلابی همچون امام خمینی(ره)، امیرکبیر، دکتر قریب، شهید چمران، پروفسور حسابی و علمای نراقی است. چه اقدامات رسانه‌ای درباره معرفی این شخصیت‌های بزرگ در آن مرکز صورت گرفته است؟

در سه سال گذشته، طرح 100 قسمت هشت دقیقه‌ای برای معرفی مشاهیر و مفاخر استان تصویب شده که 50 قسمت آن؛ با عنوان نامداران سرزمین آفتاب ، تولید شده و در حال پخش است و 50 قسمت دیگر بزودی تولید می‌شود. چند مستند از چهره‌های درخشان استان نیز در حال پیش‌تولید است، پژوهش‌های خوبی در این زمینه انجام گرفت‌، ازجمله بررسی مشاهیر و نخبگان در قید حیات استان مرکزی، مشاهیر زنان استان مرکزی، بررسی زندگی و آثار استاد عبدالعظیم‌خان قریب گرگانی، بررسی تاریخچه روحانیت در استان مرکزی، مفاخر و مشاهیر استان مرکزی، مشاهیر حوزوی استان مرکزی. برنامه هفتگی نام‌آوران در صدای مرکز نیز به صورت مستمر به معرفی مشاهیر استان می‌پردازد و به تمام مناسبت‌های مرتبط با بزرگان ازجمله بزرگداشت ایشان توجه جدی می‌شود.

فرشید شکیبا ‌

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها