پشت‌میزنشین استخدام نکنیم

زندگی کارمندی در ایران، آسیب‌های متعددی را برای کارمند و جامعه به بار آورده است. ساده‌ترین شکل تبعات زندگی کارمندی این است که حقوق اغلب کارمندان، کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد و جامعه هم از حضور بسیاری از این کارمندان، منفعت خاصی نمی‌برد.
کد خبر: ۸۲۹۳۱۹
پشت‌میزنشین استخدام نکنیم

باید در نظر داشت وقتی کارمندی مجبور است با حقوق یک میلیون تومان در ماه زندگی کند، این کارمند مجبور خواهد شد شغل دوم و سوم را هم برای خودش تعریف کند. طبیعی است، وقتی کارمندی پس از فارغ شدن از محیط کار به مسافرکشی مشغول می‌شود، فقط خستگی‌اش را به خانه می‌آورد و نمی‌تواند نقش موثری در محیط خانواده‌اش داشته باشد.

به عنوان فردی که‌ سال ها در کشورهای اروپایی زندگی کرده‌ام، با قاطعیت می‌توانم عنوان کنم هم‌اکنون در کشورهای غربی، پدیده‌ای به نام کارمندی وجود ندارد. در این کشورها، یک شغل تخصصی برای افراد تعریف شده که در آن، پشت‌میزنشین بی‌مسئولیت نداریم. همین افراد متخصص به هیچ وجه نمی‌توانند در ساعت‌های کاری به مسائل شخصی خودشان بپردازند و باید در کل زمان کاری، فقط وظایف تخصصی محول شده را انجام دهند.

اما در کشور ما متاسفانه، خیلی اوقات وظیفه‌ای برای کارمند تعریف نشده و در نتیجه چون خیلی از کارمندان کار خاصی برای انجام دادن ندارند، در محیط اداره هم بازدهی چندانی نخواهند داشت. استخدام نکردن پشت‌میزنشین‌های بدون مسئولیت و رفتن به سمت استخدام نیروهای تخصصی، راهکاری است که می‌تواند نظام اداری، اجتماعی و اقتصادی ایران را متحول کند .

دکتر بهروز مرادی

جامعه‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها