با نزدیک شدن به موسم تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها دوباره بازار سفر و گلگشت‌های خانوادگی همچون هوای بهاری که رو به تابستان می‌رود، گرم شده است. اما تغییر سبک زندگی باعث ایجاد نیازهای جدیدی برای انجام سفرهای کوتاه و بلند‌مدت شده است.
کد خبر: ۸۰۰۰۳۶
قیمت پیک‌نیک بهاری...

به عبارت دیگر ممکن است لوازم و تجهیزات پیک‌نیک و سفر برای بسیاری خانواده‌ها هنوز هم همان زیلوی طرح‌دار قرمز و سفید، منقل، سیخ و کتری دودگرفته باشد که عطر چای زغالی هنوز در آن وجود دارد. اما فناوری قید‌های جدیدی به این موضوع اضافه کرده است.

به عبارت دیگر، برخی تجهیزات سفری جدید، کار را برای آنهایی که اهل طبیعت‌گردی و کمپ‌های یک‌روزه هستند، ساده کرده است. از این‌رو جام‌جم سری به بازار پر از نشاط لوازم و تجهیزات سفری در یکی از میادین قدیمی پایتخت یعنی منیریه زده تا برایتان از تازه‌های سفری و راه و روش خرید اقتصادی آنها بگوید.

لوازم و تجهیزات مورد نیاز

به طور کلی گلگشت‌های بهاری و تابستانی نیازمند 3 گروه اصلی تجهیزات هستند که عبارتند از: 1) لوازم خورد و خوراک شامل چراغ خوراک‌پزی، کلمن (سرد و گرم) و ظروف غذاخوری 2) لوازم و تجهیزات کمپ شامل چادر، میز و صندلی، لوازم خواب و چراغ روشنایی 3) تجهیزات حمل و نقل و بسته‌بندی مثل انواع ساک‌های سفری و کوله‌پشتی.

ابعاد و وزن عوامل تعیین‌کننده

می‌دانیم در سفرها و گلگشت‌های خانوادگی یکی از مهم‌ترین عوامل، بحث ابعاد و وزن تجهیزات مورد استفاده است، چون برای رسیدن به مقصد گاهی اوقات لازم است پیاده‌روی کنیم، به همین دلیل بحث اضافه وزن یا تجهیزات سنگین را همواره باید مدنظر داشته باشیم.

از این رو بیشتر طراحان لوازم و تجهیزات سفری با استفاده از فناوری‌های نوین، ابعاد و وزن تجهیزات را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که با کمترین فضا بیشترین کارایی را برای افراد به ارمغان آورند. در این زمینه در برخی تولیدات مثل ساک‌های مسافرتی یا ظروف سفری، شرکت‌های سازنده با ساخت و تولید تجهیزاتی به صورت یکپارچه این معضل را به حداقل رسانده و تولیداتشان را به صورت محصولی یکپارچه در بسته‌هایی کمتر از 10 کیلوگرم شامل تمام لوازم و تجهیزات 2 نفره روانه بازار کرده‌اند.

محمدرضا خراسانی یکی از فروشندگان این خیابان درباره ست‌های سفری به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: شاید تا همین چند سال پیش این لوازم به صورت ست‌ وجود نداشت و اکثر گردشگران مجبور به تهیه تجهیزات به صورت تک‌تک بودند، اما از آنجا که بحث گردشگری و کمپ‌زدن رونق مناسبی داشته، تولید‌کنندگان تجهیزات هم علاوه بر تولید تجهیزات حرفه‌ای، تجهیزاتی برای استفاده خانواده تدارک دیده‌اند که حاصل آن این ست‌های سفری به صورت دو، چهار، شش و هشت نفره بوده است.

خدمات پس از فروش و استاندارد نیازی غیرقابل انکار

خراسانی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت استاندارد و خدمات پس از فروش در این تجهیزات اشاره می‌کند و می‌افزاید: همه می‌دانیم تجهیزات سفری و کمپ برای استفاده در شرایط غیرعادی طراحی شده‌اند، از این‌رو تولید کنندگان از استانداردهایی مخصوص برای تولید آنها استفاده می‌کنند تا در شرایط سفر بهترین کارایی را داشته باشند.

وی اظهارمی کند: این در حالی است که شرایط استفاده از این لوازم باعث بروز برخی آسیب‌ها خواهد شد، بنابراین خدمات پس از فروش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به خرید اینترنتی اعتماد نکنید

خراسانی به گسترش عرضه تجهیزات سفر در فروشگاه‌های اینترنتی اشاره می‌کند و می‌افزاید: در همه شرایط نمی‌توان به امتیازهای خرید اینترنتی چشم امید داشت، چون تجهیزات سفر باید از نزدیک مورد بررسی و انتخاب قرار گیرند و خرید اینترنتی آنها نمی‌تواند باعث اطمینان مصرف‌کننده باشد. بنابراین اگر به دنبال خرید وسیله‌ای در این زمینه هستید، بهتر است اطلاعات به‌روز شده تجهیزات بخصوص تجهیزات نوین را از طریق فضای مجازی به دست آورید اما خرید را به صورت حضوری انجام دهید.

پیک‌نیک‌ برای پیک‌نیک

طبیعی است که بحث خوراک در طول گل‌گشت‌های بهاری یکی از لذیز‌ترین قسمت‌های این نوع سفرهاست که پای ثابت آن همان گاز پیک‌نیک خودمانی است. اما فراموش نکنیم این گاز امروز دستخوش تغییراتی شده تا بتوانیم بهتر از آن استفاده کنیم.

وحید جلیلی، مسئول یکی از نمایندگی‌های فروش تجهیزات کوهنوردی در خیابان منیریه در این زمینه به جام‌جم می‌گوید: امروز نه‌تنها شکل این وسیله پخت و پز تغییر کرده، بلکه نوع سوخت آنها نیز تغییر و در حال حاضر سوخت‌های جامد، مایع و گاز هر سه برای این لوازم در دسترس است.

وی با تاکید بر این که بهترین گزینه برای خانواده‌ها نوع کتابی و چند‌کاره این گاز‌هاست تصریح می‌کند: شاید نمونه‌های بسیاری از گازهای مختلف برای پیک‌نیک اکنون در دسترس باشد، اما بهترین گزینه برای خانواده همین گازهای کتابی و چندکاره است که برخی از آنها می‌تواند به جای بخاری نیز ایفای نقش کند. دلیل این انتخاب هم ابتدا بحث وزن و حجم مورد نیاز این لوازم است و پس از آن دسترسی ساده به کپسول‌گاز مورد نیازشان.

جلیلی با تاکید بر انتخاب مطمئن این گازهای مسافرتی از سوی کاربران می‌گوید: دراین لوازم بحث استاندارد بودن سرشعله و البته کل سیستم یکی از ملزومات اساسی است‌. بنابراین شهروندان باید با خرید از فروشگاه‌های معتبر و برندهای مناسب داخلی یا خارجی این مهم را درنظر داشته باشند.

گرم و سرد همیشه همراه شماست

نوشیدن یک فنجان چای لب‌سوز زغالی شاید یکی از بهترین خاطرات گردشگری ما باشد که حاضریم برای تجربه دوباره آن هزینه کنیم. اما نباید فراموش کرد که همه امکان تجربه این طعم لذتبخش را ندارند و لذا با استفاده از برخی تولیدات امروزی سعی در شبیه‌سازی آن دارند و اینجاست که پای فلاسک‌ چای به میان می‌آید. اما خرید و نگهداری فلاسک ریزه‌کاری‌های مخصوص به خود را دارد.

فرامرز محقق یکی از فروشندگان تجهیزات کوهنوردی در خیابان ولیعصر محدوده میدان منیریه اولین گام برای انتخاب فلاسک چای مناسب را داشتن طراحی مناسب برای قرار گرفتن داخل کیف‌ یا کوله‌پشتی می‌داند و به جام‌جم می‌گوید: بهترین گزینه برای فلاسک چای انواع استوانه‌‌ای شکل آنهاست، چون قابلیت قرار گرفتن داخل انواع کیف‌ها یا کوله‌پشتی‌های مخصوص را دارند بدون این‌که مزاحمتی برای دیگر لوازم به همراه داشته باشند.

وی می‌افزاید: به عنوان دومین عامل تعیین‌کننده، باید به تناسب حجم قابل استفاده فلاسک در تناسب با تعداد افراد گروه یا خانواده نیز توجه داشته باشیم. به طوری که برای یک روز اقامت دو نفره، بهترین حجم فلاسک‌ دو لیتر است.

این فروشنده صنفی درباره مدت زمان نگهداری دمای مایع در فلاسک گردشگری نیز معتقد است؛ گزینه دیگری که باید برای خرید فلاسک به آن خوب دقت کنیم، عایق حرارتی این وسیله است. به عنوان مثال برخی از تولیدات موجود بازار می‌توانند تا 24 ساعت آب را داغ یا خنک نگه دارند و این اطلاعات را می‌توانیم از روی جعبه یا خود بدنه فلاسک به دست آوریم. البته برای رسیدن به نگهداری 24 ساعته، عایق‌کاری کامل و البته واشربندی دقیق در فلاسک مهم‌ترین عامل است.

محقق می‌افزاید: همچنین یکی از مهم‌ترین امتیازات فلاسک، بحث مقاومت محفظه داخلی و توانایی در مقابل شوک‌های حرارتی است، چون اگر جنس محفظه داخلی فلاسک از مواد اولیه مناسبی تهیه نشده باشد بدون تردید با اولین تغییر حرارت ناگهانی باید به دنبال فلاسکی نو و جدید باشیم.

وی درباره استفاده از تکنولوژی‌های نوین در این وسیله نیز می‌گوید: امروزه انواع فلاسک‌های فندکی خودرو در دسترس است، با کمی دقت در ساختمان این وسیله درخواهیم یافت درواقع همان چایساز معروف خانگی را در ابعاد 500 میلی‌لیتر در اختیار داریم، با این تفاوت که با گرم‌کردن آب داخل این فلاسک حداقل برای دو ساعت آب گرم خواهیم داشت.

کوله‌پشتی یا ساک‌های سفری؟

همه ما هنگام برنامه‌ریزی برای پیک‌نیک رفتن کوله‌پشتی یا ساک سفری مناسب را به عنوان یکی از مهم‌ترین لوازم در ذهن داریم. اما سوال اینجاست که ساک سفری مناسب‌تر است یا کوله‌پشتی؟

محمدرضا قاسمی ـ‌کسی که تقریبا سه دهه از فعالیت اقتصادی خود را در صنف فروشندگان وسایل سفر سپری کرده است ـ به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: اگر به دنبال کوله‌پشتی برای سفرهای کوتاه‌مدت وپیک نیک هستید اولین گام این است که به حجم مورد نیاز با توجه به مسافت و ویژگی‌های مقصد و تجهیزات همراهتان دقت کنید، چون کوله‌های مسافرتی از حجم 10 لیتر تا 65 لیتر در بازار موجود است که متناسب با تجهیزات و تعداد نفرات می‌تواند مطرح باشد. به عنوان مثال اگر یک گل‌گشت دونفره خانوادگی را برای یک روز همراه با تجهیزات معمولی تدارک دیده‌اید بهترین گزینه برایتان استفاده از کوله‌پشتی 35 تا 40 لیتری است.

وی می‌افزاید: پس از تعیین حجم مورد نیاز باید به جنس بند و نوع بست‌های کوله‌پشتی دقت کنید چون این وسیله قرار است برای مدت پیاده‌روی شما وزن قابل توجهی را تحمل کرده و وزن را با رعایت نکات بهداشتی روی نقاط مختلف بدنتان تقسیم کند که در صورت غیر اصولی یا غیر استاندارد بودن می‌تواند آسیب‌های جدی به ستون فقرات کاربر بزند.

این فعال بازار منیریه درباره جنس کوله‌پشتی‌های موجود بازار نیز می‌گوید: دراین باره می‌توانیم به برزنت یا الیاف مصنوعی نانو اشاره کنیم که امروزه با توجه به اهمیت وزن کوله‌پشتی، استفاده از الیاف نانو یکی از معقول‌ترین تولیدات است. چراکه در صورت استفاده از پارچه‌های نانو لوازم و تجهیزات شما از رطوبت در امان هستند و خود کوله نیز وزن کمتری را به شما تحمیل می‌کند. وی درباره محفظه‌های داخلی و بیرونی کوله‌پشتی نیز معتقد است، خریداران باید به تعداد محفظه‌ها و نوع زیپ کوله‌پشتی خوب دقت داشته باشند، چون قرار است این وسیله را یک یا چند روز در شرایط غیر معمول همراه داشته باشید پس داشتن محفظه‌های کافی و مناسب و البته زیپ‌های با کیفیت می‌تواند سفری خوش و بدون دردسر را برای شما تدارک ببیند.

قاسمی با اشاره به تولیدات نوین بازار کوله‌پشتی و ساک‌های سفری تصریح می‌کند: بتازگی ساک‌های سفری با تجهیزات لازم برای یک گل‌گشت یک روزه مثل لیوان، بشقاب، زیرانداز و فلاسک به صورت ست شده (یکپارچه) در اختیار شماست. از سوی دیگر برخی کیف‌های سفری برای آنهایی که با اتومبیل سفر می‌کنند و اهل پیاده‌روی‌های طولانی نیستند، تولید شده است.

هزینه سرپناه مناسب

برپا کردن چادر یا بستن پارچه‌ای به درخت جزو خاطرات دوران نوجوانی ما از گل‌گشت‌های بهاری است درحالی که امروزه تمام این ابزار در بسته‌های جالب و رنگارنگی به نام چادرهای سفری خلاصه شده است.

به گفته امیر محمد مفتاق، یکی از جوانان شاغل در بورس تولید چادر در میدان سپاه، اولین مشخصه یک چادر مسافرتی، ابعاد و تناسب آن با تعداد خانواده یا گروه است. به‌ طور کلی این چادرها با توجه به ‌نوع کاربردشان از یک نفره تا 10 نفره در دسترس است.

این فعال صنفی می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مواردی که معمولا خریداران هنگام انتخاب چادر به آن توجه ندارند بحث تجهیزات و لوازم همراهشان است، به صورتی که صرفا برای تعداد نفرات اقدام به انتخاب چادر می‌کنند درحالی که نباید فراموش کرد حتما برای تجهیزات و لوازم همراه نیز باید فضای کافی برای داخل چادر مدنظر داشته باشیم که بهترین روش در نظر گرفتن یک نفر اضافه است. به عنوان مثال اگر قصد خرید چادر با ظرفیت 3 نفر دارید بهترین گزینه برای شما 4 نفره است.

مفتاق گام بعدی برای انتخابی مطمئن در این زمینه را بحث حریم خصوصی عنوان می‌کند و می‌افزاید: باید مدنظر داشته باشیم گاهی اوقات برخی چادرهای غیر استاندارد با استفاده از مواد اولیه غیر معمول برای سبک‌تر شدن محصول نهایی از پارچه‌هایی با بافت نازک تولید می‌شوند و همین باعث بازتاب نور داخل بخصوص در تاریکی شب خواهد شد و حریم خصوصی شما در این نوع محصولات رعایت نمی‌شود.

این فروشنده چادرهای مسافرتی همچنین می‌گوید: داشتن کفی یکپارچه با بدنه چادر جزو امتیازاتی است که نباید بی‌تفاوت از کنار آن بگذریم بخصوص اگر قصد کمپ زدن داخل جنگل را داریم. چون می‌توانید از دست حشرات در امان بوده و راحت استراحت کنید.

وی در ادامه به سادگی نصب و استفاده از چادر نیز اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: اگر واقعا نتوانیم به نحو صحیح مفاصل موردنیاز نصب دقیق چادر را به یکدیگر متصل کنیم بدون تردید نه تنها مقاومت مناسبی از سرپناه خود در برابر باد یا باران نخواهیم دید، بلکه زمینه از بین رفتن و آسیب دیدن قطعاتش را به سادگی فراهم کرده‌ایم. از این رو بدون درنظر گرفتن توانایی یا آشنایی با نحوه استفاده از این وسیله بهترین گزینه این است که خوب درباره استفاده و نصب لوازم آن از فروشنده پرس‌وجو کنیم.

عماد عزتی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها