رئیس جمهور کشورمان درحاشیه برگزاری کنفرانس سران کشورهای آسیایی و آفریقایی با روسای جمهور چین، اندونزی، ویتنام و نخست وزیر بنگلادش دیدار و گفتگو کرد.
کد خبر: ۷۹۰۹۸۰
رایزنی روحانی با مقامات ۴ کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روحانی و "شی جین پینگ" در این دیدار بر ضرورت گسترش بیش از پیش روابط تهران - پکن تاکید کردند.

روحانی در این دیدار با اشاره به دوستی عمیق دو ملت و دو دولت چین و ایران گفت: دو کشور اهداف و منافع مشترک فراوانی در زمینه روابط دوجانبه و مسایل منطقه ای و جهانی دارند.

رییس جمهوری چین نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از ملاقات مجدد با همتای ایرانی خود گفت: این ملاقات های دوجانبه تاثیر مهمی در روابط دو کشور داشته است.

"شی جین پینگ" تصریح کرد: تقویت بیش ازپیش پیوند و دوستی دو ملت و دو دولت برای چین اهمیت فراوانی دارد.

رییس جمهوری چین به اهداف بانیان کنفرانس باندونگ در خصوص حفظ استقلال و حاکمیت ملی کشورها و توسعه کشورهای در حال توسعه اشاره کرد و افزود: پکن مایل است با کمک ایران درتقویت منافع مشترک ، اهداف و روح کنفرانس باندونگ تلاش کند.

آماده سرمایه گذاری و ارائه خدمات فنی و مهندسی به ویتنام

رییس جمهور با استقبال از توسعه روابط ایران و ویتنام، گفت: تهران برای توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی با هانوی کاملا آماده است و سطح روابط دو کشور باید بیش از پیش توسعه یابد.

روحانی در این دیدار که روز پنجشنبه و در حاشیه اجلاس سران آسیا - آفریقا در جاکارتا انجام شد، با اشاره به اینکه بخش خصوصی ایران آماده سرمایه گذاری و ارائه خدمات فنی مهندسی در ویتنام است، گفت: شرایط برای سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی ویتنام نیز در پروژه های مختلف، از جمله در حوزه انرژی ایران مهیاست.

رییس جمهور با ابراز امیدواری از اینکه این دیدار سرآغازی برای روابط بهتر میان دو کشور باشد، به مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 اشاره کرد و افزود: روند مذاکرات رو به پیشرفت است و اگر طرف مقابل انعطاف و اراده سیاسی لازم را داشته باشد، توافق دست یافتنی است.

روحانی سوابق ملت ویتنام در تلاش و ایستادگی در برابر متجاوز برای استقلال را تجربه ای ارزنده خواند و پیشرفت و رفاه مردم این کشور را خواست ملت و دولت ایران دانست.

رییس جمهور ویتنام نیز در این دیدار با تاکید براینکه دو کشور منافع و دیدگاههای مشترکی در بسیاری از امور داشته و دارند، گفت: ویتنام برای توسعه روابط خود با ایران اهمیت ویژه ای قائل است و هانوی باید برای گسترش همکاریهای اقتصادی با تهران قدم های بزرگی بردارد.

"ترانگ تان سانگ" افزود: باید در خصوص منافع مشترک، صدای مشترکی داشته باشیم و ویتنام به عنوان کشوری که سالهای طولانی قربانی حربه تحریم بوده، مشکلات اینگونه اقدامات علیه ملت ها را درک می کند.

رییس جمهوری ویتنام همچنین با قدردانی از تهران بخاطر اجرای پروژه های بزرگ نفت و گاز، اظهارداشت: باید راههای تبادل کالا میان دو کشور نیز هر چه بیشتر تسهیل شود.

وی در این ملاقات از دکتر روحانی برای دیدار رسمی از هانوی دعوت کرد.

بخش خصوصی ایران، آماده حضور فعال در اندونزی

روحانی و جوکو ویدودو، در این دیدار که صبح پنجشنبه در جاکارتا برگزار شد، فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک اقتصادی را ضروری دانستند و گفتند: باید سطح روابط دو کشور در همه عرصه‌ها به جایگاهی برسد که شایسته دو ملت مسلمان است.

روحانی با قدردانی از برگزاری خوب نشست سران کشورهای آسیایی و افریقایی به میزبانی دولت اندونزی، گفت: ایران برای روابط خود با اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی، اهمیت زیادی قائل است.

رئیس جمهور با ابراز آمادگی تهران برای گسترش هر چه بیشتر همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی با جاکارتا، اظهار داشت: حجم روابط اقتصادی ایران و اندونزی باید با توجه به استعدادهای دو ملت و امکانات گسترده دو کشور، هر چه بیشتر افزایش یابد.

روحانی با اشاره به حمایت دولت ایران از فعالیت‌های بخش خصوصی، افزود: برای توسعه مناسبات اقتصادی، شرکت‌های خصوصی دو کشور باید بیش از پیش فعال شوند و روابط خود را تقویت کنند.

رئیس جمهور به توان علمی و مهندسی متخصصان ایرانی در ساخت نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، انواع فناوری، سدسازی و توسعه راه‌ها اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی ایران با این ظرفیت گسترده، آماده فعالیت و رقابت‌های سالم بین‌المللی، از جمله در اندونزی است.

روحانی همچنین همکاری نزدیک دو کشور در قالب سازمان‌های منطقه‌ای را ضروری دانست و افزود: سازمان‌های اکو و آسه‌آن، باید همکاری‌های خود را گسترش دهند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت مبارزه مشترک با افراطی‌گری و تروریسم اشاره کرد و گفت: خطر گسترش تروریسم، همگان را تهدید می‌کند و لذا مبارزه با آن نیز یک همکاری جمعی را ضروری می‌سازد.

روحانی با تأکید بر اینکه باید صدای ما به‌خصوص در دنیای اسلام علیه گروه‌های تروریستی یکی باشد افزود: ضروری است کشورهایی که با نگاه ابزاری از این گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند، منزوی شوند و دنیای اسلام با اتحاد و مبارزه جمعی می‌تواند بر مشکلات فایق آید.

رئیس جمهور کشورمان همچنین از رئیس جمهور اندونزی برای دیدار از ایران دعوت کرد.

آقای جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی نیز در این دیدار گفت: اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان اسلام و حامی اسلام میانه‌رو و رحمانی، آماده است روابط خود را با ایران بیش از پیش توسعه دهد.

رئیس جمهور اندونزی همچنین با استقبال از همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی، اظهار داشت: جاکارتا از دولت و سرمایه‌گذاران ایرانی، از جمله برای فعالیت در طرح‌های پالایشگاهی و نیروگاهی دعوت می‌کند.

ویدودو همچنین به اهمیت همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: باید تلاش‌ها به‌ویژه در عرصه فرهنگی برای مبارزه با تروریسم گسترده شود و ما آماده همکاری با ایران در این زمینه هستیم.

وی همچنین بر گسترش همکاری‌های تهران - جاکارتا به‌ویژه در عرصه اقتصادی تأکید کرد.

استقبال ایران از توسعه مناسبات با بنگلادش

رییس جمهور همچنین در دیدار نخست وزیر بنگلادش گفت: ایران از پیشرفت و رفاه مردم بنگلادش و توسعه مناسبات دو جانبه استقبال می کند.

روحانی در این دیدار افزود: دو کشور به یک قاره، حوزه مشترک تمدنی و نیز به اسلام تعلق دارند و به همین دلیل ظرفیت های فراوانی برای همکاری داکا - تهران وجود دارد.

رییس جمهور ابراز امیدواری کرد روند توسعه اقتصادی به رفاه اجتماعی در کشور بنگلادش بینجامد.

"شیخه حسینه" نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهور کشورمان، به اکثریت جمعیت مسلمان در بنگلادش اشاره کرد و گفت: تلاشهای دولت بنگلادش در مسیر توسعه و رشد اقتصادی ادامه خواهد یافت.

نخست وزیر بنگلادش نقش مهم منطقه ای و بین المللی ایران را یادآور شد و ضمن استقبال از همکاری های دو جانبه اقتصادی، برای ملت و دولت ایران آرزوی موفقیت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها