استان‌ها به پیشواز بهار رفتند

با نزدیک شدن به ایام نوروز، بسیاری از استان‌ها در حال آماده سازی و تجهیز داشته‌ها و جاذبه‌های تاریخی گردشگری خود برای پذیرایی از مهمانان نوروزی هستند.
کد خبر: ۷۷۶۶۰۹
استان‌ها به پیشواز بهار رفتند

این اقدامات شامل مرمت و آماده‌سازی بناهای تاریخی و موزه‌ها، پاکسازی غارها، سواحل و مناطق جنگلی و طبیعی و ساماندهی اقامتگاه‌هاست، به‌طور مثال در شهرستان دیر استان بوشهر، دانش‌آموزان پنجشنبه گذشته به پاکسازی سواحل این بندر اقدام کردند. علاوه بر این در تمام استان‌ها ستاد هماهنگی خدمات سفر با همکاری نیروهای هلال احمر، شهرداری و نیروی انتظامی تشکیل شده که فعالیت خود را از بیست و پنجم اسفند آغاز می‌کنند.

چاره‌اندیشی برای سهولت در ترافیک شهرها، تعطیلی پروژه‌های عمرانی، زیباسازی فضای شهری، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد از جمله نمایشگاه‌های صنایع دستی و نصب المان‌های خاص در میادین شهری از دیگر برنامه‌ها و اقدامات در دست اقدام مسئولان استانی است.

در بحث ساماندهی اماکن اقامتی نیز بسیاری از استان‌ها از افزایش ظرفیت اقامتی خود در نوروز 94 خبر می‌دهند؛ به‌طور مثال در استان اصفهان و به گفته متولیان میراث فرهنگی این استان، علاوه بر بهسازی و آماده‌سازی اماکن تاریخی در دست مرمت برای بازدید گردشگران، در کنار اقامتگاه‌های رسمی، حدود بیش از ده هزار منزل اجاره‌ای برای گردشگران نوروزی فراهم و ساماندهی شده است. مسئولان میراث کرمانشاه نیز به‌عنوان یک استان گردشگرپذیر با جاذبه‌های بی‌شمار، برنامه‌های متعددی را در زمینه آماده‌سازی شرایط برای ورود گردشگران در دست انجام دارند.

تردد در بیستون با قطار برقی

در همین زمینه مدیر پایگاه تاریخی ـ جهانی بیستون، از تجهیز محوطه بیستون به قطارهای برقی برای جابه‌جایی بازدیدکنندگان در نوروز ۹۴ و تغییر ورودی اصلی این محوطه برای جلوگیری از ترافیک خبر می‌دهد.

حسین راعی با بیان این‌که برای جابه‌جایی گردشگران و بازدیدکنندگان در داخل محوطه به خرید دو دستگاه قطار برقی اقدام کرده‌ایم، در گفت‌وگو با مهر می‌افزاید: محوطه جهانی بیستون حدود ۲۵ هکتار است و تردد در این محوطه بویژه برای سالمندان و کودکان تا حدودی سخت بوده و تجهیز محوطه به قطارهای برقی برای تسهیل در تردد بازدیدکنندگان و گردشگران صورت گرفته است.

وی با اشاره به تغییر ورودی اصلی محوطه تاریخی بیستون یادآور می‌شود: تا سال گذشته ورودی اصلی این محوطه، ورودی شمالی بود که گردشگران از سمت شهر بیستون وارد محوطه می‌شدند، اما امسال برای کاهش ترافیک در ایام نوروز، براساس پلان مدیریت سایت که توسط یونسکو تائید شده است، ورودی جنوبی، ورودی اصلی خواهد بود که از سمت کاجستان است و پارکینگ نیز پشت کاجستان قرار داشته و به بخش خصوصی واگذار می‌شود و از این پس و برای همیشه ورودی اصلی همان ورودی جنوبی خواهد بود و دیگر از سمت شهر ورودی نداریم.

مدیر پایگاه تاریخی ـ جهانی بیستون با اشاره به این‌که مدیریت کاروانسرای بیستون به بخش خصوصی واگذار شده است، می‌گوید: اقدامات دیگری نیز برای آماده‌سازی این محوطه صورت گرفته است که تمام این اقدامات و ساماندهی این مجموعه تاریخی با حمایت استانداری کرمانشاه صورت گرفته و استانداری کرمانشاه حدود دو میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی این مجموعه تصویب کرده است که با توجه به اعتبار در نظر گرفته شده، کار ساماندهی را آغاز کرده‌ایم.

راعی از ایجاد جزیره (بازارچه) سیاه‌ چادرها در محوطه تاریخی بیستون طی نوروز ۹۴ خبر می‌دهد و می‌افزاید: تا سال‌های قبل سیاه‌ چادرها در محوطه پخش بود و بازدید و خرید برای گردشگران بسختی صورت می‌گرفت، اما امسال ۱۵ سیاه چادر به صورت جزیره‌ای در گوشه‌ای از سایت مستقر می‌شود و مردم می‌توانند خرید‌های خود را انجام دهند.وی با اشاره به حضور نهادهای خدمات‌رسانی همچون نیروی انتظامی و هلال احمر در محوطه بیستون خاطرنشان می‌کند: با اعتباری که استانداری به ما داده است تا پایان تیر ۹۴ سعی داریم پایش محیطی و فیزیکی مجموعه را افزایش دهیم و دوربین‌های مدار بسته در تمام سایت نصب می‌شود.

وی درخصوص آمار گردشگران بازدید کننده از سایت تاریخی بیستون طی سال ۹۳ گفت: طی سال ۹۳ تاکنون و براساس آمار بلیت فروشی حدود ۴۰۰ هزار نفر ورودی به داخل سایت داشته‌ایم اما براساس آمارهای غیربلیت فروشی مثل پلیس راه حدود یک میلیون نفر است.راعی درخصوص قیمت بلیت‌های ورودی به مجموعه تاریخی بیستون طی نوروز ۹۴ می‌گوید: تغییری در قیمت بلیت‌‌‌ها نسبت به سال گذشته رخ نداده و همان قیمت‌هاست که براساس آن قیمت بلیت برای گردشگران داخلی 2000تومان و برای گردشگران خارجی ۱۵ هزار تومان است.

ارگ کریم خان در انتظار شماست

شیراز نیز به‌دلیل دارا بودن آثار تاریخی فراوان از جمله شهرهایی است که هر ساله در ایام نوروز با خیل عظیمی از گردشگران روبه‌روست، بنابراین آماده‌سازی این اماکن برای مسافران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در همین زمینه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس از بهسازی، مرمت و ساماندهی اماکن تاریخی و فرهنگی شهر شیراز خبر می‌دهد و می‌گوید: فارس از نظر تعدد بناهای تاریخی و فرهنگی در کشور بی‌نظیر است که با انجام اقداماتی به‌دنبال ارائه خدمات بهتر و بیشتر به گردشگران و مسافران نوروزی استان هستیم.

مصیب امیری به انجام اقدامات مرمتی ساماندهی فضاها و پاکسازی مجموعه ارگ کریم خانی به‌عنوان یکی از پربازدید ترین بناهای تاریخی فارس اشاره می‌کند و با بیان این‌که اقدامات ساماندهی در دیگر اماکن تاریخی-‌ فرهنگی استان نیز در حال اجراست، یادآور می‌شود: اقداماتی نیز برای ساماندهی فضاهای سبز اماکن تاریخی استان از جمله آرامگاه حافظ و سعدی، مجموعه‌های جهانی پاسارگاد و تخت جمشید، موزه سنگ‌های تاریخی هفت تنان و موزه پارس در حال انجام است.

آماده‌سازی برای سفردریایی

در حالی که اغلب شهرهای کشور در فصل زمستان هوای سرد را تجربه می‌کند استان هرمزگان نیز با هوای بهاری خود را برای استقبال از مسافران نوروزی آماده کرده و برای هفت میلیون نفر سفر دریایی برنامه‌ریزی کرده است. از 17 جزیره ایرانی در خلیج فارس 14 جزیره متعلق به هرمزگان است. جاسم جادری، استاندار هرمزگان در این باره گفت: سال گذشته در تعطیلات نوروز برنامه‌ریزی خوبی برای مسافران در نظر گرفته شده بود، امسال نیز تدبیر مناسب برای جلوگیری از معطلی مردم در این بندر و افزایش باجه‌های فروش بلیت و افزایش تعداد شناورها اندیشیده شده است. همچنین سه پیست اسکله برای همیاران ناجی احداث شده است.

محمد شریف‌حسین، معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری کنارک در سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به این‌که کنارک به سبب نزدیکی به دریا و برخورداری از آب و هوای مناسب و بهاری مسافران زیادی را جذب می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگاران می‌گوید: سواحل و بندر کنارک در حال آماده شدن و پذیرایی از مسافران نوروزی است و در همین زمینه از سوی اداره شیلات قایق‌های تفریحی و صید برای مسافران فراهم شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها