مرگ پلنگ شیراز

پلنگ شیراز، چند ساعت پس از انتقال به تهران، در دانشکده دامپزشکی، زیر تیغ جراحان تلف شد.
کد خبر: ۷۷۵۰۶۷
مرگ پلنگ شیراز

چند روز پس از مرگ "امید" پلنگ خراسان شمالی که به دنبال حملات به دام های اهالی روستای تازه قلعه زنده گیری و به مرکز بازپروری پردیسان منتقل شده بود، امروز پلنگ دیگری در تهران تلف شد. این پلنگ ماده که هفته گذشته در منطقه بمو پس از تصادف با خودرو مصدوم شده و در دانشکده دامپزشکی شیراز مورد عمل جراحی فک قرار گرفته بود، عصر چهارشنبه با هواپیما به تهران منتقل شد.

انتقال غیرقانونی پلنگ

امیرحسین داداشی رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست در این باره گفت: برای انتقال این پلنگ از شیراز به تهران، با توجه به امکانات پزشکی مناسب موجود در شیراز، و همچنین برای انتقال حیوان از پردیسان به دانشکده دامپزشکی از سوی دفتر شکار و صید سازمان، هیچ گونه مجوزی صادر نشده است. بنابراین، این انتقال قانونی نیست.

اما دکتر حمزه لوی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس درباره علت انتقال پلنگ بدون مجوز صید و شکار گفت: در تصمیم گیری برای انتقال حیوانات جهت درمان، نیازمند مجوز نیستیم. ما خود سازمان هستیم و برای درمان حیوانات را هر جا صلاح بدانیم می فرستیم. ما نیازی به مجوز نداریم. شکستگی فک این پلنگ که در دانشکده دامپزشکی شیراز فیکس کرده بوند، مجددا باز شده بود. در سی تی اسکنی که امروز در دانشکده دامپزشکی تهران روی پلنگ انجام گرفت مشخص شد کتف و لگن سمت راست حیوان، شکسته و تمام بدنش عفونت داشته است.

وی افزود: به گفته متخصصان راهی برای نجات این حیوان وجود نداشته. عفونت شدید فک و دندان نیش باعث عدم تغذیه حیوان شده بود به طوریکه حتی جگر تازه و خون آلود بز را هم نمی خورد. برنامه محیط زیست شیراز این بود که مدتی از این پلنگ نگهداری شود تا در صورت بهبودی رهاسازی و در غیر این صورت به تهران منتقل شود. اما پیشنهاد دکتر والدز این بود که فورا برای سی تی اسکن سه بعدی به تهران منتقل شود. در شیراز امکانات پزشکی کافی وجود نداشت.

بیهوشی های مکرر علت اصلی مرگ پلنگ

دکتر محمود مرعشی دامپزشک و کارشناس حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نیز علت اصلی مرگ این حیوان را عدم بازگشت از بیهوشی به دلیل ضعف شدید دانست و گفت: این پلنگ به علت عدم درمان صحیح در شیراز و تحمل درد شدید در قسمت فک، مدتها تغذیه نکرده و دچار ضعف شدید بود. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها