دود کارخانجات فرسوده در چشم کرمانی‌ها

وجود واحد‌های صنعتی و معدنی قدیمی و فرسوده در نقاط مختلف استان کرمان سبب بروز انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی در این استان شده، به‌ طوری که کارشناسان محیط‌زیست معتقدند که در صورت مجهز نشدن این کارخانه‌ها به تکنولوژی روز، گاز‌های سمی تولیدی از این کارخانه‌ها سلامت مردم و محیط‌زیست منطقه را در معرض آسیب جدی قرار خواهد داد.
کد خبر: ۷۶۰۱۶۳
دود کارخانجات فرسوده در چشم کرمانی‌ها

کارخانه کرمانیت کرمان از جمله این کارخانه‌هاست که یک بار به دلیل استفاده از ماده اولیه آزبست در خط تولید خود، در شهریور ماه سال 1391تعطیل شد و پس از 15 ماه تعطیلی با حذف آزبست از چرخه‌ تولید، دوباره بازگشایی و آغاز به کار کرد، اما وجود 3000 تن پسماند آزبست در محوطه این کارخانه باعث تعطیل دوباره آن شده است تا برای جمع‌آوری این مواد خطرناک چاره‌اندیشی شود.

مسئولان استان کرمان برای جمع‌آوری این مواد سمی و خطرناک از محوطه کارخانه کرمانیت، راهکار‌های زیادی را بررسی کرده‌اند. به گفته داریوش غفاری، مسئول دبیرخانه پسماندهای استان کرمان مهم‌ترین راهکار در مورد این ضایعات، انتقال آنها به بندر ماهشهر با هزینه شش میلیارد تومانی است که این جابه‌جایی نیز ایجاد آلودگی می‌کند.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم شهرهای کرمان و راور در مجلس هم در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای رفع آلودگی زیست‌محیطی کارخانه کرمانیت می‌گوید: در جلسه‌ای در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور سهامداران اصلی این شرکت، مقرر شد در برنامه‌ای کوتاه مدت برای افزایش تولید، تامین سرمایه در گردش و اجرای طرح‌های جایگزین توسعه این شرکت اقداماتی صورت گیرد تا 120 کارگری که در این کارخانه کار می‌کنند حفظ شوند و پس از آن ظرف مدت سه ماه تکنولوژی جدید نانو آزبست در این کارخانه اجرا شود تا دیگر آلایندگی وجود نداشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: اکنون رفع مشکلات مالی این کارخانه در اولویت است تا پس از این‌که این کارخانه به درآمدزایی رسید بتواند با هزینه خود در جهت امحای پسماند‌های آزبست که در محوطه این کارخانه نگهداری می‌شود، اقدام کند.

اعتراض به آلودگی‌های مجتمع کک سازی و قطران

کارخانه‌های کک‌سازی از دیگر واحد‌های آلاینده صنعتی و معدنی کرمان است که بوی نامطبوع گاز‌های خروجی از دودکش‌های آنها اعتراض و ناراحتی مردم شهرستان زرند و نواحی اطراف را در بر داشته و زندگی را برای آنها دشوار ساخته است.

به گفته کارشناسان، پخش گازهای سمی در هوا و نفوذ پساب‌های آلوده این کارخانه‌ها به سفره‌های آب زیرزمینی منطقه در سال‌های آینده روی سلامت مردم اثر خواهد گذاشت. همچنین بوی بد ناشی از تخلیه گازهای دی‌اکسیدگوگرد، سولفید هیدروژن و آمونیاک خروجی از دودکش‌های این کارخانه‌ها که در نیمه‌های شب و صبح زود صورت می‌گیرد مقادیر زیادی دارای گاز خطرناک SO2 است که علاوه بر اثرات مخرب روی بدن انسان، روی پوشش گیاهی ودرختان پسته منطقه تاثیرسوء می‌گذارد.

به گفته مردم منطقه غلظت دود خروجی از دودکش‌های مجتمع کک‌سازی و بوی بد آن در ساعات پایانی شب و صبح زود به حدی است که باعث سوزش چشم‌ها و جاری شدن اشک می‌شود و حتی برخی از درختان پسته منطقه تاج‌آباد نیز به‌دلیل همین آلودگی خشک شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان در مجلس با بیان این‌که آلودگی و استشمام بوی نامطبوع کارخانجات، مردم این شهرستان را گلایه‌مند کرده است، به تذکرات شفاهی و کتبی داده شده به رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در باره آلودگی این کارخانه اشاره می‌کند و می‌گوید: مسئولان محیط‌زیست کرمان و زرند در حالی از رصد آلایندگی این واحد‌های صنعتی خبر می‌دهند و می‌گویند که فعالیت این کارخانه‌ها را زیر نظر دارند که میزان آلایندگی آن کاملا مشهود است.

حسین امیری می‌افزاید: سلامت مردم همانند اشتغال و اقتصاد منطقه برای ما مهم است و هر موقع احساس کنیم که سلامت مردم به‌دلیل اشتغال و اقتصاد در معرض خطر است کوتاهی نکرده وحتما برخورد می‌کنیم.

در شهرستان بابک نیز سال‌هاست که گازهای سمی خروجی از دودکش‌های کارخانه‌ها دشت سرسبز این منطقه با پوشش گیاهی متنوع را کاملا نابود کرده و از بین برده است. به گفته کارشناسان محیط‌زیست غبار سمی مس، ریه‌های مردم این منطقه را فرا گرفته است؛ حسین فتاحی، نماینده مردم شهرستان شهربابک در مجلس نیز در این باره می‌گوید: اکنون سلامت مردم منطقه بیش از گذشته در معرض خطر است و متاسفانه مسئولان این کارخانه‌ها دنبال افزایش تولید و درآمد بیشتر هستند. روزانه بین 50 تا 100 راس از گوسفندان مردم منطقه براثر آلودگی محیط‌زیست منطقه تلف می‌شوند و هیچ‌گونه خسارتی به دامداران منطقه پرداخت نمی‌‌شود.

در همین حال مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان در گفت‌وگو با جام‌جم از پیگیری‌های سازمان محیط‌زیست برای جلوگیری از این آلودگی‌های زیست محیطی خبر می‌دهد. محمود صفر زاده، با اشاره به خطرات زیست محیطی پسماند‌های آزبست در محوطه کارخانه کرمانیت می‌گوید: طبق بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته بهترین راهکار و پیشنهاد ما برای این پسماندها، تثبیت آنها در محل است تا از خطرات آلودگی زیست‌محیطی آنها جلوگیری شود.

به گفته صفرزاده، برخی این شرکت‌ها تاکنون گزارشی را درباره نحوه اجرای تعهدات خود در قالب طرح جامع زیست محیطی که شامل احداث کارخانه اکسیژن، کارخانه بازیافت گاز SO2 و تولید اسید و همچنین نصب الکترو فیلتر‌های کوره‌های فلش می‌شود را ارائه نکرده‌اند.

صفرزاده می‌افزاید: در این واحدهای صنعتی ـ معدنی اقداماتی برای کاهش آلودگی زیست‌محیطی صورت گرفته است، اما برای جلوگیری از آلودگی هوا باید محل نصب دریچه‌های دودکش‌های آنها آنالیز شود و برابر استانداردهای محیط‌زیست اجرا شود.

حکمت قاسم خانی‌ /‌ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها