روز گذشته شهروندان خوی روز شلوغ و پُرافتخاری را پشت سر گذاشتند و شاهد مراسم رونمایی از طرح آرامگاه شمس تبریزی، پیر و مُراد مولانا بودند، آن هم در مراسمی از محمدعلی موحد، مولوی‌پژوه برجسته کشورمان تجلیل شد و بسیاری از مفاخر فرهنگی همروزگارمان نیز مهمانشان بودند.
کد خبر: ۷۵۴۷۰۱
غزلخوانی شمس و مولانا از خوی تا قونیه

به گزارش جام‌جم، پس از مدت‌ها بحث و بررسی سرانجام طرح آرامگاه شمس تبریزی که به دست نادر اردلان استاد معماری و شهرسازی دانشگاه هاروارد طراحی شده است، از سوی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور به عنوان طرح نهایی برگزیده شد و مورد تصویب قرار گرفت.

روز گذشته نیز این طرح در سالن همایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی با حضور غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی و مدیرعامل بنیاد شمس تبریزی و مولانا، نادر اردلان طراح آرامگاه و جمعی از مقامات و علاقه‌مندان و مفاخر عرصه فرهنگ و هنر رونمایی شد.

اجرای هنری یک راز

در این مراسم، طراح آرامگاه شمس تبریزی، پروفسور اردلان ساخت اثری چون آرامگاه شمس تبریزی را یک رمز معنوی معماری عنوان کرد که فهم و اجرای رازی که در آن نهفته است به هیچ عنوان کار آسانی نیست.

او در این باره گفت: برای فهم و اجرای این طرح نه تنها باید معمار خوبی بود بلکه باید شخصیت شمس تبریزی را نیز درک کرد؛ در این صورت است که می‌توان انتظار داشت تا آنانی که به این مقبره می‌آیند، جذب آن شوند.

به باور او، ساخت چنین مکانی نه فقط یک یادبود است بلکه یک شعر معماری معنوی نیز تلقی می‌شود و کسی می‌تواند برای این آرامگاه طرح ارائه کند که نوری در بدن تاریکی که همه ما انسان‌ها داریم تابیده باشد و الهام این اتفاق نیز از شمس و مولاناست.

همچنین دکتر حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل بنیاد شمس تبریزی و مولانا، نیز که در هفت هشت سال اخیر پیگیر ساخت آرامگاه برای شمس تبریزی بوده است، در این زمینه بیان کرد: امروز به بهانه تحقق یک آرزوی ملی و جهانی یعنی ساخت و ساز بارگاه شمس تبریزی به اینجا آمدیم و افراد بسیاری در این راه با عشق تلاش کردند. شخصیت‌های برجسته‌ای چون استاد سبحانی و انصاریان که در این جمع حضور دارند و می‌کوشند تا این شمع در این محفل روشن بماند.

او اتفاقی که این روزها در شهرستان خوی می‌افتد را اتفاقی بزرگ و رویدادی جهانی دانست و افزود: «چه خوب است که از این شهر صدای شمس به جهان برسد. آرزو می‌کنم زادگاه و بارگاه شمس تا قونیه به عنوان خط سوم عاشقان ناب شود.»

ایوبی با اشاره به چگونگی انتخاب طرح آرامگاه شمس بیان کرد: «مسابقه‌ای برگزار شد تا این طرح جهانی و ملی با نظر اهالی ذوق باشد و مسابقه برگزار شده از بزرگ‌ترین مسابقه‌های معماری است. دو طرح از طرح‌های سفارش داده شده، آماده شده است و به سازمان میراث فرهنگی تحویل داده شد.» به باور او، وقتی این طرح اجرا شود، خود مردم آن را نهایی خواهند کرد و این آرزوی هشتصد ساله محقق خواهد شد.

آذربایجان غربی سرشار از نشانه‌های فرهنگی

دکتر محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، دیگر سخنران این برنامه نیز ضمن بیان این‌که استان آذربایجان غربی مملو از نشانه‌های فرهنگی است و خوشبختانه مردم و مسئولان این استان از این ثروت فرهنگی آگاه هستند، به وظایف سازمان میراث فرهنگی از جمله حفاظت و مرمت آثار تاریخی اشاره و اظهار کرد: برای اجاره طرح آرامگاه و حفاظت و مرمت مقبره شمس، حدود 5819 مترمربع از محوطه آن آزاد شده است.

به گفته او، در شهرستان خوی علاوه بر مقبره شمس تبریزی مسجد مطلب خان و بازار از تاریخ باسابقه این شهر نشان دارد. او در این‌باره افزود: ما برای کل آثار برنامه‌های متعددی داریم و در این میان توجه به موضوع مفاخر ایران و میراث ناملموس جایگاه ویژه‌ای دارند.

معاون سازمان میراث فرهنگی عقیده داشت که حتما باید مشارکت مردم در امر فرهنگی بسیار باشد تا این امر پایدار بماند. او با شاره به این‌که روز شمس در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای هفتم مهرماه قطعی شده است تا هرسال برنامه ویژه‌ای در این خصوص برگزار شود، عنوان کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری مبلغ دو میلیارد تومان برای اجرای طرح اختصاص داده‌اند.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضی شکوری، امام جمعه خوی نیز روش تهذیب نفس برای تقرب به درگاه الهی را روش عرفان و عارفان دانست و گفت: عرفان اسلامی از جمله موضوعات زنده در جهان است. ده‌ها کنفرانس و همایش برای عرفان ایران اسلامی که بین‌المللی شده،‌ برگزار شده است و این کار مسئولان قابل تقدیر است.

به گزارش ایسنا، شکوری در این مراسم به محمدعلی موحد که بخشی از این مراسم به آیین نکوداشت و تجلیل از او اختصتص داشت، اشاره کرد و افزود: بخشی از این همایش مربوط به تجلیل از شخصیت برجسته دکتر موحد است و از جمله کارهای علمی استاد تصحیح‌ها و ترجمه‌هاست که حاصل نبوغ ایشان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها