رفتن قریب‌الوقوع محمدرضا جعفری‌جلوه به صداوسیما، کوچک‌تر شدن و محدودشدن فعالیت‌ها، حذف فعالیت‌های بین‌المللی و پذیرش مسئولیت فیلم اولی‌ها از جمله اخبار مهمی هستند که این روزها بنیاد سینمایی فارابی را کانون توجه و گمانه‌زنی‌های مختلف هنر هفتم قرار داده است.
کد خبر: ۷۴۹۶۶۵
فراز و فرودهای سینمایی فارابی

به گزارش جام‌جم، از مدت‌ها پیش و در مقاطع مختلف اخبار ضد و نقیضی درباره تغییرات ساختاری در بنیاد سینمایی فارابی، به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز سینمایی کشور در رسانه‌ها منتشر می‌شد که هربار مسئولان سینمایی به آن واکنش نشان می‌دادند.

گمانه‌زنی‌ها در این مورد زمانی شدت گرفت که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دستور بازسازی ساختار فارابی را به سازمان سینمایی داد و برآن تاکید کرد، اما متقاعد شدن مدیر جدید این بنیاد، محمدرضا جعفری‌جلوه و نظم دادن به نهادی عریض و طویل با 20 شاخه مدیریتی نیاز به زمان و همت و اراده‌ای مضاعف داشت.

اما به نظر می‌رسد با اخبار و اظهارنظرهای روز گذشته چند مقام مسئول در این زمینه، زمزمه‌های تغییرات اساسی در بنیاد سینمایی فارابی که بیش از سه دهه نقشی اساسی و غیرقابل انکار در سیاستگذاری‌های سینمایی کشور و تولید برخی از مهم‌ترین و ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران داشته است، بسیار جدی‌تر از قبل شده و بزودی شاهد مدیریت و ساختار جدیدی دراین ارتباط خواهیم بود و این نهاد تغییر ماهیت و کارکرد بنیادینی خواهد کرد.

ایوبی: فارابی قوی‌تر می‌شود

رئیس سازمان سینمایی در گفت‌و‌گو با مهر به تقویت بنیاد سینمایی فارابی و برخی تغییر و تحولات مدیریتی و ساختاری این نهاد اشاره کرد و گفت: اولویت امسال ما بازنگری در ساختار و سازمان موسسات سینمایی است. به همین دلیل با گذشت سه دهه از فعالیت فارابی لازم بود در بخشی از ماموریت‌های این بنیاد نیز تغییراتی اعمال شود. فارابی در همه این سال‌ها در تولید و ارتقای سینمای ایران نقش مهمی داشت، ولی دیگر بخش‌هایی از این بنیاد کارکردهایش را از دست داده بود و باید در آنها تجدید نظر می‌شد. الان بنیاد فارابی 20 باکس مدیریتی دارد که این بدنه سنگین، آن را گرفتار مسائل جدی و روزمره می‌کند.

با روی کارآمدن محمد سرافراز، ریاست جدید سازمان صدا و سیما تعامل رسانه ملی و سینما هم وارد فاز جدیدی شده است. خبر بازگشت دو مدیر سینمایی، یعنی محمدرضا جعفری‌جلوه، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و محمد احسانی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به تلویزیون که روز گذشته رسانه‌ای شد هم بر همین اساس است و نوید اتفاقات خوب و موثری را در ارتباط هرچه بیشتر سینما و تلویزیون می‌دهد.

حجت‌الله ایوبی هم با اشاره به این جابه‌جایی‌ها تاکید کرد: آقای علی جنتی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مدت‌هاست دستور بازسازی ساختار فارابی را داده و ما برای اجرای آن منتظر متقاعد شدن آقای جعفری‌جلوه بودیم، ولی حالا که ایشان به رسانه ملی می‌روند به دلیل تغییر مدیریت این بخش، تغییرات ساختاری نیز در فارابی ایجاد می‌شود. رئیس سازمان سینمایی درخصوص تغییرات بنیاد سینمایی فارابی هم توضیح داد: در نظر داریم مسئولیت فیلم اولی‌ها را از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به فارابی منتقل کنیم. وظیفه سینمای خانگی نیز به فارابی محول می‌شود تا فارابی قوی‌تر از گذشته شود. بحث تجهیزات تکنیکی را هم به موسسه سینمای شهر منتقل می‌کنیم.

ایوبی درباره تغییر و تحولات در بخش بین‌الملل فارابی و سازمان سینمایی هم گفت: از اول هم گفته بودیم سینمای ما به یک وزارت خارجه کوچک نیاز دارد که به این معنی است همه وظایف و ماموریت‌های بخش بین‌الملل سازمان سینمایی در یک جا متمرکز خواهد شد و آنجا موسسه رسانه‌های تصویری است.

رئیس سازمان سینمایی در پایان ضمن اشاره به این نکته که معاون ارزشیابی و نظارت بزودی منصوب خواهد شد، درباره مدیریت فارابی هم بیان کرد: فعلا یک سرپرست منصوب می‌کنیم تا تغییر و تحولات را با ماموریت‌های جدید انجام دهد و وقتی تمام شرایط مشخص شد، متناسب با آن، مدیر جدید را تعیین خواهیم کرد.

بازگشت جعفری جلوه به تلویزیون

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هم که از آبان سال گذشته در این مسئولیت فعالیت می‌کند، در گفت‌و‌گو با تسنیم، خبر بازگشتش به رسانه ملی را تائید کرد و گفت: فعلا در فارابی هستم و کارها را مرتب می‌کنم و در مورد این‌که ممکن است چه مسئولیتی را در سازمان صدا و سیما داشته باشم، صحبتی نمی‌کنم.

عزیزی: فارابی کوچک‌تر می‌شود

در حالی که صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی و تائید جعفری‌جلوه، نشان از تغییرات اساسی در یکی از مهم‌ترین بازوهای اجرایی وزارت ارشاد در امور سینمایی کشور در آینده‌ای نزدیک می‌دهد، دکتر محمود عزیزی، به عنوان یکی از اعضای هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی هم در گفت‌و‌گو با ایسنا با تائید کوچک شدن این بنیاد، اطلاعات بیشتر در این زمینه را منوط به برگزاری جلسات و بحث و بررسی‌های بعدی دانست. او در همین ارتباط گفت: موضوع کوچک شدن فارابی مورد توافق اعضای هیأت امناست، چون همان‌طور که رئیس‌جمهور اشاره کرد لازم است بخش‌های دولتی کوچک‌تر شده و امور بیشتر به بخش‌های خصوصی سپرده شود. این مشکل بویژه در وزارت ارشاد وجود دارد.

عزیزی که همراه سیدمحمد بهشتی، محمدمهدی حیدریان، هوشنگ مرادی کرمانی، سید محسن مهاجرانی، محمدمهدی عسگرپور، شهریار بحرانی، حسن خجسته و حجت‌الله ایوبی از اعضای هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی است، در پایان تاکید کرد: هرچند هیأت مدیره کلیت این ماجرا را پذیرفته، اما هنوز درباره سازوکار عملی آن و اساس و شکل اجرایی شدنش تصمیم‌گیری نشده است و باید جلسات و نشست‌های دیگری داشته باشیم تا در این زمینه به نتیجه برسیم.

با این اوصاف آنچه مسلم به نظر می‌رسد تغییرشکل اساسی و قریب‌الوقوع بنیاد سینمایی فارابی است. فقط باید منتظر مراحل اجرایی شدن آن ماند و دید آیا نهادی که زمانی حمایت درست و همه‌جانبه‌ای را از تولید فیلم‌های سینمایی و چرخش چرخ سینمای کشور می‌کرد، می‌تواند در سازوکار جدید هم یاور سینماگران باشد یا نه؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها