سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به عنوان یکی از معتبرترین رویدادهای عرصه فیلم کوتاه جهان در حالی از امروز در پردیس سینمایی ملت آغاز به کار می‌کند که در طول برگزاری این دوره، 336 اثر برتر از 33 کشور برای مخاطبان به نمایش درمی‌آید.
کد خبر: ۷۲۷۱۴۴
شکوفه‌ دادن سینما در پاییز

به گزارش جام‌جم، انجمن سینمای جوانان ایران جایگاه مهمی در عرصه تولید فیلم کوتاه در کشور دارد و همواره به عنوان بهترین و مورداعتناترین قطب آموزش فیلمسازی نوجوانان و جوانان علاقه‌مند مطرح بوده است. این انجمن در سال 53 تاسیس شد و از سال 54 نیز شروع به عضوگیری و تشکیل کلاس‌های آموزشی کرد.

رشد سینمای جوان پس از انقلاب

اما عمده‌ترین فعالیت این انجمن به سال‌های پس از انقلاب مربوط می‌شود که پس از وقفه‌ای چندساله کار خود را از سال 64 پی گرفت و با حمایت معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدی‌تر از قبل و با هدف تشویق نوجوانان و جوانان با گرایش به هنرهایی چون عکاسی و فیلمسازی به فعالیتش ادامه داد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انجمن سینمای جوانان ایران، گستردگی آن است و برخلاف سینمای حرفه‌ای که تنها محدود و منحصر به تهران است، با تمرکززدایی سراسر کشور را زیر پوشش خود قرار داده و بتدریج با تاسیس دفاتری در شهرهای مختلف، اقدام به جذب علاقه‌مندان و استعدادهای نوجوان و جوان و آموزش رشته‌های کارگردانی، فیلمنامه نویسی، عکاسی، تصویربرداری و تدوین می‌کند. به طوری که الان 52 دفتر انجمن سینمای جوان در سطح کشور مشغول به فعالیت‌های آموزشی و فیلمسازی است. خروجی مفید این کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی نیز دست‌کم در همین چند سال اخیر بسیاری از سینماگران سرشناس همچون نرگس آبیار، شهرام مکری و هومن بهمنش هستند که امروز در عالی‌ترین سطح سینمای حرفه‌ای کشور فعالیت می‌کنند.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که با پشت‌سر گذاشتن 30 دوره، نام خود را در جهان پرآوازه کرده، مهم‌ترین محل نمایش و رقابت آثار تولید شده در عرصه فیلم کوتاه در دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور است. اتفاق فرخنده‌ای که هرساله با مشارکت فوق‌العاده انبوه نیروهای جوان و مستعد پیگیری می‌شود و شکوفه‌های سینمایی ایران هرساله در ابتدای پاییز جوانه می‌زنند.

سی و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که از امروز به دبیری حبیب ایل‌بیگی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان در پردیس سینمایی ملت آغاز به کار می‌کند، پس از اعلام فراخوان شاهد ثبت‌نام 4826 فیلم کوتاه از 104 کشور بود که نشان از جایگاه و اهمیت این رویداد سینمایی کشورمان دارد. از این تعداد 3040 عنوان فیلم خارجی و 1786 عنوان فیلم ایرانی بود که پس از بازبینی آثار از سوی هیات انتخاب بخش‌های مختلف، تصمیم گرفته شد که 336 عنوان فیلم از 33 کشور در روزهای برگزاری جشنواره برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شود.

دبیر این دوره از جشنواره در آخرین نشست رسانه‌ای پیش از شروع این رویداد درباره میزبانی پردیس سینمایی ملت و نحوه نمایش فیلم‌ها گفت: ما سالن‌های نمایش فیلم را از سه سالن به چهار سالن افزایش دادیم. درواقع، با افزایش سالن‌ها و کاهش آثار بخش‌های رقابتی جشنواره، امکان تمرکز بیشتر مخاطبان روی فیلم‌ها فراهم می‌شود و در این صورت این آثار و عوامل آنها بهتر معرفی خواهند شد و مخاطبان خود را بهتر پیدا می‌کنند. امسال با توجه به برنامه‌ریزی برای تکرار نوبت‌های نمایش آثار بخش مسابقه، مخاطبانی که به دلایل مختلف از جمله تداخل با دیگر برنامه‌های جشنواره از تماشای اثری بازمانده‌اند، در نوبت نمایش بعدی می‌توانند اثر مورد نظر خود را ببینند.

حبیب ایل‌بیگی ضمن اشاره به کاهش فیلم‌های بخش‌های رقابتی در مقایسه با سال‌های گذشته توضیح داد: تعدد آثار رقابت سالم و منطقی را در جشنواره‌ای با این اهمیت و ابعاد زیر سوال می‌برد.

این مقام مسئول همچنین درباره بخش‌های جنبی این جشنواره گفت: در جشنواره سی و یکم فیلم کوتاه تهران شش بخش جنبی خواهیم داشت که پنج بخش آن زیرمجموعه سینمای ملی و یک بخش در زیرمجموعه بین‌الملل قرار می‌گیرد و در مجموع 37 فیلم در این بخش‌ها به نمایش درمی‌آید که شامل 34 فیلم در بخش ملی و سه فیلم در بخش بین‌الملل می‌شود.

بزرگان در کنار جوانان

مرور آثار فرهاد مهران‌فر و شهرام مکری به عنوان دو نفر از فعال‌ترین و شناخته‌شده‌ترین چهره‌های فیلم کوتاه و انجمن سینمای جوانان ایران، بزرگداشت زنده‌یاد محمدرضا شریفی یکی از فیلمبرداران سینما و از معلمان انجمن و پخش فیلم‌های کوتاه خاطره‌انگیز برخی از بزرگان سینمای کشور همچون بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، سهراب شهید ثالث و شاپور قریب بخشی از این قسمت‌های جنبی هستند.

حضور چهره‌های شاخص فرهنگی و سینمایی هر ساله جزو ویژگی‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران است که این مساله در این دوره نیز لحاظ شده و نام سینماگرانی چون سیدرضا میرکریمی، امیرشهاب رضویان، فرهاد قائمیان، جعفر صانعی‌مقدم، روانبخش صادقی، شهرام مکری و هومن بهمنش در هیات داوری بخش مسابقه سینمای ایران به چشم می‌خورد. همچنین در بخش بین‌الملل نیز نام فرشته طائرپور به عنوان یکی از بانوان فعال عرصه فیلمسازی و تهیه‌کنندگی دیده می‌شود. پروفسور لوزیانا یوهانا بادر از کشور سوئیس، کریستیان برادتامسن از کشور دانمارک، دکتر استر ونگر از کشور آلمان و کلود گیزارد از کشور فرانسه دیگر داوران بخش رقابتی بین‌الملل هستند.

نرگس آبیار نویسنده و کارگردان سینما هم از جمله چهره‌های شناخته‌شده‌ای است که یکی از بخش‌های رقابتی این دوره از جشنواره را داوری خواهد کرد. او در کنار عطیا الدراجی، کارگردانی از کشور عراق و بهمن آقایی حاجی‌آقا (مشاور امور بازرگانی خارجی انجمن سینمای جوانان ایران) قضاوت آثار بخش آسیا و جهان اسلام جشنواره را به‌عهده خواهد داشت.

سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران یکشنبه هفته آینده با معرفی برگزیدگان در بخش‌های رقابتی ایران و بین‌الملل به کار خود پایان می‌دهد.

انتشار 12 فیلم کوتاه سینمای مقاومت

یکی از ویژگی‌های جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران این است که علاوه بر برپایی رویدادی رقابتی و داوری محصولات تولیدی سالانه، همواره مجموعه‌های فرهنگی همچون فیلم‌ها و کتاب‌هایی را نیز مرتبط با فضا و ایام برگزاری این رویداد به مخاطبان ارائه می‌کند. انتشار 12 فیلم کوتاه از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران در مجموعه‌ای تحت‌عنوان آثار برگزیده سینمای مقاومت که امسال و همزمان با سی و یکمین دوره این جشنواره منتشر و عرضه شده، یکی از تازه‌ترین این فعالیت‌هاست.

در این مجموعه که به‌منظور ثبت و نگهداری بخشی از آثار فاخر و ماندگار سینمای مقاومت و دفاع مقدس و از سوی موسسه‌ رسانه‌های تصویری و به مناسبت گرامیداشت هفته‌ دفاع مقدس و همزمان با برگزاری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت جمع‌آوری شده 12 فیلم کوتاه از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران هم منتشر شده است.

فیلم‌های کوتاه عروسک و لالایی برای گهواره‌ خالی (محمدرضا رحمانی)، از بهشتی که می‌آییم (مهرداد اسکویی)، دو خواهر (بیژن میرباقری)، کاندیدا (محمد شیروانی)، خاطرات فراموش‌شده (کار گروهی)، لیلا (مصطفی امامی)، مرز زندگی (زنده‌یاد طاها کریمی)، راه رفتن روی ریل‌ها (سیدوحید حسین نامی)، تولد یک گلوله (کریم فائقیان) و کشتی نوح (سودابه بابا گپ) آثاری هستند که در قالب این مجموعه منتشر شده‌اند.

همچنین این مجموعه شامل سه فیلم سینمایی مرتبط با حوزه مقاومت و دفاع مقدس یعنی «باشو غریبه‌ کوچک» ساخته‌ بهرام بیضایی، «دیده‌بان» ساخته‌ ابراهیم حاتمی‌کیا و «شور شیرین» ساخته‌ جواد ارکانی هم هست.

علی رستگار‌‌ /‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها