10 درصد آب های سطحی مازندران، مهار می شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت: در شرایطی که این استان با بحران کمبود آب مواجه است، حدود 10 درصد آب های سطحی این استان مهار می شود.
کد خبر: ۷۲۴۳۴۴
10 درصد آب های سطحی مازندران، مهار می شود

اسماعیل یونسی امروز شنبه در نخستین جشنواره کارآفرینی شرق مازندران در دانشگاه علمی و کاربردی بهشهر، افزود: مهار نشدن آب های سطحی، یکی از مشکلات زیرساختی مازندران در راه رسیدن به توسعه است.

وی گفت: برنامه هایی که در بخش مهار آب های سطحی اجرا شده، هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است در حالی که می توان از این آب ها در بخش های گوناگون از جمله کشاورزی استفاده کرد.

معاون سیاسی استاندار مازندران افزود: چندین سد در استان در دست احداث است که امیدواریم با بهره برداری از این طرح، این مشکل مازندران حل شود.

یونسی به استفاده از شیوه های سنتی در استفاده از منابع آبی انتقاد کرد و گفت: برای نمونه باغداران استان به برداشت هفت تن محصول در هکتار رضایت می دهند در حالی که در برخی باغات استان و با استفاده از علم روز کشاورزی، میزان برداشت محصول به 127 تن در هکتار رسیده است.

معاون استاندار مازندران افزود: تاکنون شالیکاران مازندرانی به فکر پرروش ماهی و اردک در شالیزارهای خود نیافتاده اند که توجه به این شیوه جدید می تواند منبع درآمدی بزرگی برای آنان باشد.

یونسی گفت: باید با تشکیل کارگروه های جداگانه در شهرها و روستاهای استان، این ظرفیت های عظیم شناسایی و با بهره گیری از توان علمی دانشگاه های استان از این توانمندی ها بدرستی استفاده کرد.

به بهانه حفظ محیط زیست، مانع راه اندازی صنایع نشویم

دبیر مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مازندران نیازمند راه اندازی صنایع بزرگ است اما عده ای به بهانه جلوگیری از تخریب محیطی زیست، مانع راه اندازی این صنایع و خارج شدن استان از بحران بیکاری می شوند.

احمدعلی مقیمی افزود: در اجرای تمام طرح های صنعتی، توجه ویژه به حفظ محیط زیست منطقه، اخذ مجوزهای زیست محیطی و رعایت کامل استانداردها مورد تاکید است.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: همه اعم از قانون گذاران، مسوولان و مردم مازندران نسبت به حفظ محیط زیست و طبیعت مازندران احساس مسوولیت می کنند و از این رو نباید با قوانین دست و پا گیر و زمان بر، موجب دلسردی سرمایه گذاران شد.

وی افزود: برای نمونه، طرح احداث پالایشگاه بهشهر که می تواند اقتصاد منطقه و مازندران را دچار تحول کند، بیش از هشت سال سرگردان کسب مجوز بود.

دبیر مجمع نمایندگان مازندران گفت: در فاصله هشت ساله کسب این مجوز، قیمت هر دلار از 650 تومان به 2500 تومان رسید و به دنبال آن مبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری نیز جهش یافت.

این نماینده مجلس افزود: در این شرایط و با چند برابر شدن قیمت سرمایه گذاری که ناشی از پیچ و خم های اداری است، چه کسی رغبت می کند سرمایه های خود را برای اجرای طرح های صنعتی هزینه کند.

مقیمی گفت: ما با قوانین زیست محیطی مشکلی نداریم و حتی ذره ای هم از آن کوتاه نمی آییم اما این فرصت سوزی ها، آینده روشنی را برای صنعت مازندران رقم نمی زند.

وی افزود: یکی از بزرگ ترین موانع موجود در مسیر تولید، سنگ اندازی نظام بانکی در مسیر تولید و سرمایه گذاری است و متاسفانه بانک ها به جای آن که باری را از دوش سرمایه گذاران بردارند، به بنگاه های سرمایه گذاری در کشور تبدیل شده اند.

دبیر مجمع نمایندگان مازندران خواستار تلاش بیشتر مراکز آموزش عالی برای تدوین شیوه نامه های عملی خروج از بحران بیکاری مازندران شد و گفت: دانشگاه در گذشته فقط به مباحث نظری توجه داشت و علاقه ای برای ورود به بحث های عملی و بازار نشان نمی داد.

مقیمی افزود: دانشگاه های علمی و کاربردی می توانند نقطه اتصال دانشگاه ها و بازار باشند و این خلا بزرگ و تاریخی اقتصاد کشور را پر کنند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها