مرگ شیرها در شیر تو شیر نظارت

سه توله شیر مرده به دنیا آمدند، ماده شیر مرد؛ شیر نر نیز تلف شد. این حکایت پنج قلاده شیر است که قربانی بی‌توجهی مسئولان و نامناسب بودن شرایط نگهداری حیات‌وحش در کشور شده‌اند.
کد خبر: ۷۱۳۶۶۷
مرگ شیرها در شیر تو شیر نظارت

ماجرا از این قرار است که دوشنبه گذشته در حالی که ماده شیر آبستن بود مسئولان سیرک پرشین تصمیم به انتقال سیرک خود به بوکان گرفتند، اما شرایط ماده شیر آن‌قدر نامناسب بود که صبح آن روز او را برای وضع‌حمل به یک مطب دامپزشکی برده و دامپزشکان تصمیم به عمل سزارین گرفتند، اما توله شیرها مرده به دنیا آمدند.

آن روز خبر مرگ سه توله شیر آن طور که باید و شاید خبرساز نشد، تا این‌که روز گذشته رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست از مرگ شیر ماده و نر خبر داد.

امیرحسین داداشی به ایسنا گفته پس از زایمان و تلف شدن سه توله شیر، شیر ماده دچار عفونت می‌شود و از بین می‌رود. پس از آن شیر نر نیز تلف می‌شود.

نکته اینجاست که با توجه به وضع توله شیرهایی که مرده به دنیا آمده‌اند، می‌توان گفت شیر ماده و نر درون‌زایی (جفتگیری خواهر و برادر) داشته‌اند که باعث مشکلات ژنتیک توله‌ها شده است، بنابر این می‌توان گفت مسئولان سیرک در نگهداری از شیر ماده سهل‌انگاری کرده‌اند، زیرا درون‌زایی را می‌توان علت مرگ توله شیرها حساب کرد، اما ماده شیرها بندرت حین زایمان جان خود را از دست می‌دهند.

این در حالی است که با توجه به مرگ شیرنر می‌توان احتمال‌های بیماری، مسمومیت و فقر غذایی را به عنوان علت مرگ شیرها در نظر گرفت.

این بار اول و آخر نیست که حیات‌وحش قربانی نامناسب بودن شرایط نگهداری می‌شود. نکته اینجاست که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست آن طور که باید و شاید بر این مراکز نظارت نکرده و برای کنترل آنها قدمی برنمی‌دارند.

چندی پیش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود، فقط با اعمال قوانین سختگیرانه می‌توان این مراکز را کنترل کرد، اما این شرایط سختگیرانه اکنون به شکلی است که گونه‌های جانوری در سیرک‌ها درون‌زایی کرده و مسئولان سیرک‌ها نیز حیوانات آبستن را برای اجرای نمایش در شرایط نامناسب جابه‌جا می‌کنند.

مهدی آیینی -‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها