گزیده عناوین روزنامه‌های صبح شنبه

کجاست فرهنگ ترافیکی که از آن دم می‌زنیم؟!

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون «سادگی» گمشده سفره‌های افطار،2 شرط خودروسازان برای کاهش قیمت، نقش خانه‌ملت در توافق نهایی هسته‌ای امضای طلایی!،کشتار مردم غزه در سکوت مدعیان حقوق بشر!،بررسی وضعیت زنان کارگر؛ کارگران بی قرارداد،یک نماینده: راه کنترل جمعیت زور و تهدید نیست، تغییر انتظارات در بازار جهانی طلا و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۶۹۴۷۳۶
کجاست فرهنگ ترافیکی که از آن دم می‌زنیم؟!

سیاست روز:کجاست فرهنگ ترافیکی که از آن دم می‌زنیم؟!

سلام صبح‌مان را نثار ترافیکی می‌کنیم که بسیاری از کارشناسان آن را دلیل اصلی افزایش نرخ موتورسواری در تهران می‌دانند.موتورسوارانی که عده‌ای حضور آنها را بواسطه گرانی ماشین دانسته و بر این اعتقادند که با وضعیت حال حاضر اقتصادی منتهای توان بیشتر جوانان خرید یک موتور است؛ موتوری که برخی جامعه‌شناسان دلیل سوار شدن بر آن را نیاز قشر جوان با شادی و شور و نشاط ارزیابی کرده و معتقدند با ویراژ دادن با این وسیله نقلیه، هیجان نهفته در نسل جوان با شیوه‌ای نامناسب تخلیه می‌شود.

علل و عوامل در‌خصوص چرایی افزایش میزان موتورسواری در تهران فراوان است اما آنچه که در این بین اهمیت افزونی دارد بحثی نیست مگر آنکه در پرتو افزایش آمار موتورسواری فرهنگ موتورسواری آنچنان که باید و شاید بالا نرفته است.

کافیست یک روز در سطح شهر راه بیفتیم و بوسیله لنز چشمانمان را قاب بگیریم از صحنه تصادف موتورسوارانی که درکوچه و خیابان‌های این شهر تردد می‌کنند. آماری که ویرانگر است و تنها بر‌اساس این تصادفات به طور متوسط هفته‌ای سه نفر می‌میرند. نمی‌دانم چرا اما باز یاد همان کلام الهی می‌افتم که هر کس در نجات جان انسانی بکوشد در نجات جان تمام انسان‌ها کوشیده است.

استاندارد نامطلوب؛ عامل ۴۰ درصد مرگ و میر موتورسواران
معاون آموزش سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: متأسفانه به طور متوسط هر ۴۸ ساعت یک موتورسوار بر اثر حوادث و سوانح ترافیکی در تهران کشته می‌شود، در صورتی که استفاده از کلاه ایمنی مرگ و میر موتورسواران را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

شهرام جباری زادگان با اعلام این که موتورسوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمی‏کنند، سه برابر بیشتر از موتورسوارانی که از این وسیله استفاده می‏کنند، در خطر آسیب‏های سر و گردن، ضربات مغزی و مرگ و میر قرار دارند، گفت: بر‌اساس قانون، استفاده از کلاه ایمنی هنگام راندن موتورسیکلت اجباری است و موتورسواران برای حفظ ایمنی خود در هر شرایطی باید از این وسیله استفاده کنند.

وی افزود: بسیاری از موتورسواران به بهانه گرم شدن هوا، به جای این که کلاه ایمنی را روی سر خود قرار دهند، آن را روی فرمان یا ترک‏بند موتور‏سیکلت قرار می‏دهند، در صورتی که خطر هر لحظه در کمین آن‏هاست و ممکن است آنها را با خطرات جبران‌ناپذیری رو به‌رو کند.

جباری‌زادگان با تأکید بر این که هدف از استفاده از کلاه ایمنی، حفظ جان موتورسواران و جلوگیری از ورود آسیب به سر و گردن آنها هنگام بروز حوادث و سوانح ترافیکی است، افزود: متأسفانه بسیاری از موتورسواران به این موضوع پُر‌اهمیت توجه چندانی نمی‏کنند و با عدم رعایت این مهم، شاهد مرگ و میر موتورسواران عموماً جوان و نوجوان هستیم که مهم‏ترین دلیل فوت آن‏ها عدم استفاده از کلاه ایمنی و ضربه مغزی است.

معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که گروهی از موتورسواران برای گریز از قانون به استفاده از کلاه ایمنی غیر‌‏استاندارد و پلاستیکی مبادرت می‏ورزند، اظهار کرد: امروزه بیشتر کلاه‏های ایمنی تولید داخل استاندارد نبوده و دارای مشکلاتی همچون زاویه دید نا مناسب، عدم تناسب با فصول و کیفیت پایین طلق می‏باشند، اظهار کرد: کلاه ‌ایمنی استاندارد به عنوان مهم‏ترین وسیله ایمنی تحت هر شرایطی مهم ترین نیاز هر موتورسوار است. جباری‏زادگان با بیان این که بسیاری از کلاه‏های ایمنی داخلی به شکلی طراحی شده‏اند که موجب آزار سر و صورت موتورسواران شده و وزن و سایز مناسبی نداشته و با ورود اولین ضربه شکسته می‏شوند، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از کلاه‏های ایمنی موجود در بازار به دلیل انتخاب نادرست و استفاده غیر‌اصولی در صحنه تصادف از سر موتورسوار جدا می‏شوند.

وی با تأکید بر این که عدم استفاده از کلاه ایمنی موجب افزایش مرگ و میر موتورسواران می‏شود، خاطرنشان کرد: البته نا ایمن و غیر‌استاندارد بودن بسیاری از کلاه‏های ایمنی ساخت داخل و واردات انواع نامرغوب و غیر‌ایمن این وسیله از سوی تولیدکنندگان و واردکنندگانی که به فکر سودجویی و منفعت‏طلبی خود هستند، از عوامل تشدید تلفات موتورسواران است. معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که اولین و مهم‌ترین مشخصه یک کلاه ایمنی مناسب، لایه بیرونی مقاوم و مقاومت آن در مقابل ضربه است، اظهار کرد: لایه داخلی کلاه ایمنی باید قدرت جذب ضربه را داشته باشد و جلوی انتقال نیرو به سر را بگیرد، ضمن این که طلق مقابل کلاه که مانند شیشه جلوی خودرو عمل می‌کند باید مقابل خراش و ضربه مقاوم باشد.

جباری‌زادگان با بیان این که متأسفانه بسیاری از موتورسیکلت‌های موجود در بازار از استاندارد و ایمنی برخوردار نمی‌باشند، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت برخی کلاه‌های ایمنی با کیفیت و کاملاً استاندارد از قیمت بعضی موتورسیکلت‌های داخلی که از پایین‌ترین کیفیت و ایمنی برخوردار می‌باشند، بیشتر است.

وی در پایان با تأکید بر این که تابستان فصل رونق موتورسواری و تشدید تلفات موتورسواران است، خاطرنشان کرد: متأسفانه به طور متوسط هر ۴۸ ساعت یک موتورسوار بر اثر حوادث و سوانح ترافیکی در تهران کشته می‌شود، در صورتی که استفاده از کلاه ایمنی مرگ و میر موتورسواران را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

فرهنگ موتورسواری در ایران خواب مانده است

تاکنون طرح‌های بزرگ بسیاری با عنوان تشدید برخورد با موتورسیلکت سواران متخلف اجرایی شده است اما تاثیری بر ساماندهی موتورسیکلت‌ها نداشته است و بیشتر موتورسیکلت سواران تنها هنگامی تاثیر این آمار را دریافتند که در خیابان‌های تهران دیدند که ماموران راهنمایی و رانندگی به خیابان آمده‌اند تا پایتخت موتورسیکلت‌های جهان را از این حیث سر و سامان بدهند.

براساس آمار، حدود ۲میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران روزانه در رفت و آمد هستند و این آمار در هیچ شهر دیگری در دنیا سابقه ندارد، تردد ۲میلیون موتورسیکلت در تهران در حالی که بسیاری از آنها خود را به رعایت حداقل مقررات مقید نمی‌دانند، عوارضی ایجاد کرده است که حداکثر آن مرگ در خیابان‌هاست.
بیشترین تخلفات موتورسواران استفاده نکردن از کلاه ایمنی، حرکت در خلاف جهت و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی است.

فرهنگ موتورسواری در کشور پایین بوده و آموزش ناقص است و به این مساله اهمیت لازم داده نمی‌شود که باید در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد. بحث فرهنگ موتورسواری در کشور بویژه در شهر بزرگ تهران، مقوله مهمی است که باید به آن پرداخته شود و در این بین موضوع تاثر‌برانگیز آن است ما از معدود کشورهایی در دنیا هستیم که جوانان و نوجوانان ما در کشور با این پندار پای در جرگه موتورسواران می‌گذارند که فکر می‌کنند موتورسواری ساده‌تر از آن است که بخواهند تحت آموزش قرار گیرند و همین موضوع سبب شده تا عامل ۵۰ درصد از تصادفات موتورسواران باشند.

حرف آخر
این دست نوشته رو به پایان است. هریک از ما چشم که بچرخانیم حداقل یک یا دو موتورسوار در کنار خود می‌بینیم. وظیفه‌مان است که دلسوزی به خرج دهیم و با توصیه نکات ایمنی بیم از دست دادن آنها را از بین ببریم.
بشر فراموش کار است؛ حادثه خبر نمی‌کند و در این میان تمام ما وظیفه داریم هر روز برای بهبود فرهنگ ترافیکی و نجات جان انسان‌ها حتی شده در حد یک توصیه ساده تلاش کنیم.

جام جم

- مافیای پوشاک؛ نیمه پنهان بدحجابی‌های آشکار
- تمدید یا پایان مدت زمان مذاکرات وین 6 بستگی به نشست وزیران خارجه در روز یکشنبه دارد وزیران خارجه 1‌+5 فردا در وین
- «سادگی» گمشده سفره‌های افطار
- برزیل - هلند فرصتی برای زدودن اشک‌ها

خراسان

- روحانی: نباید به راحتی به سرمایه های بزرگ انقلاب تهمت زد
- 2 شرط خودروسازان برای کاهش قیمت
- لغو تحریم های ایران باید به تایید کنگره برسد

کیهان

- حملات وحشیانه رژیم کودک‌کش اسرائیل وارد پنجمین روز شد غزه در خون با چراغ سبز آمریکا و انگلیس
- افزایش 15 درصدی مصرف برق تهران
- حمله هوایی ارتش عراق به کاروان تروریست‌های داعش
- رهبر انقلاب: همراهی و وفاداری به امام(ره) خصوصیت فراموش‌نشدنی آیت‌الله محمدی گیلانی بود

جمهوری اسلامی

- جهان اسلام همه توان خود را برای لغو فوری و کامل محاصره غزه و کمک به مردم مظلوم فلسطین به کار گیرد
- با وجود نقدینگی‌های سرگردان در کشور؛ تولیدکنندگان سرمایه در گردش ندارند
- رژیم صهیونیستی در غزه حمام خون به راه انداخت

رسالت

- بخشی از مراکز درمانی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد
- نوجوانان ما الگوی مناسبی برای دیگران هستند
- حماس: منتظر جنگ زمینی با رژیم صهیونیستی هستیم
- بسته فرهنگی وارد سبد کالای خانوار بازنشستگان می‌شود

وطن امروز

- نقش خانه‌ملت در توافق نهایی هسته‌ای امضای طلایی!
- رئیس انجمن خودروسازان: دولت پولمان را بدهد تا خودرو را ارزان کنیم دعوای زرگری باخودروسازان؟!
- سرلشکر فیروزآبادی، رئیس ستادکل نیروهای مسلح: برای مقابله با هجوم‌های مغولی باید آماده بود
- کنگره: تحریم‌ها فقط هسته‌ای نیست

سیاست روز

-تثبیت قیمت نسخه نادرست اقتصاد ایران
-کجاست فرهنگ ترافیکی که از آن دم می‌زنیم؟!
-میزی پُر از دشمنی و زیاده‌خواهی
-شادمانی غرب و دبیرکل سازمان ملل از قتل‌عام بیش‌ از یک هزار فلسطینی!

حمایت

- دستگاه قضایی با عناصر فتنه قاطعانه برخورد کرده است
- کشتار مردم غزه در سکوت مدعیان حقوق بشر!
- مقام های قضایی مطرح کردند آیت‌الله محمدی گیلانی مظهر قاطعیت وانصاف بود
- وزیر نفت: اموال زنجانی کمتر از 40درصد بدهی‌هایش را پوشش می‌دهد

مردم سالاری

- رئیس‌جمهور در نشست هیأت وزیران:حمایت رهبری، روحیه تیم مذاکره کننده را تقویت کرد
- سخنگوی دستگاه دیپلماسی:مصمم به توافق هستیم اما نه به هر قیمتی
- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام :اگر لازم باشد می‌توانیم با آمریکا و عربستان همکاری کنیم
- با رای نمایندگان:طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی تصویب شد

ابرار

- جلسه ویژه دولت برای تعیین تکلیف اموال بابک زنجانی
- کری: تکلیف مشروعیت انتخابات افغانستان هنوز روشن نیست
- یک نماینده: راه کنترل جمعیت زور و تهدید نیست
- رئیس دیوان محاسبات کشور: سیستم بودجه‌ریزی کشور بر مبنای چانه‌زنی است

فرهیختگان

- رئیس‌جمهوری در دیدار اصلاح‌طلبان تاکید کرد حرکت بر مبنای نظر اکثریت با دفاع از حقوق اقلیت
- تازه‌ترین موضع‌گیری رضا داوری‌اردکانی استیضاح وزیر علوم به نفع هیچ‌کس نیست
- گسترش دامنه اختلاف میان روسیه و اعضای غربی 1+5 لاوروف به وین نمی‌رود

ابتکار

- دیوان لاهه پس از سی سال علیه ایالات متحده حکم داد؛ پیروزی حقوقی ایران بر آمریکا
- محسن سرخو، عضو شورای شهرتهران درگفتگوی اختصاصی با ابتکار: تهران اصلا آمادگی مقابله با بحران را ندارد
- تاکید رییس جمهوری در مراسم افطاری با اصلاح طلبان: حرکت دولت برمنبای نظر اکثریت است
- بررسی وضعیت زنان کارگر؛ کارگران بی قرارداد

دنیای اقتصاد

- وزرای خارجه 1+5 راهی وین می‌شوند ارتقای سطح مذاکرات هسته‌ای
- تغییر انتظارات در بازار جهانی طلا
- «دنیای اقتصاد» بررسی می‌کند حد مجاز افزایش در وام مسکن
- در اقتصاد آرژانتین چه می‌گذرد؟ شادمانی فوتبالی در کمینگاه کرکس‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها