انگلیسی‌ها ‌از ‌بنیان، ‌ضد‌دین هستند
گفت‌وگو با سینا واحد، نویسنده کتاب «قیام گوهرشاد»

انگلیسی‌ها ‌از ‌بنیان، ‌ضد‌دین هستند

رضاخان به قدرت می‌رسد و درصدد نیرنگ و فریب مردم برمی‌آید، حضور در دسته‌های عزاداری آن هم با پای پیاده و حضور در مجالس سوگواری نشانه‌هایی از این خدعه و نیرنگ است. قدرت رضاخان پا می‌گیرد و او زود برای رسیدن به اهداف شوم خود، با هر آنچه نشان از اصول مذهب دارد زیر پا می‌گذارد تا آنجا که حرم امام رضا(ع) را به خاک و خون می‌کشد و واقعه تلخ مسجد گوهرشاد را به‌وجود می‌آورد.
کد خبر: ۶۹۴۷۳۲
21 تیر؛ روز حجاب و عفاف

رضاخان دست‌نشانده استعمارگران غربی است که تمام توان خویش را برای تغییر فرهنگ و لباس ملی مردم به کار می‌گیرد و لباس متحدالشکل و استفاده از کلاه را پیشنهاد می‌دهد و برای نیل به این هدف از همه توان، قدرت و ابزار خویش استفاده می‌کند.

سفر به ترکیه به همین منظور صورت می‌گیرد تا تحت تاثیر فرهنگ آتاتورک قرار بگیرد و در تغییر ماهیت ملی و اسلامی ایران تلاش کند، سفری که نتیجه تلاش و توطئه روشنفکران وابسته بود. در بازگشت از این سفر بود که رضاخان همواره از پیشرفت سریع ترکیه، نوع پوشش مردان و زنان آن کشور سخن به میان می‌آورد و ترویج لباس غربی را به‌صورت علنی یادآور می‌شد.

سفر وزیر معارف رضاخان به شیراز و برگزاری مراسم جشن و پایکوبی و برداشتن نقاب از چهره بانوان و حجاب از دختران و رقص و پایکوبی آنان را آغاز این حرکت در مبارزه با حجاب و عفاف می‌توان قلمداد کرد؛ توطئه‌ای که موجب اعتراض عده‌ای از مردم می‌شود و تجمع اعتراض‌آمیز آنان را در مسجد وکیل شیراز به‌دنبال دارد و پس از آن به تعطیلی بازار شیراز و تهران منجر می‌شود.

حسام‌الدین فالی از علمای شیراز به دلیل اعتراض زندانی می‌شود و علمای قم و تهران و مشهد بر ضد لباس بیگانه و اسلام‌زدایی دست به اعتراض و سخنرانی می‌زنند؛ در مشهد مسجد گوهرشاد محل اجتماع و سخنرانی علیه لباس بیگانه و اسلام‌زدایی می‌شود.

قزاقان رضاخان به منظور متفرق کردن مردم وارد مسجد گوهرشاد می‌شوند. صدای غرش مسلسل آنان حرم امام رضا (ع) را به لرزش درمی‌آورد و همه را به خاک و خون می‌کشند و خون هزاران بیگناه به زمین ریخته می‌شود.

در چنین روزی عوامل رضاخان در گوشه و کنار شهر در جستجوی علما و روحانیان تلاش می‌کنند، برای برخی حکم اعدام صادر می‌کنند، برخی هم زندانی شده و عده‌ای هم تبعید می‌شوند.

بیست و یکم تیر برای همیشه در مبارزه با توطئه رضاخان و سرکوب قیام گوهرشاد روز ملی حجاب و صیانت از آن، روز حجاب و عفاف که نشان از متانت و ارزش زن مسلمان ایرانی است، روز به‌یادماندنی خواهد بود.

محمد خامه‌یار - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها