50 درصد از غرق‌شدگی‌ها مربوط به فصل تابستان است

115 نفر در 2 ماهه نخست امسال غرق شدند

تابستان داغ فرارسیده است؛ هر چند مدت‌هاست گرما همراه با بهار خودش را تحمیل می‌کند اما از تنور تابستان، گریزی نیست. در فصل گرما، اولین گزینه برای دوستداران این فصل، آب‌تنی است. شنا و تمام ورزش‌ها و فراغت‌های آبی که می‌تواند هم فال باشد و هم تماشا، هم ورزش و هم تفریحی لذتبخش.
کد خبر: ۶۹۱۰۸۸
آب‌تنی در تنور تابستان

از آب‌تنی در استخرهای اطراف منزل، برای آنها که کمی خسته‌ترند و برای سفر خیلی دل و دماغ ندارند تا غواصی در دریاها و آب‌های آزاد برای آنها که ماجراجوترند و چمدانشان دم‌دست برای راهی شدن و البته جت سواری برای آنها که عشق سرعتند و لذت راندن روی آب‌ها را زیر پوست خود حس کرده‌اند.

دریاچه‌هایی پر از آب‌تنی

فصل گرما پر از خبرهای ناگوار غرق شدن هم هست. حتما پیش از آن‌که چمدان ببندید و برای آب‌تنی راهی دریاها و دریاچه‌ها شوید، از چگونگی شنا در مقصدتان مطلع شوید، قواعد شنا در مکان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و با صرف وقت کمی می‌توانید از تمام اصول آن آگاه شوید.

از اینها که بگذریم پیشنهاد اول ما آب‌تنی در طبیعت است. هر چند استـخرهای بسیاری در گوشه و کنار شهرها وجود دارد و می‌توانید با صرفه​جویی در زمانتان، آبی به تن بزنید و لذت ببرید. اما اگر لذت آب‌تنی در دریاچه‌های طبیعی را بچشید، چندان دل به نمونه‌های مصنوعی و مسقفش نمی‌بندید.

دریاچه اوان در نزدیکی قزوین یکی از گزینه‌های مناسب برای یک سفر خنک و یکروزه است. دریاچه‌ای که 70 هزار مترمربع وسعت و در برخی نقاط تا شش متر عمق دارد. آب دریاچه اوان از طریق چشمه‌های کف‌دریاچه و بخش ناچیزی از آن به واسطه بارندگی‌های فصلی تامین می‌شود اما چیزی که شنا در این دریاچه را وسوسه‌انگیز می‌کند؛ این است که آب این دریاچه در بخش‌هایی در حال غلیان است که این امر سبب صافی و زلالی آب آن شده است.

اگر راهی دشت‌های لرستان می‌شوید در دریاچه گهر تنی به آب بزنید. دریاچه گهر در منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان قرار دارد که از دو دریاچه تشکیل شده است و از یکدیگر حدود صد متر فاصله دارند.

اگر خیلی گرما اذیت​تان می‌کند، راهتان را به سمت کردستان کج کنید. دریاچه زریوار در هشت کیلومتری غرب شهرستان مریوان جای خوبی است برای شنا؛ این دریاچه از دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی است که در مجاورت کوه‌های زاگرس قرار گرفته است.

اما از هر چه بگذریم لذت آب‌تنی در آب گرم‌های اردبیل و سرعین گذشتنی نیست. این آب‌گرم‌ها آن‌قدر زبانزد است که نیازی به گفتن و نوشتن ما نباشد، اما اگر دل در گرو شنا کردن دارید و علاقه‌مند به آب‌تنی هستید، این شگفتی را از قلم نیندازید.

راندن در پیست دریا

جت اسکی را یکی از هیجان انگیزترین ورزش‌های آبی می‌دانند. هر چند این روزها دیگر تنوع بالای ورزش‌های آبی و اختراع برخی ادوات عجیب و غریب برای لذت بردن در دریا، کار را برای انتخاب سخت کرده است، اما بی‌شک جت اسکی هنوز هم یکی از محبوب‌ترین‌ها در دنیاست؛ ورزشی هیجانی که هم در اطراف تهران امکان انجامش فراهم است و هم در حاشیه‌های دریای خزر و صد البته در دریای جنوب و کرانه‌های خلیج همیشگی فارس می‌توان ردش را گرفت.

نقل است اولین جت اسکی در 1973 میلادی به آب انداخته شده و از همان زمان انقلابی در عرصه ورزش‌های آبی رخ داده است. این ورزش‌ یک سری قوانین و مقرراتی دارد که باید آنها را رعایت کنید تا بتوانید لذت ببرید. تا شعاع صد متری از هر شیئی روی آب مانند قایق‌ها، کشتی‌ها، سواحل، شناگران، جت اسکی سواران دیگر و حتی زباله‌های شناور روی سطح دریا فاصله بگیرید. راندن به صورت موازی با ساحل تا فاصله صد متری خلاف و خطرآفرین است مگر هنگام شروع یا پایان مدت سواری. منطقه‌ای را که مسئول جت اسکی هنگام سوار شدن برای راندن به شما تفهیم می‌کند، باید دقیقا رعایت کنید. حرکات آکروباتیک و دور درجا زدن ممنوع است. اگر این کار را بکنید همان لحظه دستگاه را از شما می‌گیرند. حتی ممکن است زمان باقی مانده را هم از شما بگیرند و جریمه نقدی شوید.

در جزیره کیش، در محل اسکله تفریحی این جــزیره، می‌توانید جت اسکی سوار شوید. در اسکله تفریحی قشم، در این جزیره رنگارنگ، البته در اسکله تفریحی چابهار و انزلی هم می‌توانید هیجان این ورزش را تجربه کنید و بالاخره اگر در تهران هستید سری بــه فشافویه در 18 کیلومتری جاده تهران - قم بزنید.

زیرآبی بروید

دنیای زیر آب شاید بیشتر از روی آن شگفتی داشته باشد. زیبایی‌های کف دریا به گونه‌ای است که بسیاری از مردم ساعت‌ها وقت صرف می‌کنند تا بخش‌هایی از آن را در برنامه‌های مستند تلویزیونی یا آکواریوم‌های کوچک و بزرگ ببینند. اما همه اینها نمی‌تواند لذت کامل را به شما بچشاند، رفتن به اعماق دریا اصلی‌ترین راه برای دیدن زیبایی‌های آن است و این یعنی غواصی.

تجهیزات غواصی تقریبا زیاد هستند و به این سادگی‌ها نمی‌توان زیر آب رفت. بنابراین برای رفتن به زیر آب به تجهیزات بسیاری نیاز دارید. غواصی با اهداف مختلفی هم انجام می‌شود که یکی از آن‌ها تفریح است. این نوع غواصی معمولا در‌ آب‌های گرم انجام می‌شود که خوشبختانه ما در ایران به این آب‌ها دسترسی داریم. سراسر نوار جنوبی ایران با آب‌های گرم هم آغوش است و شما می‌توانید در سفری که به جنوب ایران دارید تجهیزات غواصی را نیز به همراه داشته باشید. جدا از این راه در برخی از سواحل و جزیره‌های خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان این تجهیزات اجاره داده می‌شود. (ضمیمه چمدان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها