جموعه حاضر ذکر وقایعی است که از یک طرف بیانگر خوی استکباری و ددمنشانه ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند و تاثیر گذار در تحولات جهانی در یک قرن اخیر است و از طرف دیگر بیانگر مظلومیت ملتی مجاهد و نستوه که خواهان از خودگذشتگی و ایثار در راه آرمان‌ها و اهداف معنوی و دینی خود است.
کد خبر: ۶۷۸۳۲۶
یک دهه دیپلماسی ایران با آمریکا را در  «شنباد» بخوانید

ایالات متحده آمریکا به عنوان یک رهبر بلوک غرب به دلیل نقش مهم و با اهمیت کشور ایران در منطقه حساس خاورمیانه نمی‌توانست نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. سیاست نه شرقی و نه غربی٬ جمهوری اسلامی ایران و تسخیر سفارت ایالات متحده آمریکا در ایران موسوم به لانه جاسوسی نقطه عطفی در روابط تاریخی ایران و ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید٬ به نحوی که از آن به عنوان انقلاب دوم ملت یاد می‌شود.

تلاش ایالات متحده برای نجات گروگان‌های لانه جاسوسی و گرفتار شدن نیروهای نظامی این کشور در صحرای طبس به وسیله طوفان شن٬ که چیزی جز یک امداد غیبی به نظر نمی‌رسید٬ نگارنده را بر آن داشت که عنوان کتاب حاضر٬ را «شنباد» بنامد. شنبادی که از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نخواهد شد و ملت ایران آن را نماد پیروزی غیبی خود به یک حکومت ستمگر در سطح جهان می بینند.

این کتاب شامل چهار فصل است که به قرار زیر می باشند:

فصل اول: وقایع مهم سال 1357

فصل دوم: وقایع مهم سال 1358

فصل سوم: وقایع مهم سال 1359

فصل چهارم: وقایع مهم سال های 1360 تا 1367

منابع و ماخذ

سیاست ایالات متحده آمریکا نسبت به مردم ایران پس از چند دهه از انقلاب مبتنی بر سیاست تحریم و مهار بوده است و در این راستا از هیچ اقدامی فروگذار ننموده است٬ اما ملت ایران به لطف عنایت خداوند متعال هر روز نسبت به گذشته با قدرت بیش‌تری در صحنه جهان به ایفای نقش می‌پردازند.

کتاب حاضر می‌کوشد وقایع تاریخی مهم و تاثیر گذار بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده را در طول یک دهه به نمایش بگذارد. یک تحلیل صحیح تاریخی زمانی امکان پذیر می‌باشد که مبتنی بر ذکر درست و صحیح و منصفانه وقایع تاریخی باشد. مجموعه حاضر کوشیده است تا چنین بستری را در اختیار محققان و علاقمندان به تاریخ روابط بین ایالات متحده آمریکا و ایران در برهه‌ای حساس از زمان را فراهم نماید. در واقع مطالب حاضر مطالبی پایه محسوب می‌شوند که می‌توانند زمینه و بستری مناسب برای تحلیل و ارزیابی محققان و اندیشمندان فراهم نمایند.

گردآورنده کتاب، طاهر رشنویی است و انتشارات شاپورخواست این اثر را منتشر کرده است.

این کتاب با در کتابخانه شماره یک مجلس با شماره ثبت 515759 قابل بازیابی می باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها