قابل پیش‌بینی بود که بزودی سینما برای ساخت فیلمی با ماجرای مبهم و شگفت‌انگیز هواپیمای مالزی آستین بالا بزند و از حادثه عجیب ناپدید شدن مسافران آن بسادگی نگذرد بخصوص این‌که نفس این اتفاق تلخ و عجیب از ظرفیت‌های بالقوه داستان‌پردازی برخوردار است و می‌توان تاویل‌ها و تفسیرهای تصویری مختلفی از آن ارائه داد.
کد خبر: ۶۷۵۵۴۰
فیلمی برای پرواز بی‌سرانجام

سینما در کنار تولید فیلم‌هایی کاملا سوررئال، رویاپردازانه و فانتزی، همواره در کمین واقعیت است و به محض وقوع اتفاقاتی پرظرفیت از آنها بهره می‌گیرد و با ترکیب خلاقانه آن رویدادها و پیوندشان با عنصر تخیل داستان فیلم‌هایی مهیج و پرماجرا می‌سازد.

بنابر همین قاعده سینمایی، گم‌ شدن هواپیمای بوئینگ 777 خط هوایی مالزی در اسفند سال گذشته بستر خوب و مناسبی برای تولید یک فیلم پرتعلیق و پرهیجان را در اختیار صنعت سینمای جهان قرار داد، اما موضوع این بود که کدام فیلمساز یا چه کشوری جرات و جسارت به تصویر کشیدن این ماجرا را خواهد داشت؟

چون غم و بهت توامان این حادثه هنوز فروکش نکرده و داغ این اتفاق مرموز هنوز التیام پیدا نکرده است و هرگونه اظهارنظر یا برداشت و خوانش سینمایی و داستانی از آن به بحث‌های موافق و مخالف بسیاری منجر خواهد شد و حتی کوچک‌ترین اشتباهی در این مورد باعث رنجش خاطر خانواده‌ها و بازماندگان این ماجرا خواهد بود.

ضمن این‌که معمولا در سینما رسم براین است که اجازه می‌دهند تب و تاب یک ماجرای واقعی فروکش کند و پس از آن سراغ آن بروند و کمتر پیش می‌آید تقریبا بلافاصله یک رخداد و اتفاق دستمایه تولید یک اثر سینمایی قرار گیرد.

با این حال سینما این بار ترجیح داد تا تنور این ماجرای عجیب همچنان داغ است، نان را بچسباند که در این میان قرعه فال این سودجویی سینمایی به نام فیلمسازی هندی به نام روپش پائول افتاده است.

پائول که فیلمساز مشهور آثار ترسناک است و ساخت فیلم‌هایی چون «دراکولای مقدس» و نسخه سه بعدی «کاماسوترا» را در کارنامه دارد، اعلام کرده فیلمی حادثه‌ای و دلهره آور از این ماجرای واقعی خواهد ساخت البته وی خاطرنشان کرده در اثرش نشانی از فرضیات احمقانه درباره این اتفاق نخواهد بود.

با این همه تحلیلگران درباره سرنوشت اکران این فیلم در مناطق شرق و جنوب شرق آسیا بویژه کشور‌های چین و مالزی ابراز نگرانی کرده‌اند، چون بیشتر سرنشینان این هواپیما از این دو کشور بوده‌اند.

ناپدید شدن هواپیمای بوئینگ 777 که یکی از ایمن ترین هواپیماهای موجود در جهان است، بار دیگر این نکته مهم را گوشزد می‌کند که در این جهان هیچ چیز مورد اطمینان و امتحان پس داده‌ای قابل اعتماد نیست.

سال‌ها پیش کشتی باشکوه و پرتبختر تایتانیک نیز دچار نابودی شده بود و این حادثه بعدها و در مقاطع مختلف به آثاری تلویزیونی و سینمایی مبدل شد، منتهی با این تفاوت عمده که دریا دست کم جنازه سرنشینان را تحویل بازماندگانش داد، اما آسمان همین را هم از خانواده‌هایشان دریغ کرد.

علی رستگار ‌- گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها